תרבות המחלוקת לקומונת החלוץ בקרית ים מפגש 13

שאלות פתיחה.

מה מקור המילה מחלוקת? מה זה אומר?

האם יש ברי פלוגתא בתוך הקומונה?

והאם יש מחלוקות קבועות בתוך המכינה?

האם יש ואם כן מה ההבדל בין ריב לבין מחלוקת?

מצווה לשמח חתן וכלה. איך משמחים? יום מאוד דרמטי כל הקהילה משתתפת? מה אומרים כשמשמחים את מי משמחים? (איזה כלה יפה)

תנו רבנן[שנו חכמים]: כיצד מרקדין לפני הכלה?

בית שמאי אומרים: כלה כמות שהיא.

ובית הלל אומרים: "כלה נאה וחסודה".

[עוצרים להסביר]

אמרו להן בית שמאי לבית הלל: הרי שהיתה חיגרת[צולעת] או סומא[עיוורת] אומרים לה כלה נאה וחסודה?! והתורה אמרה: "מִדְּבַר שֶׁקֶר תִּרְחָק" (שמות כג ז)!

[שואלים – מה הטענה של בית שמאי?]

אמרו להם בית הלל לבית שמאי: לדבריכם, מי שלקח [קנה]מקח רע[קנייה לא טובה] מן השוק

[האם אדם אחר הרואה אותו לאחר שקנה]ישבחנו בעיניו או יגננו בעיניו?

הוי [הֶיֶה]אומר: ישבחנו בעיניו. (בית שמאי אומרים או בית הלל לא ברור)

[כלומר, עליו (על האדם שפוגש את חברו שקנה מקח רע בשוק) לשבח את הקניה בעיניו, כדי שלא יגרום לו לעוגמת נפש]

מכאן אמרו חכמים: לעולם תהא דעתו של אדם מעורבת עם הבריות.

מה זה מעורבת עם הבריות?

איזה שתי עמדות עומדות כאן האחת כנגד השניה? האמת לעומת מה?

.... אף על פי שאלו פוסלין ואלו מכשירין,

אלו אוסרין ואלו מתירין—

לא נמנעו בית שמאי מלישא נשים מבית הלל,

ולא בית הלל מבית שמאי.

וכל הטהרות והטומאות שהיו אלו מטהרין ואלו מטמאין,

לא נמנעו עושין טהרות אלו על גב אלו. [כלומר, לא נמנעו לשאול כלים אלו מאלו ולהשתמש בהם בטהרה, והיו מסבירים אלו לאו איך נהגו עם הכלים].

(משנה יבמות, פרק א', משנה ד')

טוקבקים להקריא. דף הפייסבוק של הנשיא ריבלין בעקבות פוסט על ביקור במכינות קד"צ בנגב.

פגשתי היום בשדה בוקר את הנערים והנערות הנפלאים של המכינות הקדם צבאיות "הנגב" ו"ירוחם". "בימים האחרונים נשמעו הרבה ביקורות נגדך, חלקן אישיות, חלקן מכפישות", אמר לי נדב אטיאס, שהגיע למכינת ירוחם מהגימנסיה העברית בירושלים, "עד מתי אתה חושב שזה לגיטימי, ואיך אתה מרגיש עם זה שהביקורות המכפישות האלו באות מהמחנה שאתה צמחת ממנו?"

וכך עניתי לו: "קודם כל אני צמחתי - ואני בו. את דעתי כפי שאני מביע אותה היום לא שיניתי מעולם. חופש הדיבור הוא נשמת אפה של הדמוקרטיה ושל כל חברה, וכל מי שחושב שאני טועה חייב לומר זאת. אני לא יכול לבוא ולומר אי אפשר לומר דברים נגד אדם זה או נגד אדם אחר כי הוא מורם מעם. כל זמן שהביקורת היא עניינית ומתאימה אז בלי כל ספק צריך להתווכח.

"אי אפשר לבוא ולומר שהדברים נעשים מתוך שיקול זר כאשר אני מדבר על צה"ל, כאשר אני מדבר על ערכים, כאשר אני מדבר על כך שאני רוצה שבעולם כשיראו אותנו במדי צה"ל יבינו שאנחנו בצבא המוסרי ביותר שיש. אפשר להתווכח האם כל חייל צה"ל שטיפל בסיטואציה טיפול כזה או אחר, האם לכך חינכו אותו או לא - אני מוכן להתווכח על העניין הזה, וגם רואה את הוויכוח ככזה שיכול לגבש ולחדד דברים. אבל כאן הייתה התקפה על המערכת הצבאית עצמה, בכל מה שקשור לעצם העמדתו לדין והדרך שבה מוצה הדין.

"אני רוצה לומר חד וחלק - כל מי שמבקר, ברוך יהיה. הזכות שלנו להביע את דעתנו היא זכות מקודשת שאין למעלה ממנה. כל ביקורת אמיתית, גם אם היא נוקבת, גם אם פעמים היא מתריסה בצורה חריפה ביותר, היא ביקורת שאנחנו כמדינה דמוקרטית חייבים להיות עדים לזכות של כל אחד מאיתנו להביע".

