Pesach Seder in Mishna and Tosefta

(א) עַרְבֵי פְסָחִים סָמוּךְ לַמִּנְחָה, לֹא יֹאכַל אָדָם עַד שֶׁתֶּחְשָׁךְ.

וַאֲפִלּוּ עָנִי שֶׁבְּיִשְׂרָאֵל לֹא יֹאכַל עַד שֶׁיָּסֵב. וְלֹא יִפְחֲתוּ לוֹ מֵאַרְבַּע כּוֹסוֹת שֶׁל יַיִן, וַאֲפִלּוּ מִן הַתַּמְחוּי:

(ב) מָזְגוּ לוֹ כוֹס רִאשׁוֹן, בֵּית שַׁמַּאי אוֹמְרִים, מְבָרֵךְ עַל הַיּוֹם, וְאַחַר כָּךְ מְבָרֵךְ עַל הַיָּיִן. וּבֵית הִלֵּל אוֹמְרִים, מְבָרֵךְ עַל הַיַּיִן, וְאַחַר כָּךְ מְבָרֵךְ עַל הַיּוֹם:

(ג) הֵבִיאוּ לְפָנָיו, מְטַבֵּל בַּחֲזֶרֶת, עַד שֶׁמַּגִּיעַ לְפַרְפֶּרֶת הַפַּת. הֵבִיאוּ לְפָנָיו מַצָּה וַחֲזֶרֶת וַחֲרֹסֶת וּשְׁנֵי תַבְשִׁילִין, אַף עַל פִּי שֶׁאֵין חֲרֹסֶת מִצְוָה. רַבִּי אֱלִיעֶזֶר בְּרַבִּי צָדוֹק אוֹמֵר, מִצְוָה. וּבַמִּקְדָּשׁ הָיוּ מְבִיאִים לְפָנָיו גּוּפוֹ שֶׁל פָּסַח:

(ד) מָזְגוּ לוֹ כוֹס שֵׁנִי, וְכָאן הַבֵּן שׁוֹאֵל אָבִיו, וְאִם אֵין דַּעַת בַּבֵּן, אָבִיו מְלַמְּדוֹ,

מַה נִּשְׁתַּנָּה הַלַּיְלָה הַזֶּה מִכָּל הַלֵּילוֹת,

שֶׁבְּכָל הַלֵּילוֹת אָנוּ אוֹכְלִין חָמֵץ וּמַצָּה, הַלַּיְלָה הַזֶּה כֻלּוֹ מַצָּה.

שֶׁבְּכָל הַלֵּילוֹת אָנוּ אוֹכְלִין שְׁאָר יְרָקוֹת, הַלַּיְלָה הַזֶּה מָרוֹר.

שֶׁבְּכָל הַלֵּילוֹת אָנוּ אוֹכְלִין בָּשָׂר צָלִי, שָׁלוּק, וּמְבֻשָּׁל, הַלַּיְלָה הַזֶּה כֻלּוֹ צָלִי.

שֶׁבְּכָל הַלֵּילוֹת אָנוּ מַטְבִּילִין פַּעַם אַחַת, הַלַּיְלָה הַזֶּה שְׁתֵּי פְעָמִים.

(ח) וְאֵין מַפְטִירִין אַחַר הַפֶּסַח אֲפִיקוֹמָן.

(1) One may not eat until it gets dark on the eve of Pesach close to Mincha until darkness.

Even the poorest person in Israel may not eat until he reclines.

They cannot give him less than four cups of wine, even if from the soup kitchen.

(2) They served him the first cup. Beit Shammai say, "He blesses for the day, and then blesses. Beit Hillel say: "He blesses over the wine, and then blesses for the day."

(3) They brought in front of him. He dips in the Hazzeret until he reaches the appetizers. They brought in front of him Matzah, Hazzeret, Harosset, and two dishes, even though Harosset is not a Mitzvah. Rabbi Eliezer beRibbi Tsadok says, "It is a Mitzvah." At the [time of the] Temple, they would bring before him the Pesah itself.

(4) They served him a second cup, and here the son asks his father. And if the son has no wisdom, his father teaches him:

"Why is this night different from all nights?

