(א) פסולי עדות מחמת קורבה ואשה ועבד ובו יח סעיפים:
כל הפסולים לדון פסולים להעיד חוץ מאוהב ושונא שכשרים להעיד אע"פ שפסולין לדון:
(1) Disqualified Testimony Due To Familial Relationship or a Woman or Slave, 18 Seifim: Paragraph 1- Any individual who is disqualified from judging is also disqualified from testifying with the exception of one who likes or hates a litigant who is qualified to testify notwithstanding his disqualification from judging.
(ב) אלו הם הפסולין האחים זה עם זה בין מן האם בין מן האב הרי הם ראשון בראשון ובניהם זה עם זה שני בשני ובני בניהם זה עם זה שלישי בשלישי ולעולם שלישי בראשון כשר ואצ"ל שלישי בשני אבל שני בשני ואצ"ל שני בראשון שניהם פסולים לפיכך האב עם בן בנו פסול מפני שאב ובנו ראשון בראשון כמו אח ואחיו ועם בן בן בנו שהוא רביעי ממנו כשר מפני שהוא שלישי בראשון וכן הדרך בנקבות כיצד שתי אחיות או אח ואחותו בין מן האב בין מן האם הרי הם ראשון בראשון בניהם בין זכרים בין נקבות שני בשני בני בניהם או בנות בנותיהם שלישי בשלישי (טור סי' ו' בשם ר"ח) וי"א דשלישי בראשון פסול: הגה וכן ראוי להורות וי"א דאינו פסול רק מדרבנן אע"ג דשאר פסולים מדאורייתא ונ"מ לענין עידי קדושין כמו שנתבאר בא"ה סי' מ"ב (מרדכי פרק זה בורר) וי"א דקרובי האם נמי אינם פסולים אלא מדרבנן (מיי' פי"ג מהל' עדות):
(2) 2- The following are the rules of disqualifications: Brothers, whether paternal or maternal, are first connections to first connections. Their children are second to second. Their grandchildren are third to third. A third with a first is always valid, and certainly a third with a second is valid. A second and a second, however, and certainly a second and a first, are disqualified. Therefore, a grandfather with his grandsons is disqualified because a father and son are a first and first just like a person with his brother. A great-grandfather with his great-grandson is valid because it is a third with a first. The same rule applies to females. How so? Two sisters or a brother and sister, whether paternal or maternal, are first and first. Their children, whether male or female, are second and second. Their grandsons and granddaughters are third and third. (Tur) There are those that says a third and first are disqualified RAMA: and this is the appropriate ruling. There are those that say it is only a rabbinical disqualification, although the other disqualifications are biblical. The practical difference is in a case of witnesses to a marriage, as will be explained in Even Haezer Siman 42 (Mordechai). There are those that says that one’s mother’s relatives are also only rabbinically disqualified.
(י) זה שפסלה תורה עדות הקרובים לא מפני שהם בחזקת אוהבי' זה את זה שהרי פסולין להעיד לו בין לזכותו בין לחובתו ואפי' משה ואהרן אינם כשרי' להעיד זה לזה אלא גזירת הכתוב הוא:
(10) 10- This, that we disqualify the testimony of relatives, is not because we assume they like each other as we see that they are disqualified to testify whether for or against the relative. Even Moshe and Aharon are disqualified from testifying for one another. Rather, it is simply a rule from the Torah.
(יב) כל מי שאין אתה מעיד לו מפני שהוא בעל קרובתך אם מתה אשתו אע"פ שהניחה לו בנים ה"ז נתרחק וכשר: הגה מיהו אם נפסק הדין כשהיה קרוב לא יוכל לחזור לתובעו אחר כך בעדות זה שנתרחק דהואיל ונפסק הדין נפסק (ב"י):
(12) 12- If the wife of someone you cannot testify for because he is your relative’s husband died, you are no longer related and are a valid witness, even if she is survived by children. RAMA: However, if the ruling was already given while he was still related, he cannot re-litigate with this testimony of the non-relative because once the ruling is given it is final. (Beis Yosef)
(יג) היה יודע לו בעדות עד שלא נעשה חתנו ונעש' חתנו פסול לו וכן אם ידע העדות כשהיה חתנו ומתה בתו פסול אבל אם ידע העדות בשעה שלא היה חתנו ונעשה חתנו ומתה בתו מאחר שתחלתו וסופו בכשרות אע"פ שנפסל בנתיים כשר:
(13) 13- If someone knew testimony for a party before he became his son-in-law and he then subsequently became his son-in-law, he is disqualified. Similarly, if he knew the testimony while he was a son-in-law and the party’s daughter then died, he is disqualified. If, however, he knew testimony before he became a son-in-law, then he became a son-in-law and then the party’s daughter died, he is a valid witness because the beginning and end were in a valid state, notwithstanding the disqualification in the interim.
(יד) שכיב מרע שצוה בפני עדים הקרובים לו ורחוקים מבניו אין הצוואה כלום כיון שהיו קרובים בשעה שנמסר להם העדות ויש מי שמכשיר:
(14) 14- If someone is dying and distributes his property in front of witnesses that he is related to but are not related to his children, the distribution is meaningless since they were related at the time the testimony was given over. There are those that say they are valid witnesses.
(טו) בפיסול ממון לא בעינן תחלתו וסופו בכשרו' שאם היה נוגע בדבר בשעת ראיית העדות מפני שהי' לו הנאה בדבר יכול להסתלק בענין שלא יהי' לו הנאה בדבר ויעיד:
(15) 15- The concept of the beginning and end being in a valid state does not apply to a monetary disqualification. If the witness had a stake in the matter at the time he witnessed the incident because of a benefit he would obtain, he is able to remove himself from the matter in a way that he will no longer obtain a benefit and then he may testify.
עדים הקרובים לערב פסולים ללוה לא שנא אם הלוה בא ליפטר בטענת כפירה והם מעידים עליו שלוה או אם טוען שפרע והם מעידים עליו שהודה שלא פרע: הגה קרובי נרצח יכולין להעיד על הרוצח (הגהות אשירי ומרדכי פ' זה בורר) וכן קרובי המוכה יכולין להעיד על המכה לגרשו מב"ה או שאר עונש דומה לזה שאין תועלת למוכה בעדותו (הגהות מרדכי שם):