(קיח) וכן בע"ס דפרטי פרטיות שבחכמה הכללית. שבכתר דפרטי פרטיות שבחכמה, יש ט"ס דאו"י וא' דאו"ח.
ועל דרך שנתבארו עשר ספירות שבפרטי פרטיות, אצל עשר הספירות הפרטיות דכתר הכללי, על דרך זה ממש, מתבארות עשר ספירות דפרטי פרטיות בכל אחת ואחת מעשר הספירות הפרטיות של ספירת החכמה הכללית. כי בכתר דעשר ספירות הפרטיות דחכמה הכללית, שנקרא כתר דחכמה, תמצא בהכרח ע"ס פרטי פרטיות, שהם: האור הפרטי של עצמו, ושמונה ספירות בינה חג"ת נה"י הפרטיות, שעברו דרכו מלמעלה למטה, הרי ט', ואו"ח אחד שעלה לו מהמלכות הפרטית דחכמה הכללית, הרי לך, עשר ספירות פרטי פרטיות בכתר של החכמה הכללית.
(קיט) בחכמה דפרטי פרטיות שבחכמה, ח' דאו"י וב' דאו"ח.
ועד"ז בחכמה הפרטית, שבע"ס הפרטיות דחכמה הכללית, שנקרא חכמה דחכמה, יש שמונה דאו"י ממעלה למטה, ושנים דאו"ח ממטה למעלה. ועד"ז בבינה הפרטית שבע"ס הפרטיות דחכמה הכללית, יש ז' דאו"י ממעלה למטה, וג' דאו"ח ממטה למעלה. ועד"ז בחסד, ועד"ז בגבורה, וכו' עד המלכות הפרטית שבע"ס ההן דחכמה הכללית, שנקראת מלכות דחכמה, שיש בה גם כן ע"ס פרטי פרטיות של או"ח, דהיינו מכח מה שהיא מלבישה בהכרח, את כל הע"ס הפרטיות דחכמה הכללית, ושולחת להן הארותיה כנ"ל, שנמצא בהכרח, שכולן עברו דרכה, וקנו מקומן בתוכה, כנ"ל.
(קכ) וכמו כן ממש נבחנות בבינה הפרטיות את הע"ס דפרטי פרטיות שלה. ועד"ז בחסד הפרטי, ובגבורה הפרטית עד למלכות הפרטית ואין צורך להאריך יותר בזה. אלא נבאר עוד ספירה אחת של פרטי פרטיות להראות איך גם היא לבדה לעצמה, נבחנת ממש על פי אותו ההכרח, לע"ס בפני עצמה, שהן עתה ע"ס פרטיות דפרטי פרטיות.
(קכא) וכשנקח להבחין את הבינה דפרטי פרטיות, שהיא למשל ספירה אחת מעה"ס דפרטי פרטיות שנמצאות בחכמה הפרטית, שבהע"ס דחכמה הכללית, שנקראת בינה שבחכמה דחכמה, תמצא ג"כ בה לבדה לעצמה עשר ספירות, על פי אותו הדרך הנ"ל, דהיינו ז' דאור ישר שעברו בה ממעלה למטה, וג' דאו"ח שעברו בה ממטה למעלה.
(קכב) וכן אפשר לפרט ולהבחין כן, עד אין קץ ממש, שהרי תמיד, אם אתה לוקח איזו ספירה, ואפילו אחר ההתפרטות של הפעם האלף, הנה לקחת הספירה ההיא מתוך סדר של ע"ס, וא"כ בהכרח, שחלק מעה"ס ההן, עברו דרך אותה הספירה ממעלה למטה, וחלק מהן עברו ממטה למעלה, שבזה קנו עה"ס ההן בהכרח את מקומן באותה הספירה לנצחיות כנ"ל, וא"כ, יש לך כל הע"ס בהכרח באותה הספירה, והבן היטב.