חלק מהטוקבקים לפוסט הזה של הנשיא ריבלין ב23.11.17

  • השמאל דואג מאוד לזכויות אדם השמאל והפנקסים האדומים. השמאל שדאג לחלק שטחים ומשאבים למקורבים ושלח את הורינו למעברות. השמאל שחטף ומכר ילדים הוא זה שידאג לזכויות אדם? אין ערבי מוסלמי 1 בכל מדינות ערב שזוכה לזכויות כמו בישראל.השמאל לא דואג לזכויות אדם, הוא דואג שמדינת ישראל כמדינה יהודית תחדל להתקיים
  • הימין רואה בדמוקרטיה כמכשול בפני משילות. מכשול שיש להסיר. הימין כל הזמן מאשים את מבקריו בקריעת קרע בעם, ופילוג. אבל מבחינתם העם יהיה מאוחד רק כשסוף סוף יהיה פה עם אחד, דעה אחת מפלגה אחת.
  • הלוואי והיו עוד פוליטיקאים כמוך. אתה נצר לזן נכחד. כבוד וגאווה שאתה הנשיא שלי אל יפלו ידיך. אל יפחד ליבך. אתה המגדלור שלנו.
  • וטוב שנכחד אם הוא המגדלור תן לי מעכשיו לטבוע
  • לא הבנת ניר, הוא המגדלור בגלל שאנשים כמוך הם החושך
  • אלק מגדלור הוא נואם רק לפי סדר יום של התקשורת נשיא מפלג ומסית.
  • בושה שיש אנשים כמוך במדינה שלנו. אתה תמצית הישראלי המכוער. ילד פריפריה מוזנח. Nir Azran
  • הכל דיבורים.נשיא חנפן ומתוחכם...לא מאמין לשום מילה שיוצאת מפיו... זה לא הנשיא שלנו.
  • במקרה הזה הוא עשה טעות ענקית והלך לפי רוח התקשורת לפי דין תורה המחבל הוא בן מוות וטוב שהרגו הקם להורגך השכם להורגו אני בדקתי ורבנים בפירוש אומרים לא רק שהחייל היה צריך להיות זכאי אלה בעולם מתוקן היה מקבל צלש
  • אלדד בן שטרית אתה פשוט קשקשן בלתי נלאה. החייל עבר על פקודות הצבא ובשל כך נענש. דין תורה לא תקף בצה"ל וטוב שכך. אולי כשהרבנים שירתו בצבא היה מותר להם. אה, הם לא שירתו? ברורררר. אז שלא יתערבו.
  • קובי אלמוזנינו וואוו משפט המחץ "ילד פריפריה מוזנח" מה זה אומר עליך? איש פאתט גזען ומתנשא תתבייש!!!
  • יעקב רייניץ בתור עלוקה שחיה על חשבוני כל חייה ומשריצה ילדים בקצב של מכונת ירייה כי אני מאכיל אותם זה לא יפה להגיד ככה.... חוצמזה שתומכי תמימים זו הישיבה של המשיח שאיתנו פה אבל הוא מת שלא באמת מת נכון?
  • לנשיא שלי אין ביצים אבל אתה לא באמת הנשיא שלי .... אתה עוד חבובה על חוט של התקשורת ה0מאלנית וגם מה שכתבת פה זה לא אתה כתבת , כי הכתיבו לך או רשמו במקומך. בקיצר ליצן כבר אמרתי ? אם לא אז עכשיו אני אומר אתה הצחוק של המדינה , אתה משקר לעצמך וחושב שהעם לא רואה שאתה בלי ביצים.... תמשיך לאכול שיט ולומר לכולם שזה טעים.
  • הנה עוד פח . קובי תיחנק בעזה
  • תודה רבה אלי. אין כמו אהבת חינם. אלי הטווס? אלי החמור יותר יפה לך.

"בדיאלוג בני השיח נמצאים ביחסים בלתי היררכיים וסימטריים ‒ אדם מול אדם ‒

יצורי אנוש העומדים זה מול זה במלוא מלאותם הקונקרטית... בדיאלוג כפנייה אל פניו

של האחר יש ‒ כפי שהצביעו הוגים כמו הגל, יאספרס, ריקור ואחרים ‒ מידה גבוהה

של סיכון: האדם מסתכן באיבוד זהותו העצמית הישנה. האדם נפתח אל האחר ואל

עולמו, פתיחות שפירושה ערעור אפשרי על עולמו ועל זהותו הישנים. השותפים לדיאלוג

יודעים איך הם נכנסים אליו, אך אם הדיאלוג הוא אמתי, אין הם יודעים איך יצאו

ממנו ( אבי שגיא מתוך: עין טובה ‒ דו-שיח ופולמוס בתרבות ישראל, ספר היובל לטובה אילן,)

משלי כז

17 בַּרְזֶל בְּבַרְזֶל יָחַד; וְאִישׁ, יַחַד פְּנֵי־רֵעֵהוּ׃

מדרש בראשית רבה, פרשת ויצא פרשה סט

רבי חמא בר חנינא פתח (משלי כז, יז): "ברזל בברזל יחד"

אמר רבי חמא בר חנינא: אין סכין מתחדדת אלא בירך של חבירתה,

כך אין תלמיד חכם מתחדד אלא בחבירו

מה המדרש על הפסוק הזה?

