- "עשרה גמלים". מדוע?
וַיִּקַּ֣ח הָ֠עֶבֶד עֲשָׂרָ֨ה גְמַלִּ֜ים מִגְּמַלֵּ֤י אֲדֹנָיו֙ וַיֵּ֔לֶךְ וְכָל־ט֥וּב אֲדֹנָ֖יו בְּיָד֑וֹ וַיָּ֗קָם וַיֵּ֛לֶךְ אֶל־אֲרַ֥ם נַֽהֲרַ֖יִם אֶל־עִ֥יר נָחֽוֹר׃
וכל טוב אדוניו בידו. פירש רבינו אפרים ז״ל עשרה גמלים כנגד עשרה נסיונות א״ל אברהם קח עשרה גמלים ויזכור לי הקב״ה עשרה נסיונות וז״ש וכל טוב אדוניו בידו הון אדוניו לא נאמר אלא טוב לרמוז אל עשר נסיונות עכ״ד...
- ברכת חתנים: מקור מספר רות
- ברכת חתנים: מקור מנישואי רבקה
כלה בלא ברכה אסורה לבעלה כנדה מה נדה שלא טבלה אסורה לבעלה (כנדה) אף כלה בלא ברכה אסורה לבעלה. ומניין לברכת חתנים מן התורה שנאמר (בראשית כ״ד:ס׳) ויברכו את רבקה. ומנין שאפילו אלמנה אסורה שנאמר (רות ד׳:י״א) ויקח (בועז) עשרה אנשים וגו' ויאמרו כל העם אשר בשער והזקנים עדים יתן ה׳ וגו' ויהי ביתך כבית פרץ וגו׳.
והשכים העבד בבקר וראה את מלאך עומד וממתין לו בחוץ אמר להם אל תאחרו אותי שהרי האיש שבא אתמול עמי והצליח דרכי הרי הוא עומד וממתין לי בחוץ שנ' ויאמר אליהם אל תאחרו אותי וה' הצליח דרכי אכלו ושתו משתה רבקה וכחזן שהוא עומד ומברך לכלה בתוך חופתה כן עמדו וברכו את רבקה אחותם ליצחק שנ' ויברכו את רבקה אחותם ויאמרו לה וכו'.
שנאמר ויקח בעז עשרה אנשים. הקשה הרב נחלת יעקב דבברכת הזקנים לא יש רמז לברכת ארוסין ונשואין אלא אסמכתא בעלמא היא עכ"ד. ונראה דיתן ה' האשה הבאה אל ביתך וכו' הוי ברכת נשואין ומעולה שבברכות. אמנם יתכן דהיא אסמכתא:
- ברכת אירוסין וברכת נישואין
Nowadays, when we marry at the Chuppah, we actually perform two ceremonies at one time.
A) Airusin - is the procedure of consecrating the Kallah as belonging to her Chosson and thus forbidden to marry any other man. This we do when we give a ring to the Kallah. A special beracha is recited at that time immediately before giving the ring to the Kallah. That is the beracha of Airusin.
B) Nisuin - is the process that allows the Chosson and Kallah to live together as a married couple. This we do by reciting the seven berachos. They are called the berachos of Nisuin. During Mishnaic times there were usually one to twelve months between these two ceremonies.
The Baraisa in Masechet Kallah offers another verse as proof that a beracha is required when marrying. In Bereshit 24, the verse discusses the meeting of Eliezer servant of Avrohom and the family of Rivkah. After all the pertinent negotiations about the marriage, when Rivkah is about to leave with Eliezer, verse 60 tells us that “They blessed Rivkah”. What was the nature of that blessing?
In Masechet Kallah,2See Rashi in קידושין מט': ד"ה ואפילו דמסכת דכלה who describes Masechet Kallah as a Baraisa. It is usually printed in the Vilna Shas together with Masechet Avodah Zarah. the Baraisa cites the verse in (Bereshit 24, 60): “and they blessed Rivkah” as the source for the requirement that a beracha must be recited when marrying. This contradicts our Gemara which cites the verse in Rus 4, 2, as the source for this beracha.
Tosfos seeks to reconcile the contradiction. It can be said that there in Masechet Kallah the Baraisa is speaking about the beracha one recites for Airusin when consecrating the Kallah as the Chosson’s wife as he gives her a ring. Here, we are discussing the seven berachos recited for Nisuin which permit the Chosson and Kallah to live together as a married couple.
The beracha for Rivkah was the beracha of Airusin, because that is the procedure that was done at that time. Airusin can be performed via an agent. Eliezer acted as Yitzchok’s agent in performing Airusin and recited the beracha as he did the mitzvah. We can learn from [that episode] that one is to recite a beracha of Airusin for a woman who is betrothed via an agent, for Eliezer was an agent of Yitchok to perform the Airusin to consecrate Rivkah as Yitzchok’s wife.
Tosfos retracts from his explanation that the beracha of Bereshit 24, 60, was the beracha of Airusin. It appears that the Baraisa of Masechet Kallah is merely offering scriptural allusion to a rabbinic law. For that we need ten people on order to recite that beracha cannot be understood3A simple reading of Tosfos seems to be saying that it is in fact required that ten people be present when reciting the beracha for Airusin. Since this cannot be derived from the beracha of Rivkah in Bereishis 24, 60, that is obviously not the source of this beracha and it was offered in Masechet Kallah merely as an allusion, but not as a source. See Rosh 12, in our Perek and in Tosfos HoRosh who mentions that there are opinions among the Geonim who hold that it is not really required that there be ten people when reciting the beracha of Airusin. Ten people are required only when reciting the seven berachos of Nisuin. See Shulchan Aruch Even Hoezer 34, 4, who rules that preferably there must be ten people. from the verse in Bereshit. Obviously, this verse is not offered as a source, but rather as an allusion of the existence of this beracha.
Another reason why Tosfos holds the verse in Bereshit is merely an allusion. The simple meaning of the verse is not speaking about the beracha of Airusin, rather it is telling us about the personal wishes for a successful marriage that Rivka’s family were wishing her.
- עשרה גם בסיפור רבקה...