מה אתםן חושביםות שהתורה אוסרת כאן? למה? האם זה קשור למגדר או לא? ומה התועבה המזוכרת כאן בכלל?
מתלה בעקבו - סיפורו של יוסף
יוֹסֵף בֶּן שְׁבַע עֶשְׂרֵה שָׁנָה וגו' (בראשית לז, ב), וְאַתְּ אָמַר וְהוּא נַעַר, אֶלָּא שֶׁהָיָה עוֹשֶׂה מַעֲשֵׂה נַעֲרוּת, מְמַשְׁמֵשׁ בְּעֵינָיו, מְתַלֶּה בַּעֲקֵבוֹ, מְתַקֵּן בְּשַׂעֲרוֹ.
מה קורה כאן עם יוסף? איך זה מתכתב עם האיסור בספר דברים? האם יש התנגשות?
טעמי המקרא - עוד פעם תועבה? מה הפעם?
(א) לא יהיה כלי גבר על אשה - ללכת בין האנשים ולזנות.
(א) לא יהיה כלי גבר על אשה וגו' עד כי יקרא קן. ענין המצוה הזאת וטעמה. שלפי שהזהיר פעמים רבות על איסור ערות אשת איש ועל איסור עריות. הזכיר שלא יתחכמו בני אדם ללבוש האשה בגדי האיש כדי שתלך אצלו ואיש לא יכירה. וזה באמת ימצא בנשים הנשואות כי כאשר ירצו להבעל לחשוקיהן וללכת לבקשם. הנה ילבשו בגדי בעליהן כדי שלא ירגישו בהן. וילכו כאיש ההולך לבקש חברו. גם האנשים המבקשים משכב הזכור ילבשו בגדי אשה להדמות אליה ולעורר לב הזונים. ולכן הזהיר על זה.
There will not be a man's vessel for a woman until he is called a nest. The matter of this mitzvah and its taste. According to which he has warned many times about the prohibition of the wife of a man and the prohibition against incest. He mentioned that men would not be wise to wear the woman's clothes so that she would go with him and no one would know. And it will really find in married women that when they want to husband their desires and go to seek them. They would wear the clothes of their husbands so that they would not feel them. And they went as a man who went to ask his friend. Even the people who wish to remember will wear women's clothes to resemble her and to awaken the heart of the prostitutes. So be warned about it. The prohibition of incest is not renewed. Because he had already warned about it many times, but he added that he would not do these tricks because man deserves to be evident in his humanity and the woman in her females, and therefore he said that the abomination of the Lord your God has done all these things. And this affair may be based on the full burden of saying that just as a man's tools, tricks, and customs will not suit a woman, neither will the woman's machinations and her garments compare to anyone, nor the ways of women. And therefore he will be able to show the man that the custom of the women and their ways is not to be given to his brother to help him, but he will be like a man of his loins and help those who need him,
מה הקו המנחה בין פירושם של הרשב"ם והאברבנאל? בפירושים אלה, האם בעיינכםן ניתן פירוש שונה לתועבה מהמקרא?
והנה בארנו בחיבורנו הגדול שהקפת 'פאת ראש ופאת זקן' אסור מפני שהוא תיקון 'כמרי עבודה זרה'. והיא הסיבה גם כן לאיסור ה'שטענז' כי כן היה תקון הכמרים גם כן היו מקבצים בין הצומח ובעל החיים בלבוש אחד והיה חותם אחד מן המוצאים בידו - תמצא זה כתוב בספריהם: והיא הסיבה גם כן באמרו "לא יהיה כלי גבר על אשה ולא ילבש גבר שמלת אשה" - תמצאהו בספר טומטום יצוה שילבש האיש בגד אשה צבוע כשיעמוד בכוכב נוגה ותלבש האשה השריון וכלי המלחמה בעמדה למאדים.
(5) We have explained in our large work that it is prohibited to round the corners of the head, and to mar the corners of the beard, because it was the custom of idolatrous priests. For the same reason, the wearing of garments made of linen and wool is prohibited: the heathen priests adorned themselves with garments containing vegetable and animal material, whilst they held in their hand a seal made of a mineral. This you find written in their books. The same is also the reason of the precept, "The woman shall not wear that which pertaineth unto a man" (Deut. 22:5). You find it in the book Tomtom, that a male person should wear coloured woman's dress when he stands before Venus, and a female, when standing before Mars, should wear a buckler and other armour. I think that this precept has also another reason; namely, that the interchange of dress creates lust and leads to immorality.
במה מקור זה של הרמב"ם עוסק? האם הוא שונה ממקורות קודמים ואיך?
