(א) בַּחֹ֙דֶשׁ֙ הַשְּׁלִישִׁ֔י לְצֵ֥את בְּנֵי־יִשְׂרָאֵ֖ל מֵאֶ֣רֶץ מִצְרָ֑יִם בַּיּ֣וֹם הַזֶּ֔ה בָּ֖אוּ מִדְבַּ֥ר סִינָֽי׃
Shiree Teng & Sammy Nunez, Measuring Love in the Journey for Justice: A Brown Paper
Dominant culture via the…church, academia, corporatism, the military, etc. has separated our mind knowing from our heart and intuitive and spiritual knowing, and made rational thought and the rationalization of “zerosum,” “winners and losers”—frames frozen in the binary the only path. If the practice of “knowing” is an iceberg with the tip exposed above the water line, the majority of the iceberg mass lies beneath the water line. In this case, what is unseen is generative...We need to integrate the emergent love with what is in the tip of the iceberg.
כתיב ויקהל קודם מצות שבת כי בשבת מתאחדין ברזא דאחד זה עיקר ענין שבת להיות כל הרצונות וכחות האדם דבוקין בשורשם שהוא נקודה הפנימיות חיות השי"ת שיש בכל אדם כמ"ש ויפח באפיו כו'.וזה ענין השביתה בשבת... כי [עבודת החול הוא ענין] מלאכת המשכן. [להמשיך השראת השכינה במעשה ממש...
והנה זה עיקר הרצון מאתנו להיות הארת הקדושה נמצאת בכל מעשה גשמיי ג"כ כי לזאת נשתלח האדם לעולם הזה.
וכתיב החודש הזה לכם. הפי' בידינו למצוא התחדשות בכל מעשה...
וכשהמעשה דבוק בפנימיות חיות השי"ת. כח הפועל בנפעל. אז יש תמיד התחדשות דכתיב יי.. אין כל חדש כו'. וע"י הביטול לשורש שלמעלה מהשמש. עי"ז יש התחדשות תמיד.
כי זה פי' ר"ח. דכתיב ביום החודש יפתח. הפי' הארה הפנימיות הגנוזה גם תוך הטבע.
ומאחר שקידוש החודש תלוי בישראל הפי' שבנ"י דבוקין במקור הארת החודש בשרשו. וזה החודש הזה לכם.
כי ניסן ר"ה לחדשים שהוא הראש והשורש לכל החדשים. לזה נקרא החודש הזה אספקלריא דנהרא. ובחי' שבת ג"כ כן. ולכך סמכו פ' החודש בשבת. וכן בכל ר"ח מברכין בשבת. ששבת שורש חיות החדשים כנ"ל. ואיתא אוה"ע מונין לחמה ובנ"י ללבנה ע"ש במדרש המשל. והענין דאור השמש הוא עצם ההארה מה שנשתנה בכל יום מחושך הלילה לאור היום. אבל התחדשות אור הלבנה אינו יחוס השינוי מצד אורה. שהרי ביום אור יותר. רק מצד שמאירה גם בתוך החושך. וזה ענין בני ישראל ג"כ שעבודתם למצוא בעוה"ז שהוא חושך ולילה הארות התורה שנברא על ידה כל הבריאה. וז"ש בעשרה מאמרות נברא כו' ליתן שכר לצדיקים כו'. וז"ש החודש הזה לכם למצוא הארת חודש הזה גם במקום ההסתר כנ"ל. ראש חדשים י"ל גם כן כנ"ל כי כל פעולה עם רצון וחמדה בלב בחשק פנימי נקרא התחדשות כמובן. אבל להיות נקרא חודש הזה הוא רצון אמת להשי"ת [כי כל הרצונות רק דמיון ומשל להוציא מזה דרך לעבודתו ית']. וז"ש החודש הזה כו' ראש חדשים שיהיה בכל התחדשות נטמן התחדשות הזה שהוא ראש ושורש הכל כנ"ל:
It is written "[And Moses] gathered [the Israelites] (Ex 35:1) before the mitzvah of Shabbat (Ex 35: 2) because Shabbat unifies in the secret of Oneness. This is essence of the idea of Shabbat, that all of the desire and energy of a person cleaves to their [divine] root, that is the innermost point, Divine vitality that is in each person, as it's written "And God blew into [Adam's] nostrils the breath of life" (Genesis 2:7). And this is why we rest on Shabbat. [In contrast] daily, mudane work is the work of the Mishkan, to draw the presence of the Shechina into action/ into the created world.
This is the essence of what is asked of us: to be the illumination/light of [to illuminate the] holiness that is also found in all of material creation, because it is for this that we were sent into the world
And it’s written “This month is for you” The meaning of this is that it’s in our hands to find the renewal in every creation.
And when the action is attached to the interior divine life force then the power of the creator is in the created. then there is continual renewal as it’s written “There is nothing new under the sun” [meaning that only] by the nullification/surrendering/ letting go to the source that is above the sun, by this there is continual renewal.
And this is the meaning of Rosh Hodesh, as it’s written “On the day of the [new] month it [the gate of the inner court] will be opened” (Ezekiel 46:1) [The meaning of this verse is that] the illumination of the hidden interiority is also within nature.
..The sanctification of the new month rests upon Israel. The meaning is that the people of Israel are connected to the source of the illumination of the month in its root. And this is “This month is for you”
...The renewal of the light of the moon isn't connected to changes in light, because in the daytime there is more light (and we can't see the moon). It is connected to the illumination that comes within darkness. Our work in this world, which is dark and night, is to find the illumination of the Torah, by which all beings were created. And this is why it’s written, “This month is for you”- to find the illumination of the (new) month even when it’s hidden. .. Everything that is done with desire and delight in the heart… is called renewal.