After two years’ time, Pharaoh dreamed that he was standing by the Nile,
הערות: התקרב לראשונה למטאפיסי. זו פרשת מקץ. זו הפרשה העשירית של התורה. בסדר. עכשיו נספור את המילים של הפאסוק הראשון הזה. עשר מילים. אוקיי, מספיק מעניין שזה מפנה את תשומת ליבנו למספר עשר. הפרשה העשירית של התורה מתחילה בפסוק שיש בו עשר מילים, ואנחנו יודעים שעשר הוא מספר משמעותי, כמו מניין והמצוות, מספר שמסמל השלמת סדר. (מקור: גל עינאי) אז יש לנו את הרמז הזה להשלמה, ובכן אנו נמצאים בספר בראשית, ספר ההתחלה והבריאה, והשלמה זו היא ממדרגה ראשונה, השלמת טבע הדברים.
אז בואו נסתכל על מקור למספר עשר, להעמיק מעט.
Notes: Zoom out to the metaphysical first. This is parashat Miketz. It is the tenth parsha of the torah. ok. Now Let’s count the words of this first pasuk. Ten words. Ok, interesting enough that it is calling our attention to the number ten. The tenth Parsha of the Torah begins with a pasuk that has ten words, and we know that ten is a significant number, like a minyan and the commandments, a number that signifies completion of order. (source: Gal Einai) So we have this hint of a completion, well we are in the book of Genesis, the book of the beginning and of creation, and this completion is of the first order, a completion of the nature of things.
So let's look at a source for the number ten, to go a little deeper.
English
"פרשת מקץ היא הפרשה העשירית בתורה. על העשירית ישנו פסוק שאומר: "העשירית יוקדשה בקדושה לאלוהים." לגבי עשר הספירות, ספר יצירה אומר כי "הסוף [הספירה העשירית] נחתם בתחילת [הספירה הראשונה]." זהו עיקרון כללי לכל קבוצה המונה בתורה: העשירית מחוברת תמיד לראשון. אם כן, ישנן מספר דוגמאות המקשרות בבירור בין פרשת מקץ, הפרשה העשירית, עם פרשת בראשית, הפרשה הראשונה."
יצחק גינזבורג
"Parshat Mikeitz is the tenth parshah in the Torah. About the tenth there is a verse that says: “The tenth will be dedicated in holiness to God.” Regarding the ten sefirot, Sefer Yetzirahsays that ”the end [the tenth sefirah] is enwedged in the beginning [the first sefirah].” This is a general principle for every enumerated group in the Torah: the tenth is always connected back to the first. Thus, there are a number of examples that clearly link parshat Mikeitz, the tenth parshah, with parshat Bereisheet, the first parshah."
Yitzchak Ginsburgh
הערות: ועל מה אנחנו מדברים מהשלמת הטבע הזו: חלום. חלום של אדם חשוב. חלום שהוא לא הצליח להבין אבל הבין מספיק כדי לדעת שזה חיוני וכדאי לפרש אותו.
מדוע חלום יהיה הנושא שמתחיל שלב חדש, לאחר סיומו? ואנחנו בכסלו, חודש החלומות, תקופת החגים, זמני החלומות ובלי שום צירוף מקרים שאנחנו קוראים את הפרשה הזו בחנוכה.
כך שנוכל להמציא רעיונות, שלבטח יש המון מיידי, אך אנו יכולים גם לפנות למספרים.
הגימטריות של פרעה חלם + גלות.
התבוננו בגימטריה (המקורה למטה)
* מה זה גלות?
גלות ישנה יחסית לקיום בתוך מציאות גבוהה יותר. והתורה מתיימרת להיות בחוכמה אינסופית. אני באופן אישי הבנתי את זה כנכון. אבל אמונה זו אינה רלוונטית. מה שרלוונטי הוא שזה תקף עד אינסוף. תמיד יש מציאות גבוהה יותר. אז מה זה אומר אז? שאנחנו תמיד תקועים במדינת גאלוט אז? יכול להיות. או שנוכל להתעורר באמצעות אינטראקציה עם אור שמבוסס על מנהיגות אמיתית.
עכשיו איך נתעורר מחלום הגלות הרע הזה? השמועה אומרת שמנהיג אמיתי יהיה קשור לזה. בסדר.
