כתמול שלשום, משמע דבתמול מלאו הסכום, ותיכף אומר גם תמול לא עשו תוכן הלבנים ורש"י תי' זאת דשלשום תואר למלת כתמול, כתמול השלישי, גם תמול פי' אתמול וא"כ הול"ל ללבון כשלשום ולמ"ל כתמול, ובת"א הוסיף ו' ומקדמוהי, וע"ס נתינה לגר ואהבת יהונתן, והר"ר ישעי' ביעזונסקי מראדום כתב לי די"ל דאם למשל קצב הלבנים הי' ק' ליום, וביום א' בעוד הי' שכיח תבן דהפקר עשו למשל פ' לבנים, אך למחרת שכבר לקטו כל התבן שבסביבותם והוכרחו להתרחק בחיפוש תבן עשו רק ס' והמצרים הקשו להם ב' קושיות, שלשום הוא יום לפני הגזירה שעשו ק' הוא משל על תמול למה לא נדמה תמול לשלשום ועשו בתמול פתות כ', ותמול משל על היום למה עשיתם רק ס' ולא עכ"פ פ', והלא גם תמול הי' הגזירה ואם יש התנצלות יום א' של הגזירה ליום שלפניו אבל מה בין יום א' ליום ב', ועם שהטעם מבואר כנ"ל אבל הרשעים ל"ה חפצים בהתנצלות, ונשלם להם מדה כנגד מדה, דהכה אותם על שלא רצו לשלחם, והכביד לבם שלא לשלוח, וע' בזה בס' מצח אהרן ח"א דרש א' דבר נכון: