בפרק זה נידונו דיני המעילה בקדשי הקדשים שעבודתם נעשתה בפסול, ובעיקרו של דבר נקבע כי קדשי קדשים יש בהם דין מעילה עד שייזרק דמם על המזבח. ומשנזרק דמם על המזבח, והותר בשרם לכהנים (בקרבנות הנאכלים לכהנים, ואין העולה בכלל זה) – יצא הבשר מכלל דין המעילה, שכן מעתה אין הוא עוד בכלל ״קדשי ה׳״. ואילו קדשים קלים, אין בהם דין מעילה עד לאחר זריקת דמם, ולאחר זריקת הדם – יש דין מעילה באימוריהם. This chapter first dealt with offerings of the most sacred order. It was established that such offerings are subject to the halakhot of misuse of consecrated property until their blood is sprinkled on the altar. Once their blood is sprinkled on the altar and their meat is permitted to be consumed by the priests, they are no longer defined as “the sacred items of the Lord” and are not subject to the halakhot of misuse of consecrated property. By contrast, offerings of lesser sanctity are subject to the halakhot of misuse of consecrated property only after their blood has been sprinkled. At that stage, their sacrificial portions become subject to the halakhot of misuse.
אכן בקדשי קדשים שנשחטו או שהתקבל דמם או שנזרק בפסול – יש בהם דין מעילה, שהרי לא יצאו מכלל דין זה על ידי זריקת הדם, ולא הותר בשרם לכהנים. Offerings of the most sacred order remain subject to the halakhot of misuse of consecrated property even if they were slaughtered or their blood was collected or sprinkled on the altar improperly, as their meat was not rendered permitted for consumption by the priests.
וכלל נאמר בדבר: כל שהיה לו שעת היתר לכהנים, הגם שנפסל הקרבן לאחר מכן והריהו אסור לכל אדם (כגון שנעשתה זריקת הדם כראוי, ולאחר מכן נפסל הקרבן בלינה או ביציאה ממקומו) – אין בו מעילה כלל, ואף לא מדברי חכמים. והרי הנהנה פטור מכל חיוב שהוא, ואף לא מחיוב תשלום הקרן. The basic principle is that with regard to any offering that was permitted for consumption by the priests at some point before it became disqualified, one is never liable for misusing it, not even by rabbinic law. One who derives benefit from such an offering is exempt from any liability and need not even pay the principal.
כן נקבע כי קדשי קדשים שנשחטו או שהתקבל דמם במחשבת פיגול, עד שלא נזרק הדם – יש בהם מעילה. ואילו לאחר שנזרק הדם – נחלקו חכמים בדבר אם זריקת פיגול מפקיעה דין מעילה מהקרבן, ועלו הדברים בסיכומה של סוגיה כי אין זריקה הפיגול מוציאה מידי מעילה בקדשי קדשים. וכשם שאין זריקה זו נחשבת כמפקיעה דין מעילה (מקדשי קדשים), כן אין היא נחשבת כמי שמחילה דין מעילה (בקדשים קלים). It was also established that offerings of the most sacred order that were slaughtered or whose blood was collected with the intent to consume it after its appointed time [piggul] are subject to the halakhot of misuse of consecrated property before the blood is sprinkled. The Sages disagree as to whether or not they are subject to the halakhot of misuse after the blood is sprinkled. The conclusion of most authorities is that the sprinkling of the blood after the offering was rendered piggul does not exempt offerings of the most sacred order from being subject to the halakhot of misuse. Similarly, sprinkling the blood of an offering of lesser sanctity does not render its sacrificial portions subject to the halakhot of misuse.