מה זה אומר אין סכין מתחדדת אלא בירך של חבירתה?

מה היתרון של המחלוקת לפי אמירה זאת?

למה הירידה לחקר האמת חשובה?

לחברותות

אמר רב אבא אמר שמואל: שלש שנים *נחלקו בשמאי ובית הלל,

הללו אומרים: הלכה כמותנו

והללו אומרים: הלכה כמותנו.

יצאה *בת קול ואמרה: *אלו ואלו

דברי אלהים חיים הן, והלכה כבית הלל.

וכי מאחר שאלו ואלו דברי אלהים חיים, מפני מה זכו בית הלל לקבוע הלכה כמותן?

מפני *שנוחין *ועלובין היו *ושונין דבריהן ודברי בית שמאי, ולא עוד אלא *שמקדימין דברי בבית שמאי לדבריהן.

(מסכת עירובין דף י"ג, ע"ב)

פירוש מילים

*נחלקו – היו במחלוקת בויכוח בדיון הלכתי כלשהו.

* בת קול – קול שמיימי המייצג את דעת האל באגדה התלמודית.

* אלו ואלו – הדברים של אלה (בית שמאי) ושל אלה (בית הילל)

*נוחין- נוחים לבריות. לא "עושים עיניין מעצמם"

*עלובין – צנועים סופגים עלבונות בלי להפגע.

*שונין – משננים לומדים מתעמקים.

*שמקדימין – מקדימים לומדים קודם.

שאלות לשיחה ביחד

- מה זאת אומרת "אלו ואלו דברי אלוהים חיים הן"?

- איך יכול להיות ש"אלו ואלו דברי אלוהים חיים"?

- מדוע הלכה נקבעת לפי בית הִלל?

- מדוע נדרשת כאן 'בת קול' שתכריע בסיפור הזה? (בת הקול היא סוג של מלאך, או ישות שמייצגת רצון אלוהי)

- איזה אידיאל הטקסט הזה מציג? ....

אף על פי שאלו פוסלין ואלו מכשירין,

אלו אוסרין ואלו מתירין—

לא נמנעו בית שמאי מלישא נשים מבית הלל,

ולא בית הלל מבית שמאי.

וכל הטהרות והטומאות שהיו אלו מטהרין ואלו מטמאין,

לא נמנעו עושין טהרות אלו על גב אלו. [כלומר, לא נמנעו לשאול כלים אלו מאלו ולהשתמש בהם בטהרה, והיו מסבירים אלו לאו איך נהגו עם הכלים].

(משנה יבמות, פרק א', משנה ד')

מה המשנה מספרת לנו על שתי האסכולות האלה שני הבתים האלה שתי הפילוסופיות ההילכתיות האלה המיוצגות בתלמידי בית הילל ותלמידי בית שמאי?

הַמָּקוֹם בּוֹ אָנוּ צוֹדְקִים / יהודה עמיחי

מִן הַמָּקוֹם שֶׁבּוֹ אָנוּ צוֹדְקִים

לֹא יִצְמְחוּ לְעוֹלָם

פְּרָחִים בָּאָבִיב.

הַמָּקוֹם שֶׁבּוֹ אָנוּ צוֹדְקִים

הוּא קָשֶׁה וְרָמוּס

כְּמוֹ חָצֵר.

אֲבָל סְפֵקוֹת וְאַהֲבוֹת עוֹשִׂים

אֶת הָעוֹלָם לְתָחוּחַ

כְּמוֹ חֲפַרְפֶּרֶת, כְּמוֹ חָרִישׁ.

וּלְחִישָׁה תִּשְׁמַע בִּמְקוֹם

שֶׁבּוֹ הָיָה הַבַּיִת

אֲשֶׁר נֶחְרַב.

The Place Where We Are Right
by Yehuda Amichai

From the place where we are right
flowers will never grow
in the spring.

The place where we are right
is hard and trampled
like a yard.
But doubts and loves
dig up the world
like a mole, a plough.

And a whisper will be heard in the place
where the ruined
house once stood.

למה הצדק מפריע לפרחים לצמוח, ומה הנמשל בדימוי הזה?

כשאנחנו צודקים או צודקות, מה עלול להירמס?

נסו לחשוב על רגע מהחיים שלכם שבו הרגשתן שהצדק רומס את הפרחים. שתפו אחת את השני בחוויה.

באיזה אופן הספקות והאהבות מיטיבים עם העולם? מה ההשפעה שלהן על מחלוקות?