בפרק זה נדונה בעיקר בעיה אחת: כיצד נוהגים כאשר פורצת דליקה בשבת. כיון שמעיקר הדין אסור בשבת לכבות דליקה, אפילו כשהיא גורמת הפסדים גדולים ביותר, נמצא שעיקר השאלה הוא: מה מותר, וכיצד מותר, להציל מפני הדליקה. הבעיות המרובות בנושא זה מקורן בגזירות שגזרו חכמים על הצלת חפצים מן הדליקה ביום השבת. וזאת מתוך החשש שאם יתירו לאדם לפנות את חפציו, הרי תוך התעסקותו בעבודת הפינוי, ולפי הכלל ש״אדם בהול על ממונו״, עלול הוא בבהילותו לעשות גם מלאכת כיבוי האסורה מן התורה. משום כך התירו להציל מחפצי הבית ואף מדברי אוכל רק כמויות מצומצמות בלבד. עם זאת נידונו בקשר להלכה הכללית הזאת כמה וכמה פרטים בבירור דרכי ההיתר וההערמה שיאפשרו להציל יותר מן המינימום הקבוע בהלכה. This chapter mainly deals with a single question: How is one to conduct oneself when a fire breaks out on Shabbat? The halakha maintains that it is prohibited to extinguish a fire on Shabbat, even in a situation of great financial loss. Therefore, the question arises: What is permissible to do in the case of a fire? Under what conditions is it permissible to rescue materials from a fire on Shabbat? The decrees instituted by the Sages with reference to rescuing objects from a fire on Shabbat are the source of many of the questions pertaining to this matter. These decrees are based upon the concern that if one is permitted to evacuate his goods, he may, in his panic, perform the kind of extinguishing that is biblically prohibited, both because of his preoccupation with the act of evacuation and because people become panicked when their property is at stake. Therefore, the Sages permitted the rescue of domestic utensils and even foodstuffs in only limited quantities. Additionally, there is discussion of the numerous details related to permissible methods and stratagems that enable the rescue of more than the very minimum fixed by the law.
שאלה אחרת הקשורה בהצלה מן הדליקה היא בעיית הצלת כתבי קודש ושאר דברים מקודשים. שבגלל הקדושה שבהם התירו כמה דברים שאסרו לעשותם בכל חפץ אחר. ולפי כמה דעות אף הוסיפו להתיר הרבה מאד, ולהקל גם במקום שיש חשש איסור מדברי חכמים ופעמים אף מדברי תורה, הכל משום הדאגה להצלתם של דברי קודש ותשמישי קדושה למיניהם. Another question related to rescuing materials from a fire is the problem of sacred writings and other holy objects. Because of their sanctity, the Sages permitted many procedures for rescuing them that may not be performed for other objects. According to many opinions, the Sages went to great extremes to grant permission in this matter, ruling leniently even when there are risks of violating rabbinic prohibitions, and sometimes even biblical prohibitions, because of their great concern for salvaging a wide variety of sacred materials.
פירוטם של דברים אלה, מהו המותר והאסור להצלה מן הדליקה, מה הם דברים מקודשים הראויים להצלה וכיצד יש לנהוג בשעות הדליקה, הם עיקרו של הפרק, ואגב כך, כדרך הגמרא, גם דיונים בענינים אחרים הנקשרים בנושא המרכזי. The detailed explication of what one is permitted to and prohibited to rescue from a fire on Shabbat, the enumeration of the types of holy objects that are worthy of rescue, and guidelines for how to conduct oneself in the event of a fire are the main topics of this chapter. Incidentally, as is typical of talmudic discourse, there are discussions of other subjects related to the chapter's central theme.