האם התורה נגישה לכולם?
?Is the Torah Accessible to Everyone
מקורות על נגישות
Sources on Accessibility
תָּנָא אוֹתוֹ הַיּוֹם, סִלְּקוּהוּ לְשׁוֹמֵר הַפֶּתַח וְנִתְּנָה לָהֶם רְשׁוּת לַתַּלְמִידִים לִיכָּנֵס. שֶׁהָיָה רַבָּן גַּמְלִיאֵל מַכְרִיז וְאוֹמֵר: כׇּל תַּלְמִיד שֶׁאֵין תּוֹכוֹ כְּבָרוֹ, לֹא יִכָּנֵס לְבֵית הַמִּדְרָשׁ. הַהוּא יוֹמָא אִתּוֹסְפוּ כַּמָּה סַפְסַלֵּי. אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן: פְּלִיגִי בַּהּ אַבָּא יוֹסֵף בֶּן דּוֹסְתַּאי וְרַבָּנַן. חַד אָמַר: אִתּוֹסְפוּ אַרְבַּע מְאָה סַפְסַלֵּי. וְחַד אָמַר: שְׁבַע מְאָה סַפְסַלֵּי. הֲוָה קָא חָלְשָׁה דַּעְתֵּיהּ דְּרַבָּן גַּמְלִיאֵל, אֲמַר: דִּלְמָא חַס וְשָׁלוֹם מָנַעְתִּי תּוֹרָה מִיִּשְׂרָאֵל. אַחְזוֹ לֵיהּ בְּחֶלְמֵיהּ חַצְבֵי חִיוָּרֵי דְּמַלְיִין קִטְמָא. וְלָא הִיא, הַהִיא לְיַתּוֹבֵי דַּעְתֵּיהּ, הוּא דְּאַחְזוֹ לֵיהּ. תָּנָא: עֵדֻיוֹת בּוֹ בַּיּוֹם נִשְׁנֵית. וְכׇל הֵיכָא דְּאָמְרִינַן ״בּוֹ בַּיּוֹם״, הַהוּא יוֹמָא הֲוָה. וְלֹא הָיְתָה הֲלָכָה שֶׁהָיְתָה תְּלוּיָה בְּבֵית הַמִּדְרָשׁ שֶׁלֹּא פֵּירְשׁוּהָ. וְאַף רַבָּן גַּמְלִיאֵל לֹא מָנַע עַצְמוֹ מִבֵּית הַמִּדְרָשׁ אֲפִילּוּ שָׁעָה אַחַת.
חורב, תלמוד תורה
האמור תאמר: האם מלומד אני? האם הנני איש שתורתו אומנתו? האם יסכן לימוד התורה בעד מצבי בתבל? אבל הגידה נא, האם נולדת בתבל בגלל היות סוחר, אומן, חרש, מלומד, או בעל מצב אחר ממצבי חברת האדם? האם לא נולדת ולא נועדת ביחוד להיות איש ישראל? האם המצב הוא הכי נכבד בחיים?...לחיות רק על המצב ולשכוח, כי אמנם לא המצב יעשה ויכונן את עצמות האדם, רק התכונה שלו, איך יהיה ויחיה האדם במצבו ועל ידי המצב שלו, רק זה הוא ערך האדם וכבודו החופף עליו...ואתה רק אז תוכל למלאות את תעודת ישראל, אם רוחך יהיה מלא מאור רוח תורה...הן היא התורה קרובה אליך מאד ודבקה היא עם הדיבור של רוחך, בפיך ועם רגש לבבך, בעוד, הלא היא תורת החיים ותכלכל את כללי החיים, שעליך ללמוד ולשנן...עליך ללמוד ובעד המעשה 'לעשות את כל דברי התורה.' ללמוד מהתורה את החיים, את חיי עצמך...כל רגע כאן בקיום מביא איתו איזהשהו תפקיד שעליו רק התורה יכולה להאיר אותו...על בנות ישראל גם כן החובה ללמוד את תוכן התורה שבכתב והחובות המוטלים על בת ישראל..ובכל עת תמיד על ידי עלמות ואמהות ישראל יראות ד' ביקרת רוחן ובתומת לבבן נוכל לכונן רוח נעלה וחיים טהורים בישראל על מוסדות נאמנים מחדש.
Horeb, Study of Torah
You say, ‘Am I then a scholar? Is the study of the law meant for one of my condition?’ But have you been born into the world to be a merchant, an artist, a scholar, or to belong to any other station? Have you not been born solely to be an Israelite, and is not your station the most indifferent thing in life?...Will you forget that it is not the position which makes the man, but that man’s behavior in the position and with the position that alone makes the man?...you can fulfill this task only if your soul is enlightened by the spirit of the law… It lies quite close to you, like the thought of your mind and the prompting of your heart, for it is your way of life that you have to learn…you must study in order to practice. You must aim at learning from the law a way of life, which is its true teaching...every moment here of one’s being brings with it some duty on which the Torah alone can enlighten one...No less should Israel's daughters learn the content of the Written Law and the duties which they have to perform in their lifetime...It is by the pious maidens and mothers of Israel that the Jewish spirit and Jewish life can and will again be revived.