Notes: And what are we talking about from this completion of nature: a dream. A dream of an important man. A dream that he couldn’t understand but understood enough to know it was essential and worth interpreting.
Why would a dream be the subject matter that begins a new phase, after completion? And we are in Kislev, the month of dreams, the holiday season, the times for dreams and its no coincidence at all that we read this parsha on Chanukah.
So we can come up with ideas, of which surely there’s immediate plenty, but we can also turn to the numbers.
The gematria of Pharoah Chalam + Galut.
Look at the Gematria (Sourced Below)
*What is Galut?
Galut is being asleep relative to existence within a higher reality. And the Torah purports to be of infinite wisdom. I, personally, have come to understand this as true. But this belief is irrelevant. Whats relevant is that this applies ad infinitum. There is always a higher reality. So what does that mean then? That we are always stuck in a state of Galut then? Could be. Or we can awaken via an interaction with light that is based on true leadership.
Now how will we wake up from this bad dream of exile? Rumour has it a true leader will have something to do with it. Ok.
מהי מנהיגות אמיתית
האם מה יודע מהי מנהיגות אמיתית בעולמנו? ספרי ההיסטוריה, אפילו אם יש להאמין בהם בערך הנקוב, הם תווים של כאוס ותאוות בצע. ומה עם היום, כשקוטביות היא הנורמה, ואם אתה מסתכל ממש, עם בלבול זה הנורמה.
מה זה לא? זה משהו שאני חושב עליו הרבה, כשאני שוקל לנתח את מצב העולם.
הזכיר את הספר מצעד האיוולת והציג את מושג הניתוח שלה.
עברית
Notes: What is true leadership
Do what know what is true leadership in our world? The history books, even if they are to be believed at face value, are annals of chaos and greed. And what of today, with polarity being the norm and, if you take a real look, with confusion being the norm.
What is it not? This is something I think about a lot, when I consider analysis of the state of the world.
Mention the book The March of Folly and introduce the concept of her analysis.
English
"תופעה שמורגשת לאורך ההיסטוריה ללא קשר למקום או לתקופה היא רדיפה על ידי ממשלות על מדיניות המנוגדת לאינטרסים שלהן. האנושות, כך נראה, עושה ביצועים גרועים יותר של הממשלה מאשר כמעט בכל פעילות אנושית אחרת. בתחום זה, החוכמה, העשויה להיות מוגדרת כתרגיל שיפוט הפועל על ניסיון, שכל ישר ומידע זמין, היא פחות אופרטיבית ומתוסכלת יותר ממה שהיא צריכה להיות. מדוע בעלי תפקידים כה נוהגים לעיתים קרובות מנוגדים לדרך בה מעידים נקודות הסיבה והאינטרס העצמי הנאור? מדוע נראה כי לעתים קרובות התהליך הנפשי האינטליגנטי אינו מתפקד? "
- ברברה וו. טוכמן, מצעד האיוולת: מטרויה לווייטנאם
“A phenomenon noticeable throughout history regardless of place or period is the pursuit by governments of policies contrary to their own interests. Mankind, it seems, makes a poorer performance of government than of almost any other human activity. In this sphere, wisdom, which may be defined as the exercise of judgment acting on experience, common sense and available information, is less operative and more frustrated than it should be. Why do holders of high office so often act contrary to the way reason points and enlightened self-interest suggests? Why does intelligent mental process seem so often not to function?”
― Barbara W. Tuchman, The March of Folly: From Troy to Vietnam
הערות:; * כעת נחזור לסיפור.
כדי להישאר ממוקדים בנקודות שלנו, אפילו לא ניכנס לחלום. פשוט נבין שלפרעה היה חלום שהבין שהוא משנה, והוא רצה לפתור את משמעותו. ואנחנו נבין שיוסף נקרא לפרש את החלום, כיוון שראש היין זכר אותו עכשיו. יוסף פירש זאת כשהסביר מה יקרה לארץ מצרים ב -14 השנים הבאות, שם יהיו שבע שנים של שפע ואחריהן שבע שנות רעב. לאחר מכן הוא מתחיל ונותן אסטרטגיה לפרעה כיצד להתמודד בהצלחה במצב זה שיגיע בקרוב. והפרעה מכירה בחוכמת האסטרטגיה שלו.
