(יד) יוֹנָתִ֞י בְּחַגְוֵ֣י הַסֶּ֗לַע בְּסֵ֙תֶר֙ הַמַּדְרֵגָ֔ה הַרְאִ֙ינִי֙ אֶתּ־מַרְאַ֔יִךְ הַשְׁמִיעִ֖ינִי אֶת־קוֹלֵ֑ךְ כִּי־קוֹלֵ֥ךְ עָרֵ֖ב וּמַרְאֵ֥יךְ נָאוֶֽה׃
רציונל לימוד של מדרש מודרני והחשיבות של שליטה בעומק התרבותי של השפה העברית אם רוצים להשפיע דרך כתיבה. בנוסף להבין את המסר בשירו של מאיר אריאל מדרש יונתי
לו"ז 12:15- 12:45 פסוקים + מדרש
12:45 - 12:55 שיר להקשיב לו
12:55- 13:20 חברותות
13:20- 13:45 איסוף במליאה
(ט) וַיִּרְדְּפ֨וּ מִצְרַ֜יִם אַחֲרֵיהֶ֗ם וַיַּשִּׂ֤יגוּ אוֹתָם֙ חֹנִ֣ים עַל־הַיָּ֔ם כָּל־סוּס֙ רֶ֣כֶב פַּרְעֹ֔ה וּפָרָשָׁ֖יו וְחֵיל֑וֹ עַל־פִּי֙ הַֽחִירֹ֔ת לִפְנֵ֖י בַּ֥עַל צְפֹֽן׃ (י) וּפַרְעֹ֖ה הִקְרִ֑יב וַיִּשְׂאוּ֩ בְנֵֽי־יִשְׂרָאֵ֨ל אֶת־עֵינֵיהֶ֜ם וְהִנֵּ֥ה מִצְרַ֣יִם ׀ נֹסֵ֣עַ אַחֲרֵיהֶ֗ם וַיִּֽירְאוּ֙ מְאֹ֔ד וַיִּצְעֲק֥וּ בְנֵֽי־יִשְׂרָאֵ֖ל אֶל־יְהוָֽה׃ (יא) וַיֹּאמְרוּ֮ אֶל־מֹשֶׁה֒ הַֽמִבְּלִ֤י אֵין־קְבָרִים֙ בְּמִצְרַ֔יִם לְקַחְתָּ֖נוּ לָמ֣וּת בַּמִּדְבָּ֑ר מַה־זֹּאת֙ עָשִׂ֣יתָ לָּ֔נוּ לְהוֹצִיאָ֖נוּ מִמִּצְרָֽיִם׃ (יב) הֲלֹא־זֶ֣ה הַדָּבָ֗ר אֲשֶׁר֩ דִּבַּ֨רְנוּ אֵלֶ֤יךָ בְמִצְרַ֙יִם֙ לֵאמֹ֔ר חֲדַ֥ל מִמֶּ֖נּוּ וְנַֽעַבְדָ֣ה אֶת־מִצְרָ֑יִם כִּ֣י ט֥וֹב לָ֙נוּ֙ עֲבֹ֣ד אֶת־מִצְרַ֔יִם מִמֻּתֵ֖נוּ בַּמִּדְבָּֽר׃ ...
(טז) וְאַתָּ֞ה הָרֵ֣ם אֶֽת־מַטְּךָ֗ וּנְטֵ֧ה אֶת־יָדְךָ֛ עַל־הַיָּ֖ם וּבְקָעֵ֑הוּ וְיָבֹ֧אוּ בְנֵֽי־יִשְׂרָאֵ֛ל בְּת֥וֹךְ הַיָּ֖ם בַּיַּבָּשָֽׁה׃ .....
