הקטע הקצר הזה מופיע כתוספת אחרונה, "זנב" שכזה, לסוגיית המצרן (שעליה תוכלו ללמוד כאן: חלק א' וכאן: חלק ב'). הוא עוסק במִצְרָנוּת, אבל יורד גם לרמה האישית, האנושית, כלומר לא רק לחוק היבש, אלא גם למציאות שבין שני אנשים.
רוניא ורבינא היו בריב ביניהם, זאת אנחנו יודעים ממקורות אחרים. והנה קורה המקרה ורוניא קונה קרקע שהיא בשכנות צמודה (מִצְרָנוּת) לקרקע של רבינא.
רבינא חושב לסלקו לפי "דינא דבר מצרא", דין בן המצר, אבל אז - אולי בבית הדין שבו מתנהל הדיון - אומר לו רב ספרא, בנו של רב ייבא: כך אומרים אנשים: ארבעה לצלא, ארבעה לצללא.
הנה הסיפור במילות התלמוד הבבלי:
רוניא זבן ארעא אמיצרא דרבינא.
סבר רבינא לסלוקי משום דינא דבר מצרא.
אמר לו רב ספרא בריה דרב ייבא לרבינא:
אמרי אינשי: "ארבעה לצלא ארבעה לצללא"
הסיפור מובן לנו למדי, בעיקר אם כבר למדנו על דינא דבר מצרא (כאן חלק ראשון, וכאן חלק שני), אבל השורה האחרונה, מה שאומר רב ספרא לרבינא, היא החידה שעלינו לפצח. ברור לנו שרב ספרא אינו מסכים עם רצונו של רבינא, ומנסה להסביר לו מדוע לא יתיר לו לממש את המצרנות שלו, ולסלק את רוניא מהשדה שקנה (הרי אילו הכל היה בסדר, היה פשוט מאשר לו, נכון?).
אז מה פירוש המשפט? בחוברת נתונים שני פירושים, ועליכם להבין את שניהם. שניהם לקוחים מפירוש רש"י.
ראשית, בואו נקרא את דבריו:
ארבעה לצלא וד' לצללא - אני שמעתי "צלא" [פירושו] רצען עני, -"וצללא" - רצען עשיר. וכך אמר לו (רב ספרא לרבינא): ארבע ככרות צריכין לרצען עני למאכלות ביתו ליום כמו שצריכין לעשיר, וזה (רוניא) - עני הוא וצריך לו השדה לפרנסה, וכשם שאתה אומר לו: "הסתלק מעלי" בדינא דבר מצרא משום "ועשית הישר והטוב", כך אני (רב ספרא) אומר לך: עשה ישר וטוב לעני זה, ואל תסלקהו.
ויש לגמגם (לתהות, לערער) דהעור קרוי "צלא"' ולא הרצען! [...]
ואומר אני (זה הפירוש המועדף על רש"י): רוניא רצען היה ונותן עורות לעבדנין לעשות מהן מנעלין למוכרן בשוק. וכך אמר לו רב ספרא לרבינא: העני זה שכרו מועט שהוא צריך ליתן שכר הרבה לעבדנין (לפועלים, לבעלי המלאכה) דאמרי אינשי: ארבעה זוזי לצורך מקח העור, וארבעה זוזי לשכר העבדנין, והיינו צללא (כלומר, כפל הוצאות). לפיכך עשה ישר וטוב ותהי לו שדה זו לפרנסת ביתו.
ננסה להבין את הדברים של רש"י:
פירוש ראשון:
1. צלא פירושו רצען עני, וצללא - פירושו רצען עשיר. ומכיוון שכל אחד מהם זקוק בחייו לאותן 4 ככרות לחם (ומכאן "ארבע - ככרות לחם - לצלא, וארבע - ככרות לחם - לצללא"), צריך רבינא להתחשב ברוניא העני, ולאפשר לו לקנות את השדה לפרנסתו.
פירוש שני:
2. צלא פירושו עור, ו-צללא - פירושו פעולת עיבוד העור. ומכאן שרב ספרא אומר לרבינא: ראה, לרוניא העני יש הוצאות מרובות: 4 זוזים הוא משלם על העור שהוא קונה, ועוד 4 זוזים הוא משלם לבעלי המלאכה שמעבדים את העורות! מכאן שהוצאותיו על פרנסתו מרובות, ועליך להתחשב בו.
סיכום
מה אנחנו לומדים מכל זה? זוהי דוגמא נוספת לכך שחוקי המצרנות מוגבלים לעתים ע"י המציאות האנושית. למצרן ניתן כוח רב, להוציא מידי אדם קנייה שקנה, וחז"ל נזהרים שלא להביא לכך שמתוך עשיית "הישר והטוב" למצרן, לא יפגעו ברווחתו של אדם אחר.
המתח בין שני אלו חוזר שוב ושוב בסוגיית המצרן, ועליכם לוודא שהבנתם את שני הענינים הללו:
1. נתינת כוח ביד המצרן להוציא מידי הקונה את השדה הסמוך לשדהו, וזאת כדי לעשות "הישר והטוב" והוא ששדותיו של אדם יהיו סמוכים זה לזה.
2. עם זאת, חכמים מבינים שמדובר בכוח רב שניתן בידי המצרן, ושבסיטואציות מסוימות יש לרסנו. זאת בעיקר על רקע סוציו-אקונומי, כדי למנוע מקרים שבהם תוך כדי עשיית הישר והטוב כלפי המצרן נוצרת פגיעה באדם אחר (למשל: עני, יתומים, אלמנה ונשים בכלל, ועוד).