(קכג) אמנם תשכיל, אשר אע"פ שאתה הולך ומפרט מעשר לעשר, ועשר השניות לשלישיות וכו', עכ"ז, אל תדמה בדעתך, שכל הספירות נשארות שוות, אלא שהולכות ומשתנות מאד בדרך התפרטותן, ואין האחת שוה לחברתה, והוא משום, שהאורות דאור ישר, באים תמיד שלא במקומם, בדרך ההתפרטות בכל הספירות, זולת בהכתר, שהרי בחכמה, הלא אין שם אלא שמונה של אור ישר, דהיינו מחכמה ולמטה, ושתים דאו"ח יסוד ומלכות, וא"כ באים השמונה אורות דאור ישר, בבחינת הכלים היותר זכים, כנ"ל דהיינו מכתר עד הוד, והשתים דאו"ח ביסוד ומלכות, הרי שאור דחכמה בא בכלי דכתר, ואור דבינה בכלי דחכמה וכו', עד אור דיסוד בכלי דהוד. הרי, שהאורות דאו"י באו כולם שלא במקומם, אלא רק האו"ח בא תמיד במקומו, כי או"ח דיסוד בא בכלי דיסוד, ואו"ח דמלכות בכלי מלכות דמלכות.
(קכד) ועד"ז הבינה, שאין לה רק ז' אורות דאור ישר, שהמה מתקבלים בכלים היותר זכים, כנ"ל שכל המקבל מקבל בדבר היותר זך,דהיינו מכתר עד נצח, ונמצא אור הבינה בכלי דכתר, ואור החסד בחכמה עד אור היסוד בכלי דנצח, אלא רק ג' האורות דאור חוזר באים במקומם, אורות: הוד, יסוד, מלכות, בהכלים דהוד יסוד מלכות.
(קכה) ולפי המבואר, יש הבחן גדול בין בינה פרטית דכתר, ובין בינה פרטית דחכמה, ובין הבינה פרטית דבינה וכו', כי רק בבינה דכתר נמצא אור הבינה בכלי שלה משא"כ בבינה דחכמה, הלא אין שם אלא אור החסד בכלי דבינה. ובבינה דבינה, הלא אין שם אלא אור הגבורה בכלי דבינה וכן כלם הרי שהאחת אינו דומה לחברתה.
(קכו) ואפילו האורות דאו"ח, שאינם מחליפים מקומם, כנ"ל, עכ"ז יש להבחין גם בהם שינויים בדרך ההתפרטות, להיות האו"ח בכל מקום שהוא, נמצאת מתפשטת לו הארה מאור ישר, ולפיכך למשל ביסוד דחכמה, מתפשטת לו הארה מאו"י דהוד דחכמה, אמנם ביסוד דבינה, מתפשטת לו הארה מנצח דבינה, כי בהוד דבינה אין שם אור ישר, כנ"ל.
(קכז) אמנם היוצא מהכלל האמור הוא, אם אתה תשמור לפרוט רק את הספירה הכוללת ביחוד, רצוני לומר, כי תקח למשל ספירת בינה הכללית, ותלך ותפרוט אותה מעשר לעשר, דהיינו למשל, כי תפרוט את הבינה הפרטית דפרטית, מעשר ספירות דבינה הפרטית, של הע"ס דבינה הכללית, שנקראת בינה של בינה דבינה, אז יהיו כולן שוות זה לזה בלי הפרש כלל, שהרי בכולן תמצא, ז' דאו"י בז' כלים העליונים כח"ב חג"ת נצח, וג' דאו"ח בג' כלים תחתונים הוד יסוד מלכות, ועד"ז אפילו אחר ההתפרטות בפעם האלף, ועד"ז בשאר הספירות.
Subdivisions
We are in page 79, left column in the bottom.
Still in the subject of the subdivision of the sefirot.
The original Keter’s Ten sefirot work the same way as the subdivisions. Now let’s understand this, says Rav Ashlag. Now let’s take Chochmah, the general idea. Lets now talk about the Keter of the subdivision of Chochmah, we have Keter of Chochmah, also there is ten sefirot. Why ? the light itself that belongs to Chochmah and another additional 8 sefirot. So what is this private light that is missing, its Keter that is hidden. So how many sefirot that went all the way to Yesod, because there is Massach so its or Chozer, and Keter doesn’t appear because we are talking about the level of Chochmah. Keter isn’t revealed but it is still there, nothing ever disappears. And one Or Chozer comes from Malchut.
Subdivision of Chochmah – this also becomes 10, 8 of direct light. If we say Chochmah of Keter has 8 lights one hidden, Keter and one Or Chozer, what’s the difference here. 2 from returning light from below to above. You got to go back two or three lectures ago, as this is a repeat of the subdivisions. If you have 8 sefirot of direct light, you have 2 retuning light, because all based on where it comes from. Please listen to last three lectures.