זהו סיפור של מנהיגות מצליחה. ואני רואה פחות סיבה להתמקד בכך שאלוהים מסייעים לזה, אם כי כל אחד מובן מאדם כלשהו כאמת תמידית, או שהוא ספק, או שלא מתעלמים ממנו לחלוטין, והסיפור הזה עשיר באמת בכל מקרה. והספר הזה התנ"ך הוא ספר פופולרי מאוד בכל מקרה, והיה כך הרבה זמן. זה חלק מהתודעה האנושית שלנו לכל הפחות. אז מה קורה כאן? שווה להסתכל.
אני רואה סיבה נוספת להתמקד באסטרטגיית קבלת ההחלטות של האנשים בסיפור הזה ובאופן בו היא הצליחה להצלחה שלהם. בואו נסתכל טוב על המציאות של הדרך שבה פרעה התמודד עם הדברים וגם על אופיו ותפקיד המנהיגות האולטימטיבי של יוסף ונמצא את התכונות המנהיגותיות בהן.
Notes: ;* Now lets get back to the story.
In order to stay focused on our points, we won’t even get into the dream. We will just understand that Pharaoh had a dream that he understood mattered, and he wanted to solve its meaning. And we will understand that Joseph was called to interpret the dream, bc the wine chief remembered him now. Joseph interpreted it by explaining what would happen to land of Egypt in the next 14 years, where there will be seven years of abundance followed by seven years of famine. He then takes initiate and gives Pharoah strategy for how to successfully handle this situation that will soon come. And pharoah recognises the wisdom of his strategy.
This is a story of successful leadership. And I see less reason to focus on Gods helping hand in it, bc that is either understood by any individual as a constant truth or it is doubt, or it is disregarded completely, and this story is rich with truth either way. And this book the bible is a very popular one in any case, and been so for a long time. Its a part of our human consciousness at the very least. So what is going on here? It's worth a look.
I see more reason to focus on the decision making strategy of the people in this story and the way it played out to their success. Let's take a good look at the reality of the way Pharoah handled things and also at the character and ultimate leadership role of Joseph and find the leadership qualities in them.
הערות:
אנו יכולים לעשות מדיטציה ישירות על פשט
איכות מנהיגות מספר 1: צעד לצד
בואו נסתכל תחילה על פרעה. מנהיג גדול שצעד הצדה לטובת עמו. מתוך רצון אמיתי לתוצאות שיועילו לעמו. כיוון שכך בכל מקרה מדובר במנהיגות אמיתית: התועלת לכולם.
היה לו חלום והוא היה מספיק מודע לזהות שזה משנה, ולהבנה זה היה משנה. וכדי להבין, למען הבהירות האמיתית, הוא היה מוכן לפנות הצדה, מסמכותו שלו, מדרכים מבוססות לעשות דברים.
Notes:
We can meditate directly on the Pshat
Leadership Quality #1: Step Aside
Let’s look at Pharoah first. A grand leader who stepped aside for the sake of his people. Out of a true desire for results that will benefit his people. As that is what true leadership is all about anyway: the benefit for all.
He had a dream and he was conscious enough to recognise that it mattered, and that understanding it mattered. And in order to understand, for the sake of true clarity, he was willing to step aside, from his own authority, from established ways of doing things.
וַיִּשְׁלַ֤ח פַּרְעֹה֙ וַיִּקְרָ֣א אֶת־יוֹסֵ֔ף וַיְרִיצֻ֖הוּ מִן־הַבּ֑וֹר וַיְגַלַּח֙ וַיְחַלֵּ֣ף שִׂמְלֹתָ֔יו וַיָּבֹ֖א אֶל־פַּרְעֹֽה׃
Thereupon Pharaoh sent for Joseph, and he was rushed from the dungeon. He had his hair cut and changed his clothes, and he appeared before Pharaoh.
וַיֹּ֥אמֶר פַּרְעֹ֖ה אֶל־עֲבָדָ֑יו הֲנִמְצָ֣א כָזֶ֔ה אִ֕ישׁ אֲשֶׁ֛ר ר֥וּחַ אֱלֹהִ֖ים בּֽוֹ׃
And Pharaoh said to his courtiers, “Could we find another like him, a man in whom is the spirit of God?”
