תלמוד בבלי חולין ס:
"ויעש אלהים את שני המאורות הגדולים" וכתיב "את המאור הגדול ואת המאור הקטן" אמרה ירח לפני הקב"ה: רבש"ע, אפשר לשני מלכים שישתמשו בכתר אחד? אמר לה: לכי ומעטי את עצמך. אמרה לפניו: רבש"ע, הואיל ואמרתי לפניך דבר הגון אמעיט את עצמי? אמר לה: לכי ומשול ביום ובלילה. אמרה ליה: מאי רבותיה דשרגא בטיהרא מאי אהני? אמר לה: זיל לימנו בך ישראל ימים ושנים. אמרה ליה: יומא נמי אי אפשר דלא מנו ביה תקופותא...חזייה דלא קא מיתבא דעתה אמר הקב"ה: הביאו כפרה עלי שמיעטתי את הירח! והיינו דאמר ר"ש בן לקיש: מה נשתנה שעיר של ראש חדש שנאמר בו (במדבר כח) "לה'?” אמר הקב"ה: שעיר זה יהא כפרה על שמיעטתי את הירח
“And God made the two great lights,” but later it says: “the great light and the lesser light”! The moon said before the Holy One: Master of the world, is it possible for two rulers to share [literally: “to use”] one crown? God said to her: Go and diminish yourself! She said before God: Because I asked a good question, I should diminish myself? God said: Go and rule both in day and in night. She said: What advantage is that? A candle in the daylight is useless. God said: Go and let Israel count their days and years by you. She said: They use the daylight [of the sun] to count seasonal cycles as well...Seeing that she was not appeased, the Holy One said: Bring a (sacrificial) atonement for me that I diminished the moon! This is what Rabbi Shimon ben Lakish said: What is different about the ram of the new moon that is offered “for God”? Said the Holy One: This ram shall be an atonement for me that I diminished the moon. [Translation by Rabbi Steve Greenberg]
Suggested Discussion Questions:
1. Why did the moon protest to the nature of its creation with the sun? Was this a legitimate concern?
2. How did God react to the moon's claims? What do you think of this response?
3. What is the conclusion of this gemara? What can we learn from it about the nature of power and competition?
Time Period: Rabbinic (Maccabees through the Talmud)