- The nature of Tzoraas / Leprosy a Spiritual Malady
- Connection between our actions and G-d's -defining the relationship
- Quid-pro-quo - Leprosy & Loshon Horah/Slander
- Intimacy of Jews with Hashem-oneg and nega
- Yom Kippur, The Cherubs
- Time of Zivug
(מז) וְהַבֶּגֶד כִּי יִהְיֶה בוֹ נֶגַע צָרָעַת בְּבֶגֶד צֶמֶר אוֹ בְּבֶגֶד פִּשְׁתִּים.
(47) And when the plague of leprosy is in a garment, whether it be a woolen garment, or a linen garment;
(א) - זה איננו בטבע כלל ולא הווה בעולם, וכן נגעי הבתים, אבל בהיות ישראל שלמים לה' יהיה רוח השם עליהם תמיד להעמיד גופם ובגדיהם ובתיהם במראה טוב, וכאשר יקרה באחד מהם חטא ועוון יתהווה כיעור בבשרו או בבגדו או בביתו, להראות כי השם סר מעליו. ולכך אמר הכתוב (להלן יד לד): ונתתי נגע צרעת בבית ארץ אחוזתכם, כי היא מכת השם בבית ההוא. והנה איננו נוהג אלא בארץ שהיא נחלת ה', כמו שאמר (שם): כי תבואו אל ארץ כנען אשר אני נותן לכם לאחוזה, ואין הדבר מפני היותו חובת קרקע, אבל מפני שלא יבא העניין ההוא אלא בארץ הנבחרת אשר השם הנכבד שוכן בתוכה. ובתורת כוהנים (מצורע פרשה ה ג) דרשו עוד: שאין הבית מטמא אלא אחר כבוש וחלוק, ושיהא כל אחד ואחד מכיר את שלו. והטעם, כי אז נתיישבה דעתם עליהם לדעת את ה' ותשרה שכינה בתוכם. וכן אני חושב בנגעי הבגדים שלא ינהגו אלא בארץ, ולא הוצרך למעט מהן חוצה לארץ כי לא יארעו שם לעולם.....
This, is not in nature at all and does not occur in the world, nor is lesions of the houses. but when Israel is completely faithful to G-d, will spirit the of Hashem rest on them to maintain their bodies and their clothes and their homes to look good, and when one of them sin then will unfold the ugliness of flesh or garment, or at home, which comes to show that the spirit of G-d has departed. And this is the verse: (14:34) "and I will put the plague of leprosy upon the house in the land of your possession" because is the plague of Hashem in that house. This concept only applies in the country which is the heritage of the Lord, as he said (ibid): "When you come into the land of Canaan, which I am giving you in your possession." Because it is in the chosen country within which is located the Divine Presence. And in Torat Kohanim the medrash expoundes: that this only occurs after the land has been captured and divided among the Jews. And the reason because then their minds are settled to know their creator and to dwell in His presence. And in my opinion, lesions on the clothes did not either occur outside of the land, and therefore did not need to be excluded from the verse...
(13) And it shall come to pass, if ye shall hearken diligently unto My commandments which I command you this day, to love the LORD your God, and to serve Him with all your heart and with all your soul, (14) that I will give the rain of your land in its season, the former rain and the latter rain, that thou mayest gather in thy corn, and thy wine, and thine oil.
...מה נשתנה מצורע שאמרה תורה (ויקרא יג, מו) בדד ישב מחוץ למחנה מושבו הוא הבדיל בין איש לאשתו בין איש לרעהו לפיכך אמרה תורה בדד ישב וגו'....
Why does it say by the leper "He shall sit alone outside the camp"? Since he brought division between a man & his wife, between 2 friends therefore let him sit alone...
The sin of Loshon Horah is seen as a primary cause (1st in list) of leprosy
(ב) אֱנַשׁ אֲרֵי יְהֵי בִמְשַׁךְ בִּסְרֵהּ עַמְקָא אוֹ עַדְיָא אוֹ בַהֲרָא וִיהֵי בִמְשַׁךְ בִּסְרֵהּ לְמַכְתַּשׁ סְגִירוּ וְיִתֵּתֵי לְוַת אַהֲרֹן כַּהֲנָא אוֹ לְוַת חַד מִבְּנוֹהִי כַּהֲנַיָא
Zohar Vayikra
א"ר יִצְחָק, הָכִי תָּנֵינָן, נֶגַע צָרַעַת. נֶגַע הוּא דִּינָא תַּקִּיפָא שַׁרְיָא בְּעָלְמָא. צָרַעַת: סְגִירוּ. כד"א, סְגִירוּ דִּנְהוֹרָא עִלָּאָה. סְגִירוּ דְּטִיבוּ עִלָּאָה, דְּלָא נָחִית לְעָלְמָא. כִּי תִהְיֶה בְּאָדָם, בְּאָדָם סְתָם. וְהוּבָא אֶל הַכּהֵן. דָּא כּהֵן דִּלְתַתָּא, דְּהוּא אִתְתְּקַּן לְמִפְתַּח הַהוּא סְגִירוּ, וּלְאֲדְלָקָא בּוּצִינִיָא דְּיִשְׁתְּכָחוּ עַל יְדוֹי בִּרְכָן לְעֵילָּא
וּלְתַתָּא. וְיִתְעֲבָר וְיִסְתָּלַק הַהוּא נֶגַע, וְיִשְׁרֵי נְהִירוּ דְּרַחֲמֵי עַל כּלָּא, ובג"כ וְהוּבָא אֶל הַכּהֵן
Rabbi Yitzchak said, we learned that in "a plague of leprosy," plague MEANS harsh Judgment that rests over the world. Leprosy MEANS closing, as we learned, which is a closing of the supernal light, shutting the supernal goodness from descending into the world. It "is in a man": man in general ALLUDES BOTH TO MAN ABOVE AND MAN BELOW. "he shall be brought to the priest," NAMELY the priest below, who is knowledgeable in opening that closing and kindling the lamps, WHICH ARE THE SFIROT, so that through him there will be blessings above and below, that plague shall be removed and gone, and the light of mercy will dwell on everything. For that reason, "he shall be brought to the priest."
(34) When ye are come into the land of Canaan, which I give to you for a possession, and I put the plague of leprosy in a house of the land of your possession;
(ד) עשרים ושתים אותיות יסוד קבען בגלגל כמין חומה ברל"א שערים וחוזר הגלגל פנים ואחור וסימן לדבר אין בטובה למעלה מענג ואין ברעה למטה מנגע:
(4) Twenty-two Foundation Letters:/ He placed them in a circle/ like a wall with 231 Gates./ The Circle oscillates back and forth./ A sign for this is:/ There is nothing in good higher than Delight (Oneg - ענג)/ There is nothing evil lower than Plague (Nega - נגע).