ל) וַיּ֨וֹשַׁע יְהוָ֜ה בַּיּ֥וֹם הַה֛וּא אֶת־יִשְׂרָאֵ֖ל מִיַּ֣ד מִצְרָ֑יִם וַיַּ֤רְא יִשְׂרָאֵל֙ אֶת־מִצְרַ֔יִם מֵ֖ת עַל־שְׂפַ֥ת הַיָּֽם׃ (לא) וַיַּ֨רְא יִשְׂרָאֵ֜ל אֶת־הַיָּ֣ד הַגְּדֹלָ֗ה אֲשֶׁ֨ר עָשָׂ֤ה יְהוָה֙ בְּמִצְרַ֔יִם וַיִּֽירְא֥וּ הָעָ֖ם אֶת־יְהוָ֑ה וַיַּֽאֲמִ֙ינוּ֙ בַּֽיהוָ֔ה וּבְמֹשֶׁ֖ה עַבְדּֽוֹ׃ (פ)
"תני דבי רבי ישמעאל:
בשעה שיצאו ישראל ממצרים, למה היו דומין?
ליונה שברחה מפני הנץ, ונכנסה לנקיק הסלע ומצאה שם הנחש מקנן, ונכנסה לפנים,
ולא היתה יכולה להכנס, שעדיין הנחש מקנן; תחזור לאחורה - לא תהי יכולה, שהנץ עומד בחוץ.
מה עשתה היונה?
התחילה צווחת ומטפחת באגפיה, כדי שישמע לה בעל השובך ויבא ויצילה.
כך היו ישראל דומים על הים - לירד לים לא היו יכולין, שעדיין לא נקרע להם הים;
לחזור לאחוריהם לא היו יכולין, שכבר פרעה הקריב.
מה עשו? -"וייראו מאד ויצעקו בני ישראל אל ה'" (שמות י"ד, י),
מיד: "ויושע ה' ביום ההוא" (שמות י"ד, ל)".
........והיה הקב"ה מתאוה לשמוע קולן ולא היו רוצין,
מה עשה הקב"ה? חיזק לבו של פרעה ורדף אחריהם,
הה"ד: "ויחזק ה' את לב פרעה מלך מצרים וירדוף וגו'"(שמות, י"ד ח'),
וכתיב "ופרעה הקריב" (שמות י"ד י'), מהו הקריב?
שהקריב את ישראל לתשובה, כיון שראו אותם תלו עיניהם להקב"ה ויצעקו לפניו
.......כיון ששמע הקב"ה, אמר להם: אילולי שעשיתי לכם כן לא שמעתי את קולכם,
על אותה שעה אמר: "יונתי בחגוי הסלע".
'השמיעני את הקול' אין כתיב כאן - אלא "קולך", שכבר שמעתי במצרים,
וכשצעקו בני ישראל לפני הקב"ה מיד "ויושע ה' ביום ההוא" (שמות י"ד ל').
(שיר השירים רבה, פרשה ב', פסוק י"ד, ב').
לפני שיוצאים לחברותות - בואו נחזור על מה זה שנת שמיטה מי זוכר? מאיר אריאל בשיר עושה מדרש על המדרש. מתכתב ומתווכח איתו. עם המדרש. לשמוע את השיר שומעים את הנבואה שלו. דף עם השיר. ואז צאו לחברותא. לבחור חלק מהמקורות
לסמן את הבית האחרון כבית החשוב. יש פה המון דברים שימו לב איך כמשורר כנביא זעם מאיר אריאל יושב על רבדי השפה וההיסטוריה שלה והמקורות שלה כדי לעורר בנו רבדים של הבנה. כמה הקשרים כמה לינקים כל מילה פותחת וכדי להבין ולקבל את ההשפעה העמוקה של השיר עוזר אם אנחנו מבינים את ההקשרים את הלינקים להיסטוריה של המילים האלה. מאיר אריאל יוצא כנגד המדרש של רבי ישמעאל שמדבר על הרצון של אלוהים לשמוע את בני ישראל קוראים לו מתוך מצוקה. ואומר דבר אחר. מהו הדבר שמאיר אריאל טוען שאלוהים רוצה לראות ולשמוע? וראשית הציונות רצתה לראות ולשמוע? למה יש כאן התייחסות להרצל ולחלום שלו?