נושא "השבת אבדה" מוכר לנו מתכנית "יחיד וחברה". בָּהֶקְשֵר של החוברת שלנו אנחנו עוסקים בְּקטע קצר ממנה, שבו בא לידי ביטוי הרעיון של "לפנים משורת הדין". הסיפור הקטן בסיום הסוגיה חשוב, כי הוא מדגים מקרה יוצא דופן של "לפנים משורת הדין", ועוד נדבר על כך.
1. רב יהודה הוה שקיל ואזיל בתריה דמר שמואל בשוקא דבי דיסא;
אמר ליה: מצא כאן ארנקי, מהו?
2. אמר ליה: הרי אלו שלו.
3. בא ישראל ונתן בה סימן, מהו?
4. אמר ליה: חייב להחזיר.
5. תרתי?!
6. אמר ליה: לפנים משורת הדין,
7. כי הא דאבוה דשמואל אשכח הנך חמרי במדברא, ואהדרינהו למרייהו לבתר תריסר ירחי - שתא לפנים משורת הדין.
נחלק את הקטע הזה לשלושה חלקים:
א. הפתיחה, ה-Setting, העמדת הדברים בפתיחת הסיפור.
ב. הדו-שיח ההלכתי בין שמואל רב יהודה.
ג. הסיפור בסיום, על אביו של שמואל שמצא חמורים.
א. הפתיחה
נשים לב לשתי הדמויות, שמואל ורב יהודה. (החרוצות והחרוצים יוכלו לקרוא עליהם כאן וכאן). שמואל, שלא הוסמך לרבנות, היה חכם בבלי וממנהיגי הקהילה שם. ישב בעיר נהרדעא. (ביחד עם רב - קִרְאוּ עליו כאן - הוא נחשב למייסד הלימוד בבבל. שמואל מייצג את שיטת הלימוד הבבלית, ורב - את השיטה הארצישראלית, של לימוד המִשְׁנָה. רב היה זה שהביא את המשנה לבבל, ולמעשה התחיל את הלימוד שלה שם).
רב יהודה היה תלמיד של שניהם, של שמואל ושל רב.
כאן בסיפור, נשים לב שרב יהודה, התלמיד, הולך אחרי שמואל, המורה שלו. כך נהוג. הם נמצאים בבבל, במקום שרובו זרים, בשוק - מקום שבו מי שאיבד משהו, בוודאי מניח שאין לו מה לחפש את אבדתו. המוצא - רשאי להניח שהמאבד התייאש, ולכן מותר למוצא לקחת את האבדה ואין לו מה להכריז עליה. מה גם שזה שוק של נכרים, שאינם חלק מן ההלכה, ואין להם מחויבות להשבת אבדה.
נסכם: רב יהודה, התלמיד, הולך אחרי שמואל, המורה, בשוק בבבל.
ב. הדו-שיח ההלכתי
שלב ראשון: רב יהודה שואל את שמואל מהו הדין בארנק שנמצא כאן (= בשוק של נכרים בבבל). התשובה המיידית והפשוטה היא "הרי אלו שלו". כפי שכתבתי קודם, היהודים אינם חייבים בהשבת אבדתם של הנוכרים (כשם שאלו אינם חייבים באבֵדָתָם של היהודים), וכשאָבֵדָה נמצאת בשוק מותר למוצֵא להניח שהמאבד התייאש ממנה, ולכן מותר למוצֵא לקחת את האבדה.
שלב שני: בשלב השני רב יהודה מַקְשֶׁה על המורה שלו: ומה אם מסתבר שהמאבד הוא יהודי, והרי הוא בא ועומד וטוען שהאבדה שלו?
