העשיר ל"י ע' ב"ב ט': תד"ה גדול דמשה נמי עשה צדקה בסתר, ובהג' יעב"ץ כ' מי יגיד לנו זה שמא ל"ה מזומן לו עני כלל, וכן נראה שבמדבר הי' כל ישראל שווים, ול"ה בהם עני הצריך לפרנסה שכולם הי' אכלי מן, ושמלותם לא בלתה כו', ודאי כולם הי' עשירים, ולמי הי' צריך ליתן בסתר, ואע"ג דכ' והדל לא ימעיט, לענין כסף וזהב הוא של"ה יד כולם משגת בשוה, ובשביל זה ל"ה צריכים לקבל צדקה, ואעפ"כ גם מכסף וזהב ל"ה חסר שום א' מהם, כולם יצאו ברכוש רב, לכן נתחייבו כולם במחה"ש בשוה ולא נקרא דל אלא בערך עשיר הגדול, והא דכ' במשה (דברים ל"ג כ"א) צדקת ה' עשה אינה צדקה לעניים אלא כדכ' (שם ט"ז כ') צדק צדק תרדוף, והיינו נמי דמפרש בהך קרא ומשפטים עם ישראל וע"ש בריש הפרשה, וגם י"ל יען דהנתינה הי' לכפר על הנפש שחטאו בעגל, ובהצלת הנפש פסקינן דלא אזלינן בתר ממון מי שיש לו ממון יתן יותר, רק לפי נפשות וכמ"ש בב"ק קט"ז: בחבורה ששכרו באיכא סכ"נ נותנין לפי נפשות, ועחו"מ רע"ב סט"ו, וע"ע ברה"ז, ולא תקשה אחרי דמחה"ש הי' לידע מספר הנפשות, לפ"ז בלא הציווי עשיר ל"י כו' ידעינן זה, אך הי' אפשר בהשתתפות למשל ה' עשירים וה' עניים שיסכימו שעשירים יתנו ט' שקלים ועניים א', וא"כ יעלו מספר השקלים למספר נפשות:
והגר"א אמר דעל העשיר לא ירבה כ' מונח רביע, ויש לרמז לכתו' נ'. המבזבז אל יבזבז יותר מחומש וזה מונח רביע, ר"ל דאף העשיר לא ירבה יותר מחמישית, ד' חלקים יהי' מונח לעצמו וחלק חמישי יבזבז, ועמ"ש בפרד"י ויצא דר"ט:, וברמב"ן כ' שהוא ל"ת עשיר ל"י, והר"מ לא מנה ללאו וע"ס פני מבין שיהי' ראי' מכאן דנשים פטורות ממ"ע דשקלים, וק' מדוע לא חשוב במשנה קידושין כ"ט. במצות ל"ת שנשים פטורות אע"כ דאינו ל"ת (ועט"א ר"ה ו' בבל תאחר) אך ק' הלא מ"ע שאינו הז"ג הוא, דבכל השנה זמנו לשקול, וטעם דנשים פטורות כ' ברע"ב דכ' איש, וק' מדוע לא חשיב בקידושין ל"ד. מ"ע שאין הז"ג ואפ"ה נשים פטורות, וכיוצא בזה הק' בשאג"א ל"ה, במ"ע כתיבת ס"ת וצ"ע:
לכפר רש"י הוא המנין בחומש הפקודים, עט"א מגילה כ"ט. באבני שהם, שהק' דא"כ ל"ה התרומה בר"ח ניסן כיון שלא נתנו שקלים עד אייר לצורך קרבנות, והא אי' בירו' רפ"ק דשקלים, ולמה בא' באדר כדי שיביאו שקליהן בעונתן, ותתרום מן החדשה בזמנה בא' בניסן, ארשב"י תרומת הלשכה בתחלתה שנ' ויהי כו' בא' לחדש הוקם המשכן, ותני' דבו ביום נתרמה הלשכה, והשתא אי לא נתנו שקלים לקרבנות עד א' באייר בשנה ב' מאין נתרמה התרומה בא' בניסן שלפני' ונשאר בצ"ט. ובס' דרוש שמואל כ' דבאדם יש רביעית דם שהנפש תלוי בו ומשקלו כ"ה סלעים, וסלע ב' שקלים, וחיי אדם ע' שנה ונמנה מבן כ' דהיינו נ' שנה, ושוקל בנ' שנה כ"ה שקלים, ושקל קודש כפול הי' הרי נ' שקלי חול, והוא כ"ה סלעים מכוון למשקל דם הנפש, וז"ש לכפר על נפשותיכם ע"ש, והא דרביעית דם הוא כ"ה סלעים אי' בתוס' סוטה ה'. ד"ה אדם, וברה"ז העיר שהוא כן בפ"י מ"ח מתרומות כל גרב שמחזיק סאתים אם יש בציר טמא משקל עשר זוז וכו', וכ' בירו' שבטל בתתק"ס ע"ש במפו' החשבון ועמ"ש בפקודי (ל"ח כ"ד):