הערות: ואנחנו רואים שפרעה נאלצת להתמודד עם תמרון המציאות כדי להתאים למהלך כה נועז. כמו מנהיג אמיתי הוא משתמש באסטרטגיה גאונית, וזה לא תמיד קל ליצור קוהרנטיות לאחרים. אבל מנהיג אמיתי לא מתעייף במשימה המרתיעה להכניס משהו חדש. אנו רואים בכך שהוא פונה לאנשי חצרו:
הוא מתרץ איתם, קורא להם להציג למתנה אסטרטגיה, ואם הם לא יכולים אז לשקול לאמץ דרך חדשה לעשות דברים. ואיך הוא מתרץ עימם? הוא מעז אותם להציג מישהו שיוכל להציג טוב יותר את רוח האמת. הוא דוגל באמת. לא פאר. לא שושלת. לא תואר. שום דבר. אסיר מי יודע איפה! אבל התבונן באמת שלו!
Notes: And we see Pharoah having to deal with manoeuvring reality to accommodate such a bold move. Like a true leader he is employing genius strategy, and that is not always easy to make coherent to others. But a true leader doesn’t tire at the daunting task of introducing something new. We see in the that he addresses the men of his court:
He is rationalising with them, calling on them to present a present a strategy, and if they can’t then to consider adopting this novel way of doing things. And how is he rationalising with them? He is daring them to present someone who can better showcase the spirit of truth. He is advocating truth. Not grandeur. Not lineage. Not a degree. Nothing. A prisoner from who knows where! But look at his truth!
הערות: כיצד ניתן לפרש את "רוח האל בו" בדרך שאינה עמוסה בכל העומס של מה שאלוהים התכוון היום. פשוט, אמת. פרעה אומר שאני רואה את רוח האמת בך. הוא מכיר בכוח של צלילות אמיתית והוא בוחר בהירות על פני טיולי אגו.
ומי עשה פרעה הצדה. מיהו מנהיג המהות הזה ולא מסכות שפרעה הכיר?
מאיפה הגיע המנהיג המובהק הזה בתחילת סיפורנו? מהגלות האישית הבסיסית ביותר: כלא. הוא ישב בכלא. הוא היה אסיר. זו הייתה זהותו. והנה פרעה קורא לו לפרש חלום. בואו נסתכל שוב על הפאסוק: הוא נקרא, פשוטו כמשמעו, מהצינוק. הוא יצא מצינוק.
Notes: How can we interpret “the spirit of god in him” in a way that isn’t loaded with all the clutter of what god has come to mean today. Simply, truth. Pharaoh is saying I see the spirit of truth in you. He is recognising the power of true clarity and he is choosing clarity over ego trips.
And who did Pharoah step aside for. Who is this leader of essence and not of masks that Pharaoh recognized?
Where did this quintessential leader come from at the start of our story? From the most basic personal exile: prison. He was sitting in prison. He was a prisoner. That was his identity. And now Pharaoh calls him to interpret a dream. Let's look at the pasuk again: he was literally called from the dungeon. He came out of a dungeon.
English
וַיַּ֨עַן יוֹסֵ֧ף אֶת־פַּרְעֹ֛ה לֵאמֹ֖ר בִּלְעָדָ֑י אֱלֹהִ֕ים יַעֲנֶ֖ה אֶת־שְׁל֥וֹם פַּרְעֹֽה׃
Joseph answered Pharaoh, saying, “Not I! God will see to Pharaoh’s welfare.”
So Pharaoh said to Joseph, “Since God has made all this known to you, there is none so discerning and wise as you.
איכות מנהיגות מס '2: זהות אמיתית
מהי זהות אמיתית? זהות אמיתית היא זהות אמת היא אי זהות ...
אז מי הגיע? אסיר? לפני חמש דקות הוא היה בכלא, אבל לא. (קרא אותו pasuk)
זה כולל יכולת להרפות באמת מכל זהות מגבילה. גזרו את השיער והחליפו את הבגדים והופיעו כתפקידכם החדש.
עכשיו איך תוכלו לעשות זאת בהצלחה? האם זה אומר לעמוד מול מראה ולומר "אני עכשיו איש חזק" ולהזדהות עם הבגדים החדשים שלך?
לעומת זאת. מה הפאסוק הבא?