דנו חכמים בשאלה מתי יצא בשר קדשי קדשים מידי מעילה. שיש שאמרו שכבר לאחר שחיטת הקרבן בהכשר (והריהו מעתה בכלל ״הותר לכהנים״, במובן זה שהותר לעבוד בו1 כפירוש תוס׳ בשיטת חזקיה, ה, א ד״ה חזקיה ), ויש שאמרו כי רק משנזרק הדם והותר הבשר באכילה לכהנים (״היתר אכילה״). ויש האומרים כי משנתקבל הדם בכלי ונראה לזריקה (״היתר זריקה״), שכל העומד להיזרק – הריהו נחשב כבר כזרוק, ונחלקו הפוסקים הלכה כמי2שלדעת הרמב״ם אין יציאה מידי מעילה אלא בזריקה ממש, ולדעת הסמ״ג הבשר יוצא מידי מעילה אף בהיות הדם ראוי לזריקה.. The Sages further discussed the question of when the meat of offerings of the most sacred order is removed from being subject to the halakhot of misuse. Some say that it is no longer subject to the halakhot of misuse once the offering has been properly slaughtered and it is permitted for the priests to perform its sacrificial rites. Others maintain that it is removed from being subject to the halakhot of misuse from when the blood is sprinkled and the meat is permitted in consumption by the priests. Yet others contend that it is removed from the time that the blood is collected in the cup and is ready to be sprinkled. This opinion is based on the concept that any blood of an offering that stands fit to be sprinkled upon the altar is considered as though it were already sprinkled. The authorities differ as to which opinion is accepted: The Rambam rules that the exemption from being subject to the halakhot of misuse is contingent on the actual sprinkling, whereas the Smag holds that it is sufficient that the blood is ready to be sprinkled.
ואילו בקדשים קלים, כגון שלמי יחיד, פסח, נקבע שאין בהם עדיין דין מעילה אלא משעה שכבר נזרק דמם, ואזי התברר מהו החלק שבקרבן המיועד להקרבה. ומעתה יש באימורים דין מעילה מן התורה, ואף אם יפסלו. In the case of offerings of lesser sanctity, e.g., peace offerings of the individual or the Paschal offering, they are rendered subject to the halakhot of misuse of consecrated property only once their blood is sprinkled. At that point the sacrificial portions are designated for sacrifice on the altar and the halakhot of misuse apply to them by Torah law.
נמצא איפוא כי זריקת הדם הריהי קובעת ענינו של קרבן לדין המעילה: שבקדשי קדשים – הריהי מוציאה מדין המעילה, ואילו בקדשים קלים – הריהי מחילה דין זה. In sum, the sprinkling of the blood determines the status of offerings in terms of the halakhot of misuse. In the case of offerings of the most sacred order it removes the offering from being subject to the halakhot of misuse, whereas in the case of offerings of lesser sanctity it renders its sacrificial portions subject to the halakhot of misuse.
ובשל היות הזריקה קובעת, הועלה הדיון בין החכמים באשר למקרה בו הבשר או האימורים והדם יצאו מהעזרה לפני זריקת הדם, אם תועיל זריקת הדם לענין המעילה בהם. שיש שאמרו שאין הזריקה קובעת בדין המעילה ליוצא, והרי הם כמי שעדיין לא נזרק דמם (ומשום כך, בקדשי קדשים – לא הופקע דין מעילה שבהם, ובקדשים קלים – לא הוחל בהם דין מעילה). ויש האומרים כי הזריקה קובעת אף בנסיבות אלה, הן לקדשי הקדשים (שלא יהיה בהם עוד דין מעילה), והן לקדשים קלים (שיחול בהם דין מעילה). וכן סוכם. In light of this ruling, the Sages discussed the halakha in a case where the meat or the sacrificial portions or the blood left the Temple courtyard prior to the sprinkling of the blood. In such a case, is the sprinkling of the blood effective with regard to the status of that offering? Some maintain that the sprinkling of the blood is ineffective under those circumstances, and therefore it is considered as though the blood had not been sprinkled. Others contend that the sprinkling of the blood is effective even in such cases. Accordingly, in the case of offerings of the most sacred order this act removes the offering from being subject to the halakhot of misuse, and with regard to offerings of lesser sanctity it renders its sacrificial portions subject to the halakhot of misuse. This is the conclusion of the Gemara.