On all nights, we eat Hametz and Matzah, this night is all Matzah. On all nights, we eat other vegetables, this night, it is all bitter herbs.

On all nights, we eat the meat roasted, stewed or boiled, on this night, it is all roasted.

On all nights we dip once, on this night, we dip twice...

(8) One cannot be Maftir Afikoman after the Pesah

תוספתא מסכת ברכות, פרק ד
הלכה ח
כיצד סדר סעודה

אורחין נכנסין ויושבין על ספסלים ועל גבי קתדראות עד שיתכנסו

נתכנסו כולן נתנו להם לידים כל אחד ואחד נוטל ידו אחת

מזגו להם את הכוס כל אחד ואחד מברך לעצמו

הביאו לפניהם פרפראות כל אחד ואחד מברך לעצמו

עלו והסבו

ונתנו להם לידים אף על פי שנטל ידו אחת נוטל שתי ידיו

מזגו להם את הכוס אף על פי שברך על הראשון מברך על השיני

הביאו לפניהם פרפראות אף על פי שברך על הראשונה מברך על השניה ואחד מברך לכולן

הבא אחר שלש פרפראות אין לו רשות ליכנס


הלכה ט
אמ' רבן שמעון בן גמליאל זה מנהג גדול היה בירושלם

פורסין מטפחת על גבי הפתח

כל זמן שהמטפחת פרוסה אורחין נכנסין

נסתלקה מטפחת אין רשות לאורחין ליכנס

Tosefta Berakhot, 4

Halakha 8:

What is the order of the meal?

The guests come in and sit on benches and cathedrals until everyone gathers.

Once everyone gathered they serve them [water] for the hands.

Each one washes one hand.

They served them the cup.

Each one says his own blessing.

They brought before them appetizers, each one of them says his own blessing.

They went up and reclined.

They served them [water] for the hands, even though he already washed one hand, he washes both hands.

They served them the cup, even though he said a blessing for the first he says a blessing on the second.

They served the appetizers, even though he said a blessing for the first he says a blessing on the second. and one says the blessing for everyone.

If one comes after three appetizers he is not allowed to come in.

Halakha 9: R. Shimon b. Gamliel said, there was a great practice in Jerusalem. They would hang a scarf by the door. As long as the scarf is there the guests can come in. once the scarf is removed, they are not allowed to come in.

תלמוד בבלי, פסחים, קיט:ב
מאי אפיקומן? אמר רב: שלא יעקרו מחבורה לחבורה.

ושמואל אמר: כגון אורדילאי לי וגוזלייא לאבא.

ורב חנינא בר שילא ורבי יוחנן אמרו כגון תמרים קליות ואגוזים.

Bavli Pesahim, 119:2

What is Afikomen?

Rav said: they should not move from one group to another.

Shmuel said: such as mushrooms and truffles for me and fledglings for Abba [rav]

Rav Hanina bar Shila and Rabbi Yohanan said; such as dates, roasted grain, and walnuts.

תלמוד בבלי, בכורות, מט:ב:


כל היכא דפליגי רב ושמואל - הלכתא כרב באיסורי וכשמואל בדיני

Bavli Bekhorot, 49:2

Whenever Rav and Shmuel disagree, the halakha is like Rav in Issur and like Shmuel in Dinnim

תלמוד בבלי מסכת פסחים דף ל עמוד ב


כל הכלים שנשתמשו בהן חמץ בצונן - משתמש בהן מצה, חוץ מן בית שאור, הואיל שחימוצו קשה. אמר רב אשי: ובית חרוסת כבית שאור שחימוצו קשה דמי.

Bavli Pesahim 30:2

Any dish which was used for cold hametz can be used for Matzah, except for the dish of starter dough, since it is strong leavening.

Rav Ashi said: the Harosset container is like the starter dough container, since it is strong leavening.

תלמוד בבלי, פסחים, קטו:ב:


אמר רב פפא: שמע מינה האי חסא צריך לשקועיה בחרוסת, משום קפא.

Bavli Pesahim 115:2

Rav Papa said: that means that you must dip the lettuce in Harosset because of the worms