[Translations by Joshua Schwartz]
וְהָיָ֗ה בִּֽהְי֤וֹת רֽוּחַ־אֱלֹהִים֙ אֶל־שָׁא֔וּל וְלָקַ֥ח דָּוִ֛ד אֶת־הַכִּנּ֖וֹר וְנִגֵּ֣ן בְּיָד֑וֹ וְרָוַ֤ח לְשָׁאוּל֙ וְט֣וֹב ל֔וֹ וְסָ֥רָה מֵעָלָ֖יו ר֥וּחַ הָרָעָֽה׃
So it came about whenever the [evil] spirit from God came to Saul, David would take the harp and play it with his hand; and Saul would be refreshed/re-expanded and be well, and the evil spirit would depart from him.
- What “evil spirits” do you think music is able to dispel?
- What kinds of “evil spirits” have you experienced? What was able to dispel them?
שְׁלֹשָׁה מְשִׁיבִין דַּעְתּוֹ שֶׁל אָדָם, אֵלּוּ הֵן: קוֹל, וּמַרְאֶה, וָרֵיחַ.
Three things restore a person’s mind - [good] sounds, [good] sights, and [good] smells . . .
- What is the power of sounds (music), sights, and smells to "restore a person's mind"?
(ט)...וישב מצרימה, ובני יעקב הלכו ארצה כנען בשמחה ובטובה אל יעקב אביהם. ויבואו עד גבול הארץ ויאמרו איש אל רעהו, מה נעשה בדבר הזה לפני אבינו. כי אם נבוא אליו פתאום ונגד לו הדבר ויבהל מאוד מדברינו, ולא יאבה לשמוע אלינו.
וילכו להם עד קרבם אל בתיהם וימצאו את שרח בת אשר אשר יוצאת לקראתם, והנערה טובה עד מאוד וחכמה ויודעת לנגן בכינור. ויקראו אליה ותבוא אליהם ותשק להם, ויקחוה ויתנו לה כינור אחד לאמור. בואי נא לפני אבינו וישבת לפניו, והך בכינור ודיברת ואמרת כדברים האלה לפניו.
ויצוו אותה ללכת אל ביתם, ותיקח הכינור ותמהר ותלך לפניהם ותשב אצל יעקב. ותיטיב הכינור ותנגן ותאמר בנועם דבריה, יוסף דודי חי הוא וכי הוא מושל בכל ארץ מצרים ולא מת.
ותוסף ותנגן ותדבר כדברים האלה, וישמע יעקב את דבריה ויערב לו. וישמע עוד בדברה פעמיים ושלוש, ותבוא השמחה בלב יעקב מנועם דבריה ותהי עליו רוח אלוקים וידע כי כל דבריה נכונה. ויברך יעקב את שרח בדברה הדברים האלה לפניו ויאמר אליה, בתי אל ימשול מות בך עד עולם כי החיית את רוחי.
They returned from Egypt, and the children of Jacob went to Canaan, in joy and gladness, to Jacob, their father. They came to the border of the land, saying to each other, “What should we do with this matter, before our father? If we come to him suddenly, and recount what happened, he will be so shocked that he won’t be able to bear hearing [more] from us.”
So they kept traveling until close to their homes and found Serach bat Asher, who was coming out to greet them. This young woman was exceptionally wise, and she knew how to play a harp. They called to her, and she came and kissed them. They took her with them, gave her a harp, and said, “Please go to our father, sit before him, play this harp, and speak these words to him . . .”
They directed her to go to their home, take her harp, and hurry back to them, to come and sit before Jacob. The harp was lovely as she played and said, with soothing speech, “Beloved Joseph is alive, ruling over the whole of Egypt. He did not die!”
She continued to play, saying these things; Jacob [was able to] hear her words, a sweetness for him. He heard her words again, then a third time, and joy entered his heart due to the gratifying nature of her words. The spirit of G-d came upon him, and he knew all her words were true. Jacob blessed Serach with these words [of his own], “My daughter, death will never rule over you, eternally, for you have revitalized my spirit.”