כאן חשוב להעיר שאם אנחנו זוכרים היטב את החומר שלנו מ-"יחיד וחברה", אז במקרה כזה התשובה תהיה "נעשה כצוֹוֵחַ על בֵּיתוֹ שֶׁנָפָל ועל ספינתו שטבעה בים" - כלומר, אין לו מה לעשות! לא מאמינים? קראו בעצמכם:
רבא הוה שקיל ואזיל בתריה דרב נחמן בשוקא דגלדאי, ואמרי לה בשוקא דרבנן.
אמר ליה: מצא כאן ארנקי מהו?
אמר ליה: הרי אלו שלו.
בא ישראל ונתן בה סימן, מהו?
אמר ליה: הרי אלו שלו.
- והלא עומד וצווח!
- נעשה כצווח על ביתו שנפל ועל ספינתו שטבעה בים...!
מאיפה לקוח המקור הזה? הסתכלו רגע בכותרת.
ומאיפה לקוח המקור שלנו, הסוגיה שאנחנו לומדים?
אם הסתכלתם היטב, בוודאי גיליתם שזה אותו מראה מקום כמו הטקסט של הסוגיה שלנו! שני הסיפורים אכן מופיעים ביחד, באותו המקום, בזה אחר זה, ומציגים שתי תפיסות שונות: התפיסה הקלאסית, הפשוטה, היא זו של רבא ורב נחמן: מי שאיבד משהו בשוק - יכול לצעוק עד מחר, המוצא יכול לקחת את אבדתו לעצמו.
אבל בסיפור שלנו יש כאן שינוי, חידוש: צריך להחזיר!
למה? מזדעק רב יהודה בפני המורה שלו, שמואל. והתשובה היא: לפנים משורת הדין. זה מקרה שאתה לא חייב לפעול כך, אבל ראוי לך לפעול כך. יש לך פְּטוֹר מלהחזיר, ראוי לך, מוסרי יותר, שתוותר עליו.
ג. הסיפור בסיום
בסוף מופיע בדרך אגב סיפור, אבל הסיפור הזה חשוב; הוא מתאר כיצד אביו של שמואל מצא חמורים במדבר (אולי שיירה שעברה שכחה אותם שם), ושמר אותם יותר מ-12 חודשים. הדברים הללו מתקשרים גם הם לחומר של "יחיד וחברה", לסעיף שנקרא "אבידה אוכלת", כלומר אבידה שגורמת לך להוצאות, להבדיל מאבדה שעושה, שהיא גם יצרנית ותורמת למוצא (למשל תרנגולת שמטילה ביצים, לעומת תרנגול, שרק אוכל). הנה התזכורת:
משנה - כל דבר שעושה ואוכל - יעשה ויאכל,
ודבר שאין עושה ואוכל - ימכר,
שנאמר (דברים כב, ב) "והשבותו לו" - ראה היאך תשיבנו לו.
מה יהא בדמים?
ר' טרפון אומר: ישתמש בהן, לפיכך אם אבדו - חייב באחריותן;
רבי עקיבא אומר: לא ישתמש בהן, לפיכך אם אבדו - אין חייב באחריותן.
גמרא - ולעולם?
אמר רב נחמן אמר שמואל: עד י"ב חודש. תניא נמי הכי כל דבר שעושה ואוכל כגון פרה וחמור מטפל בהן עד י"ב חודש, מכאן ואילך - שָׁם (עורך שמאות, מעריך) דמיהן ומניחן.
שוב, לכאורה אביו של שמואל לא היה צריך להמשיך להחזיק בחמורים - להאכיל אותם, לנקות אחריהם, להוציא אותם לסיבוב... והנה, למרות שהיה לו פְּטוֹר מָלֵא מלהמשיך להחזיק בהם ולשמור אותם עבוּר המְאַבֵּד, הוא המשיך לעשות זאת (אולי עד שאותה שיירה חזרה מהמסע הארוך שלה) - לפנים משורת הדין.
וכמו שאביו של שמואל עשה לפנים משורת הדין, כך שמואל עצמו פוסק לתלמידו, רב יהודה, שלפעמים יש לעשות לפנים משורת הדין.