הוא יכול לעשות זאת מכיוון שהוא מודע לזהות אמיתית בכל תפקידיו, ושאף אחד מהם לא שווה להיקשר אליו. לא אני אבל אלוהים אענה לך יכול גם להתכוון, זו רק האמת שתוצג כאן, ברגע שתשאיר את התגובה לתפקידים הנתפסים!
Leadership Quality #2: True Identity
What is true identity? True identity is truth identity is non identity...
So who showed up? A prisoner? Five minutes ago he was in a prison, but no. (Read same pasuk)
This includes an ability to truly let go of any limiting identity. Cut your hair and change your clothes and appear as your new role.
Now how can you successfully do this? Does it mean standing infront of a mirror and saying “I am now a powerful man” and identifying with your new clothes?
On the contrary. What is the next pasuk?
He can do this because he is aware of true identity in all his roles, and that none are worth attachment to. Not I but God will answer you can also mean, its just the truth that will be presented here, once you leave the reactivity to perceived roles!
אַתָּה֙ תִּהְיֶ֣ה עַל־בֵּיתִ֔י וְעַל־פִּ֖יךָ יִשַּׁ֣ק כָּל־עַמִּ֑י רַ֥ק הַכִּסֵּ֖א אֶגְדַּ֥ל מִמֶּֽךָּ׃
You shall be in charge of my court, and by your command shall all my people be directed; only with respect to the throne shall I be superior to you.”
Pharaoh said to Joseph, “I am Pharaoh; yet without you, no one shall lift up hand or foot in all the land of Egypt.”
Pharaoh further said to Joseph, “See, I put you in charge of all the land of Egypt.”
ראה נתתי אותך וגו׳. הוא דברי זריזות. וכדאיתא במכות דכ״ג אין מזרזין אלא למזורזין. מש״ה זרזו להשגיח על המדינה שהרי חיות כל הארץ תלוי בו:
הערות: מדיטציה נוספת בפשט המציגה את אישור תכונות המנהיגות הללו:
הוא אומר, מכיוון שאתה מתיישר עם האמת, והאמת היא מה שאני רוצה, אז אתה המתמודד הראוי ביותר לתפקיד זה.
אתה תהיה אחראי על בית המשפט שלי. זה עדיין בית המשפט שלו. והוא באמת מנהל את זה. איך? על ידי העמדת האמת לחלוטין. איפה העליונות שלו עומדת? רק בו מרשה לעצמו להיות עדיין מי שהוא. פרעה על כס המלוכה. אבל האמת אחראית בגלוי. הוא יודע מי הוא. הוא באמת בטוח. הוא פרעה. ובגלל זה הוא שחרר את הכוח והעביר אותו לאפקטיביות של האמת.
והוא עשה זאת במהירות. מה המשמעות של לעשות משהו במהירות? זה אומר שאתה חופשי ממשחקים. אין בעיית אגו תת-מודעת שאתה צריך לבצע אותה במחיר של זמן או עבודת חבלה. הוא עשה את זה בצורה מהירה ומהירה.
Notes : Further meditation on the pshat that showcases the affirmation of these leadership qualities:
He is saying, since you are aligned with Truth, and truth is what I want, then you are the top fitting contender for this role.
You shall be in charge of my court. It’s still his court. And he is truly running it. How? By putting truth completely in charge. Where does his superiority stand? Just in him allowing himself to still be who he is. A Pharaoh on a throne. But truth is openly in charge. He knows who he is. He’s truly secure. He’s Pharoah. And because of that he let go of power and give it over to the effectivity of truth.
And he did it quickly. What does it mean to do something quickly? It means you’re free from games. There’s no subconscious ego problem that you need to act out at a cost of time or misspent labor. He did it completely and quickly.
Joseph was thirty years old when he entered the service of Pharaoh king of Egypt.—Leaving Pharaoh’s presence, Joseph traveled through all the land of Egypt.