What about Bina of Chochmah: it opens into 10. Within the Chochmah, you have 7 direct light and 3 returning light even if in the system of Chochmah. But its Bina of Chochmah. What about Chesed of Chochmah, it’s the same mathematically. When we get to Malchut of Chochmah- 10 sefirot of Retuning light. Whatever caused something to happen, its still within it. Can’t give something you don’t have, never disappears. If you give 5 dollars, you have it and give it too. Can never say you don’t have, money, time, you always have. The flow is always taking place. The same thing is happening in the subdivision, Rav Ashlag says, we will speak about one sefira how this Sefirah by itself be the same way in the subdivision. If we take Binah, of the subdivision of the subdivision. (Endless amount of Sefirot) the amount of sefirot from the endless too here, is endless. So we are the last, reflecting all the light to above. Our value in this physical universe is giving us the ability to do all the work we need to be doing, to reflect the light back. Without us no Or Chozer(returning light) the other sefirot cannot be fulfilled with light. Every Mitzvah that you do, every study, charity, it pushes back Or Chozer, but you need to think about it. So what’s your benefit from Or Chozer? Nothing, but because of you, have clothing of the other Sefirot, benefit comes after. If we take the Binah, then the subdivision of the Subdivision, is already existing in the subdivision of the subdivision of Chochmah. Everybody has ten sefirot. If you take Chochmah of Chochmah, and then you Bina of the subdivision of Chochmah. Therefore, Bina in Chochmah, of Chochmah will have 7 direct light and 3 retuning light. It always goes back to the last Sefirah, acts like Bina, within the system of Chochmah. How far does this go, says Rav Ashlag, its endless?
Rav Ashlag writes one hour of Study will clean one hour of Negativity. We are studying in TLE about the blueprint of the Universe.
Things appear as the light disappears. Every existence in the universe, is covering of the light. That’s why to understand the universe, that is TLE. Once you study the wisdom well, you see the ten sefirot in everything and illusion and reality. If everything is going from the Ensof all the way down here, we are experiencing the Ensof, we also experience the endless amount of Sefirot it went through. You get excited when you connect to this. There is also Sefirot that came from below to above. You can only have as much as you can reflect. So what defines a person? Desire and how much of the desire can you reflect. The issues you have are there to make you righteous. Now you know what to reflect back. All the sefirot reflect back to the Endless. It is hard to reflect. The people who reflect the most, are those who close their mouth when they are angry.
How long does the light you reflect back stay? Forever. In the sefirot always 10 sefirot. Please get smarter, says Rav Ashlag, don’t think that the Sefirot are equal if its subdivision or system it belongs to. They are not the same, all different, because the direct light doesn’t go to its place right away. Because they are not coming into there place, for example if talking about Chochmah, we have 8 and 2. The 8 light of direct light goes to more pure vessel. Sits with Keter to Hod. Where is the retuning light, Yesod to Malchut. Where is light that belongs to Chochmah? Keter. If you have 8 light and 10 sefirot, the light that goes to Chochmah first goes to Keter. What light do you have in Hod? Yesod. Why is it like this? Because receiver receives the light where it is more pure. the light will always look to sit where it is more pure, affinity rules, less physicality. Highest light goes first to the highest vessel.
Now you understand why the Bina of Keter is different from the Bina of Chochmah. They are different entities, different light. Only in Keter, the system of Keter, everything is in its place. The Keter System. What about Or Chozer? We say it doesn’t change. If we take Or Chozer. System of Chochmah, Yesod of Chochmah, who is giving light to Yesod of Chochmah, the direct light, its coming from Sefirah above, Hod. Hod of Or Yashar, the direct light coming from Hod. But if we take Yesod of Bina, very complicated, this is now one level up. Because everything is going one level up, it depends on the beginning. If we talk about the original system, Keter, everything is in its place, if we talk about one level down, then it goes one level up. If we take Yesod in the system of Chochmah, you have two Or Chozer, light from Hod, last place of direct light. Now the system of Bina, who took Bina now, Keter. Whose giving light to Yesod, Netsach is, because that’s the last place of Or Yashar. What about Hod, its above Yesod? Its becoming Or Chozer now, its no longer Or Yashar. Rav Ashlag says there is no Or Yashar in Hod of Bina, Hod of Bina doesn’t have Or Yashar, its Or Chozer. From here, the conclusion, if you take original Bina and break it into pieces, 10 to 10 to 10, to you take the subdivision of the subdivision. Bina, of Bina of the subdivision of the Bina original, they all will be equal, 7 Or Yashar (Direct Light) and 3 Or Chozer(Retuning Light) and its always continuing the same when you do the Bina of Bina of Bina.