מוסר הלכתי, רב יוסף דוב סולובייצ'יק
אפילו הפשוט, שיכולת האינטלקטואלית שלו מוגבל, הוא כפוף להגיב לאתגר התורה, אל המסר שנמסר לו, למרות שהוא עדיין בלתי מובן. העד הדתי, ההתרוממות הנפש, החוויה הגאולה, הזינוק הרגשי, האדם ללא השכלה יכול להרגיש אותם באותו רמה כמו האדם המתורבת ומלומד...מעמד נחות, כוחות אינטלקטואליים מוגבלות, רקע משפחתי ירוד, ואפילו שחיתות מוסרי אינם שוללים ממנו הזכות הבסיסי הזאת, שהיא בלתי ניתנת לערעור כמו הזכות לחיות. שום רשות אנושית לא יכולה לגנות אדם לחיים של בורות.
Halachic Morality, Rav Y.D. Soloveitchik
Even the simpleton, whose capacity in an intellectual sense is limited, is subject to responding to the Torah challenge, to the message delivered to him, though it remains incomprehensible. The religious tremor, the uplifting of the soul, the redeeming experience, the emotional leap, may be felt by the uneducated as much as by the cultured and scholarly…One’s low station in life, limited intellectual powers, poor family background, and even moral turpitude do not deprive him of this basic right, which is as inalienable as the right to exist. No human authority must condemn an individual to a life of ignorance.
מקורות על אי-נגישות
Sources on Inaccessibility
And to the wicked, God said: “Who are you to recite My laws, and mouth the terms of My covenant,
מה המצב של נגישות התורה במציאות?
What's the accessibility of the Torah like in reality?
השגשוג של תלמידים להט"בים, רב הראשי אפרים מארביס
בחיפוש אחר הצרכים שלהם, צריכים להכניס מדיניות התנהגות חזקות שיאפשרו לכל התלמידים לממש את הפוטנציאל שלהם בלי בריונות, אפליה, ופחד. להט"בים צעירים הם ממש פציע לבריונות ופגיעה, גם כן ילדים של הורים להט"ביים. זה ממש חשוב שלכל אנשי צוות יהיו הידע, מיומנות, ובטחון כדי לענות על הצרכים של התלמידים האלה ומשפחתם, לתת תמיכה והדרכה במסגרת תורתי. בתי ספר דתיים התקשו להתיחס עם נושאים להט"ביים. כמה שזה מאתגר, וזה מאתגר במיוחד, אני מאמין שלכשול לענות על זה זה ביטול על האחריות שלנו לד' ולילדנו:
The Wellbeing of LGBT+ Pupils, Chief Rabbi Ephraim Mirvis
In seeking to meet their needs, we must introduce robust behaviour policies that will enable all students to achieve their potential, free from bullying, discrimination and fear. Young LGBT+ people are particularly vulnerable to bullying and harm, as are children of LGBT+ parents. It is of great importance that all members of staff should have the knowledge, skills and confidence to address the needs of these pupils and their families, providing support and guidance in a Torah framework. Orthodox schools have understandably found it difficult to engage with LGBT+ issues. As challenging as the task might be, and it is exceptionally challenging, I believe that failure to address it at all amounts to an abrogation of our responsibility to the Almighty and to our children.
If Only Things had Been Different
The combination of proactively supportive teachers and a decent education would have solved a lot of issues. However, LGBT+ teachers remaining closeted, and straight teachers either referring to LGBT+ people in a derogatory way, or remaining silent prevented this from happening
Looking at Jewish schools today, I wonder to myself whether I would have the courage to come out if I was a student. I’m comfortable speaking about my identity in the public arena, and have spent years making myself vulnerable in order to move the conversation forwards, yet school is a completely different kettle of fish. And I think that if I am being brutally honest with myself, I would probably pretend to be straight all over again.
האם התורה נוקשה או פלורליסטי?
Is the Torah rigid or pluralistic?
Former Students in “The Wellbeing of LGBT+ Pupils”
“One of my teachers, not knowing I am gay, made a throwaway remark that stayed with me, and hurt a lot. He said: I’d sit shiva for my son if he came out.” “One of the things I really appreciated was when a Rabbi spoke to me and just said: ‘I’m here, I’m going to listen. I don’t have all the answers on this, so I just want to listen and understand how this is for you.’ That meant a lot to me. It felt like he showed a lot of humility, was being honest and cared about me. There are a lot of knotty areas and sometimes just acknowledging that and showing that you are aware of the impact makes a huge difference.”
(א) ולא אתה רשאי לכתוב תורה שבעל פה. כבר נתנו טעם בפרק שני דעירובין (כא ע"ב) למה לא הותר לכתוב תורה שבעל פה, מפני שאין קץ וסוף לתורה שבעל פה, כדכתיב (קהלת יב, יב) "עשות ספרים הרבה אין קץ", ולא כתבה התורה אלא דבר ששייך אליו כתיבה, דכל דבר שנכתב הוא משוער ומוגבל, וזה מה שנכתב, ודבר שבעצמו אין לו קץ וסוף - נהגה עמו התורה כמו שהוא ראוי, שלא יהיה נגבל ומשוער ונכתב כלל בתורה, וזהו ענין שנאסר לכתוב תורה שבעל פה, וזולת זה מן הפירושים אינם כלל: