לענין אמירת ״בפני נכתב ובפני נחתם״ סוכם כי אם אין השליח אומר את הדבר כולו, או שמעיד רק על חלק מן הגט, או שאין שנים היכולים לומר דבר שלם — הרי זה כאילו לא אמרו, וצריך לקיים את הגט בחותמיו. אלא שאם הביאו שני עדים כשרים את הגט, אינם צריכים לומר כלל, לפי שהם יכולים להעיד על כשרות הגט בלא להזדקק לתקנת חכמים זו. השליח המביא את הגט צריך להיות מישראל ובר דעת ושאינו עיוור. אבל יכול השליח להיות גם כזה שהוא פסול לעדות אחרת, ולכן אף אשה כשרה להיות שליחה בכך (ואפילו האשה המתגרשת עצמה) וגם אותן נשים שאינן נאמנות להעיד לאשה שמת בעלה — נאמנות להביא את גיטה. With regard to the statement: It was written in my presence and it was signed in my presence, the Gemara concludes that if the agent cannot issue this statement about the entire bill of divorce but only about a portion of it, or if the bill of divorce is brought by two people who can say only part of this formula, then their statement is of no consequence, and the bill of divorce must be confirmed through its signatures. However, if two valid witnesses bring the bill of divorce, it is not necessary for them to issue this declaration at all, as they may testify to the validity of the bill of divorce without making use of the rabbinic decree enabling a witness to merely state: It was written in my presence and it was signed in my presence. An agent who brings a bill of divorce must be a Jew, halakhically competent, and able to see. The agent can also be someone who under most circumstances is disqualified from testifying in court. Consequently, a woman can also serve as an agent for bringing such a bill, even the woman who is being divorced. Even those women who are not deemed credible to testify with regard to the death of a woman's husband are deemed credible to bring her bill of divorce.
צריך שיהיה כתוב בגט זמן (אבל אם נכתב בו זמן שאינו מדוייק, כגון חודש או שנה — אינו נפסל משום כך), ואם נכתב בו תאריך מסויים ונחתם הגט לאחר מכן — הרי זה פסול (אף שהיו שהכשירו בדיעבד ובשעת הדחק). A bill of divorce must include the date, though it is not invalidated if an imprecise date was written. However, if it was written on a certain date but signed on a later date, then it is invalidated. There are those who consider it to be valid after the fact in exigent circumstances.
כתיבת הגט אינה צריכה להיעשות בידי הבעל דווקא, וכל ישראל כשרים לכתוב אותו. אלא שאותו חלק בגט שצריך להיכתב לשמה צריך שייכתב על ידי בר-דעת. It is not necessary for the bill of divorce to be written by the husband; any Jew may write it. A halakhically competent person is required to write the part of the bill of divorce that must be written for her sake.
צריך שייכתב הגט בכתב שיש לו קיום, ומשום כך אף שאין מקפידים באיזו דיו נכתב הגט — צריך שתהיה זו כתיבה הראויה להתקיים. בכלל כתיבה הכשירה בגט גם כתיבה שלא בדיו — על ידי חקיקה וחריטה. אלא שהיא צריכה להיות בדרך כתיבה, שהכותב יוצר (בכתיבה או בחקיקה) את גוף האותיות עצמן ולא את הרקע שלהן. The writing on the bill of divorce must be permanent. Therefore, although there are no halakhot concerning which particular ink may be used, it must be a type of ink that is long-lasting. The bill may also be written without using ink, e.g., by engraving or embossing the letters. The engraving or embossing must be similar to writing in that the act of writing forms the actual letters. If the letters were formed indirectly, through chiseling the area surrounding them, the bill of divorce is invalid.
אין הגט צריך להיכתב על גבי חומר מיוחד, אלא כל מה שאפשר לכתוב עליו — כשר לכך. ובכלל זה אף הכותב על גבי בעלי חיים. אלא שלמדו חכמים מהכתוב ״וכתב... ונתן״ שהגט צריך להיות באופן שיכול למוסרו כמות שהוא לאשה. ומשום כך אין כותבים את הגט במחובר לקרקע, ואם כתבוהו כך, גם אם תלשוהו לאחר מכן — הרי זה פסול. A bill of divorce need not be written on a specific surface. Any surface that one can write on may be used, including live animals. However, based on the verse “And he writes her a scroll of severance, and gives it in her hand,” the Sages derived that it must be possible to transfer the bill of divorce to the woman immediately after it is written, without any intervening steps. Therefore, a bill of divorce written on an object that is attached to the ground is invalid, as one who writes such a bill will need to detach it before giving it to the woman.