וכדי להתמקד מחדש בג'וזף, האדם הזה שעיקרו מנהיגות אמיתית. הוא היה בן 30 כשנכנס לתפקיד זה, ובסופו של דבר הוא הפך למנהיג שהוא הפך, בנוכחותו, מחוץ לנוכחות פרעה בקרב המצרים. וכדי לדלג קדימה בסיפור, לאן בסופו של דבר אחיו הגיעו למצרים, כמו כולם, בגלל הרעב, ומוצגים בסיפור יש הרבה תכונות מנהיגות ראויות להערכה של יוסף, עכשיו כשהוא בשלטון. לקחת רק אחד, מבין רבים שראויים לדיון בהרחבה, אבל זו רק שיחה של עשר דקות:
And to refocus on Joseph now, this person whose essence is truthful leadership. He was 30 when he entered this role, and eventually he became the leader that he became, in his presence, outside of the presence of Pharaoh, amongst the Egyptians. And to skip forward in the story, to where eventually his brothers came up to Egypt, like everyone else, because of the famine, and on display in the story are many more admirable leadership qualities of Yoseph, now when he is in power. To take but one, of many that are worthy of being discussed at length but this is just a ten minute talk:
וַיְמַהֵ֣ר יוֹסֵ֗ף כִּֽי־נִכְמְר֤וּ רַחֲמָיו֙ אֶל־אָחִ֔יו וַיְבַקֵּ֖שׁ לִבְכּ֑וֹת וַיָּבֹ֥א הַחַ֖דְרָה וַיֵּ֥בְךְּ שָֽׁמָּה׃
With that, Joseph hurried out, for he was overcome with feeling toward his brother and was on the verge of tears; he went into a room and wept there.
וַיִּרְחַ֥ץ פָּנָ֖יו וַיֵּצֵ֑א וַיִּ֨תְאַפַּ֔ק וַיֹּ֖אמֶר שִׂ֥ימוּ לָֽחֶם׃
Then he washed his face, reappeared, and—now in control of himself—gave the order, “Serve the meal.”
הערות: הוא בכה. הוא איבד שליטה. תמצית המנהיגות האמיתית איבדה שליטה. מדוע זה יהיה חלק בוטה במהותה של מנהיגות אמיתית? בגלל שזה. כי האופי האמיתי שלה. רגשות אמיתיים. אין זה יומרה.
הוא לא אבד לפנטזיית נקמה. הוא מיושר עם הרגש האמיתי של האהבה.
Notes: He cried. He lost control. The essence of true leadership lost control. Why would this be a blatant part of the essence of true leadership? Because it is. Because its true character. True feelings. Its no pretense.
He isn’t lost to a fantasy of revenge. He is aligned with the real emotion of love.
וְכָל־הָאָ֙רֶץ֙ בָּ֣אוּ מִצְרַ֔יְמָה לִשְׁבֹּ֖ר אֶל־יוֹסֵ֑ף כִּֽי־חָזַ֥ק הָרָעָ֖ב בְּכָל־הָאָֽרֶץ׃
So all the world came to Joseph in Egypt to procure rations, for the famine had become severe throughout the world.
הערות: מנהיגות אמיתית משפיעה על אדמת העולם כולו. של שינוי העולם כולו.
והדבר שלדעתי הוא שיש תמיד מקרוקוסמוס של המיקרוקוסמוס. זה לא תקף רק למנהיגות בסביבתנו, אלא שזה תקף בתוכנו בהנהגה שלנו של מה שקורה בתוכנו והאפקט האדווה יהיה בעולמנו האישי. האם אנו מוצאים את האומץ למנות את המחשבה האמיתית למובילה של ההתנהגות והמעשים שלנו, או האם אנו הולכים למלא תפקיד מזיק חסר ערך.
Notes: True leadership has the ripple effect of affecting the entire world. Of changing the whole world.
And the thing that I believe is there is always a macrocosm of the microcosm. This applies not just in leadership in our surroundings, but this applies within us in our own leadership of what occurs within us and the ripple effect will be in our personal world. Are we finding the courage to appoint the truest thought as the leader of our behaviour and actions, or are we going to go down a worthless damaging role instead.
הערות: האור שיוסף השליך על חלומות פרעואש הוא אור חנוכה, אור היצירה הנסתר ואור הגאולה. זה אורות הגאולה שאנו מאפשרים כאשר אנו מאפשרים מנהיגות אמיתית, בתוך עצמנו, ובמעורבות שלנו עם החברה.
Notes: The light that Yosef shed on Phaaroash dreams is the light of Chanuka, the hidden light of creation and the light of redemption. Its the lights of redemption that we allow when we allow true leadership, within our own selves, and in our engagement with society. English