תָּנוּ רַבָּנַן: בְּשִׁשִּׁי בַּחֹדֶשׁ נִיתְּנוּ עֲשֶׂרֶת הַדִּבְּרוֹת לְיִשְׂרָאֵל. רַבִּי יוֹסֵי אוֹמֵר: בְּשִׁבְעָה בּו
2 בחינות בנתינה של תורה - שבת של ו של יסוד ג ימי פרישה תיקון ברית ומוח . תורה - שבת של ז של כתר מלכות ד ימי פרישה תיקון כתר מלכות.
תָּא שְׁמַע, דְּתַנְיָא בְּ״סֵדֶר עוֹלָם״: נִיסָן שֶׁבּוֹ יָצְאוּ יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרַיִם בְּאַרְבָּעָה עָשָׂר שָׁחֲטוּ פִּסְחֵיהֶן : חכמים סוברים שבערב שבת ראש חדש ניסן ולפי זה ערב שבת שחיטת פסחיהן וביום השבת יצאו . פיסח אין לו רגליים לילך בם ואינו שייך ביציאה וכיוון שביטלו מום זה יכולים לצאת אחר כך וכן הוא בתורה שהיא דרך שצריך רגליים לילך בה ושם יש לו לתקן קבלתה. (מעשה מחיגר ושם שתהיו משקין אילנות)
תָּא שְׁמַע, רַבִּי יוֹסֵי אוֹמֵר: בַּשֵּׁנִי עָלָה מֹשֶׁה וְיָרַד, בַּשְּׁלִישִׁי עָלָה וְיָרַד, בִּרְבִיעִי יָרַד וְשׁוּב לֹא עָלָה: עליית צדיק עליית נשמה ונעשה ע"י פנאי פנים (והבן) וע"י פניות ושקט המחשבה מכל טורח ומשם מוריד ומגלה. ומה שירד בד' אע"פ שלא עלה ע' רש"י שהוא להפרישם וכדויד משיחא ואני ידי מלוכלכות בשפיר ושליא וכו' שיורד ממדריגתו לנקות ישראל ולא כירידה מסיני (ולפיכך אוזכר אע"פ שהוא משולל ההבנה)
דְּרַשׁ הַהוּא גָּלִילָאָה עֲלֵיהּ דְּרַב חִסְדָּא: ר"ל דרשת דיבור וגילוי דברים מכוסים בחינת לאה מכח בחינת חסד-א תיקון ברית ואז הדיבור מותר והוא תילתא שלישי דעת ודיבור שאחר חכמה ובינה והוא כחכמים ג ימי פרישה תיקון ברית ומוח.
״וַיִּתְיַצְּבוּ בְּתַחְתִּית הָהָר״, אָמַר רַב אַבְדִּימִי בַּר חָמָא בַּר חַסָּא: מְלַמֵּד שֶׁכָּפָה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא עֲלֵיהֶם אֶת הָהָר כְּגִיגִית עד וְאִם לָאו — אֲנִי מַחֲזִיר אֶתְכֶם לְתוֹהוּ וָבוֹהוּ: שנתן להם יציבות שקט וקיום והצילם מבלבולים של תהו ובהו ע"י שהפיל יראת שכר ועונש עליהם (ע' רשי ד"ה גיגית) והיא תלויה בשמיעה וקבלת האוזן ומשיבתו למוטב אך רמזם שאינה שלמות עדיין ולעת"ל שם בשושן תהא קבורתכם שיבקש עמלק לקעקען שגם הוא באוזן וישמע עמלק ובני ישראל הרגישו בזה ולפיכך נאמר שם ומה ראו על ככה ומה הגיע אליהם וסמיך ליה קיימו וקבלו היהודים עליהם ועל זרעם וגו' להיות עושים היינו שהרגישו שמחמת שלא נשתלמו בעשייה של עושים מאהבה ניתן רשות לעמלק ובאו על חשק חדש לעבודתו (זרעם) ותיקנו בזה. וכל זה שייך לסדר נשמע (יראה) ואח"כ נעשה (אהבה)
דָּרַשׁ רַבִּי סִימַאי: בְּשָׁעָה שֶׁהִקְדִּימוּ יִשְׂרָאֵל ״נַעֲשֶׂה״ לְ״נִשְׁמָע״:היא דרגת עליונה יותר שיש לו כלי כתר השמחה על ראשו ומושך אליו שפע תאוות אלוקות והשתוקקות ועושה מאהבה כי משיג שזה שייך לו ומצוי אצלו מכבר ויש לו רק לגלות זאת בפועל ממש ונקראת כתר קירון עור פנים שהאור בא מתוכו מזיו שכינה שבו( ע' רשי )היא אחדות אהבה ויראה ולא מעליו בא לפניו ממש וזוכה למקיפים והשגות חדשות בכל פעם (חופה) ונמשך ע"י הרחת הבושם כקטורת המעשרת בקדושה אך ע"י אורות אלו(בחורב טענו בחורב פרקו) עלול ח"ו לחטא עגל הנעשה בגלל התשוקה הבאה לו -להיות נאמן בה ולא לעשות הטבע המכסה (מסיכה והבן) בציפוי כסף וזהב (הצלחת עוה"ז) לאדון לו ח"ו ואז נפרד אצלו אהבה מיראה(מאה ועשרים ריבוא מלאכים וכו')והגאולה הקרובה היא השבת הכתר כלי השמחה שעל הראש (ושמחת עולם על ראשם)