- For 22 years since losing his son Joseph, Jacob had lived a depressed life, and hadn’t been able to see beyond his sadness and anger. Serach plays/sings the song several times before it pierces Jacob's emotions and he is able to understand her. Why do you think that is? What is it about repetition that makes this message easier to hear?
וכן את מוצא בשעה שבא דוד לחפור תימליוסים של בית המקדש חפר חמש עשר מאוין דאמין ולא אשכח תהומא ובסופא אשכח חד עציץ ובעא מירמיתיה. א"ל לית את יכיל א"ל למה א"ל דנא הכא כביש על תהומא. א"ל ומן אימת את הכא א"ל מן שעתא דאשמע רחמנא קליה בסיני אני ה' אלהיך רעדת ארעא ושקיעת ואנא יהיב הכא כביש על תהומא. אע"ג (אף על גב) כן לא שמע ליה. כיון דרימיה סליק תהומא ובעא מטפא עלמא... התחיל דוד אומר שירה שיר המעלות שיר למאה עולות על כל מאה אמה היה אומר שירה אע"ג הוה סופה מתחנקה.
And so you find that in the moment that David came to dig the foundations of the Beit HaMikdash he dug down fifteen hundred cubits and didn’t find the tehom (abyss), but in the end, he found a single clay vessel and wanted to throw it. It said to him, “You can’t [throw me].”
David said, “Why not?”
It said, “I’m here to hold down the Tehom.”
David said, “And since when have you been here?”
It said, “From the moment that the Compassionate One’s voice was heard at Sinai proclaiming, ‘I am YHVH your G-d,’ the land trembled and sank and I was put here to restrain the tehom.”
Even so, David didn’t listen to it. When he threw it up, the tehom started rising and threatened to flood the world . . .
So David started to sing songs—the Shir HaMa’alot, a song for one hundred stairs—and for each song he sang, the Tehom receded back to its original position...
- In what ways do we use music to bring order to our lives and to the world?
- How does music help us contain our inner flood?
אָמַר טוֹב לְהָאָדָם לְהַרְגִּיל אֶת עַצְמוֹ שֶׁיּוּכַל לְהַחֲיוֹת אֶת עַצְמוֹ עִם אֵיזֶה נִגּוּן כִּי נִגּוּן הוּא דָּבָר גָּדוֹל וְגָבוֹהַּ מְאד מְאד וְיֵשׁ לוֹ כּחַ גָּדוֹל לְעוֹרֵר וּלְהַמְשִׁיךְ אֶת לֵב הָאָדָם לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ וַאֲפִלּוּ מִי שֶׁאֵינוֹ יָכוֹל לְנַגֵּן, אַף עַל פִּי כֵן בְּבֵיתוֹ וּבֵינוֹ לְבֵין עַצְמוֹ יוּכַל לְהַחֲיוֹת אֶת עַצְמוֹ בְּאֵיזֶה נִגּוּן כְּפִי שֶׁיּוּכַל לְזַמֵּר אוֹתוֹ כִּי מַעֲלַת הַנִּגּוּן אֵין לְשַׁעֵר...
[ר׳ נחמן מברסלב]
It’s good for a person to accustom himself to reviving himself with a nigun, because Nigun is a powerful and mighty tool, and it has the great strength to awaken a person and point his heart towards the Blessed Name. And even one who doesn’t know how to play music [or sing out loud] can sing to himself and through that revive himself. For the “lift” of a nigun cannot be measured.
[Rebbe Nachman of Breslov]
- Music is one of the keys that lets us out of our unhealthy prisons. It allows us to reclaim our hopes and connections and rediscover the divine life within us. Sing a simple melody a few times. How does this experience of singing change your mental and physical state?
Sign up for a guided course on the Torah of Music with Hadar's Project Zug (it includes the above teachings and many, many more) and see a sample source sheet: https://www.projectzug.org/course/2669/torah-music
Subscribe to Joey Weisenberg's in-depth video series on Lessons in the Musical Dreamscape of the Jewish Sages and explore other courses related to nusach and nigun: http://bit.ly/2TpOGA3
Listen and learn more at RisingSong.org...