מה הייתה המשמעות של האיסור בעבר? והאם המשמעות הזו מתכתבת עם המציאות של היום?
הלכה למעשה - כמה רע זה באמת?
(י) לֹא תַּעֲדֶה אִשָּׁה עֲדִי הָאִישׁ כְּגוֹן שֶׁתָּשִׂים בְּרֹאשָׁהּ מִצְנֶפֶת אוֹ כּוֹבַע אוֹ תִּלְבַּשׁ שִׁרְיוֹן וְכַיּוֹצֵא בּוֹ אוֹ שֶׁתְּגַלֵּחַ רֹאשָׁהּ כְּאִישׁ. וְלֹא יַעֲדֶה אִישׁ עֲדִי אִשָּׁה כְּגוֹן שֶׁיִּלְבַּשׁ בִּגְדֵי צִבְעוֹנִין וַחֲלִי זָהָב בְּמָקוֹם שֶׁאֵין לוֹבְשִׁין אוֹתָן הַכֵּלִים וְאֵין מְשִׂימִים אוֹתוֹ הַחֲלִי אֶלָּא נָשִׁים הַכּל כְּמִנְהַג הַמְּדִינָה. אִישׁ שֶׁעָדָה עֲדִי אִשָּׁה וְאִשָּׁה שֶׁעָדְתָה עֲדִי אִישׁ לוֹקִין. הַמְלַקֵּט שְׂעָרוֹת לְבָנוֹת מִתּוֹךְ הַשְּׁחוֹרוֹת מֵרֹאשׁוֹ אוֹ מִזְּקָנוֹ מִשֶּׁיְּלַקֵּט שַׂעֲרָה אַחַת לוֹקֶה מִפְּנֵי שֶׁעָדָה עֲדִי אִשָּׁה. וְכֵן אִם צָבַע שְׂעָרוֹ שָׁחוֹר מִשֶּׁיִּצְבַּע שֵׂעָר לְבָנָה אַחַת לוֹקֶה. טֻמְטוּם וְאַנְדְּרוֹגִינוּס אֵינוֹ עוֹטֵף כְּאִשָּׁה וְלֹא מְגַלֵּחַ רֹאשׁוֹ כְּאִישׁ וְאִם עָשָׂה כֵּן אֵינוֹ לוֹקֶה:
(10) A women shall not adorn herself with man's adornment, such as a mitre, or a helmet, or a coat of armor, and the like, or cut the hair of her head man-fashion; neither shall a man adorn himself with the adornment of a women, for instance to wear loud-colored garments or golden ornaments in a territory where such clothes are not in style for men to wear or where such ornaments are not put on by any save women, all depending on the custom of the land. A man who adorned himself with woman's ornaments, or a woman who adorned herself with man's ornaments, are striped. One who picks white hairs from his head or beard, after he had picked the first hair thereof is guilty and is striped, because he adorned himself with woman's ornaments. Likewise if he dyed his hair black, after he had dyed the first white hair he is guilty and is striped. A gynander, or androgyne is forbidden to either wrap his head like a woman or shave it man-fashion; but if he did either of the two he is not striped.13Nazir, 59a; Makkot, 20a; Shabbat, 94b; Tosefta, Bikkurim, Chapter, 2. C. G.
הגה ואפילו באחד מן הבגדים אסור אף על פי שניכרים בשאר בגדיהם שהוא איש או אשה
עברו על הדוגמאות שהרמב"ם מביא (חלקם מבוססות על גמראות). יש מהן שעדיין אסורות היום? והאם באותה מגמה ללבוש יש חשיבות מגדרית גבוהה גם כיום?
(א) לא תלבש אשה וכו' דברי רבינו בדין זה סתומים דמשמע דבכל ענין אסור ואינו כן אלא יש היתר בשני דברים. האחד שאין איסור אפי' בדבר שהוא נוי וקשוט אלא א"כ באשה הלובשת בגדי איש להתדמות לאיש ואיש הלובש בגדי אשה להתדמות לאשה אבל אם לובשין כדי להגן מפני החמה ביה"ח וביה"ג מפני הגשמים אין שם איסור ...והשני דאף להתדמות אין איסור אלא בדברים שהם עשוים לנוי ולקשוט
רבי יואל סירקיש, פולין 1561-1640. פירושו לטור בשם בית חדש (ב"ח) משמש עמוד תווך של לימוד ההלכה.
(1) One should take note of the Purim practice of men and women wearing clothing of the opposite gender. No one protests this, but based on what I have written regarding attractive clothing, all authorities agree that one may not do this with intent to resemble [the opposite gender]. R' Yehudah Mintz already addressed this, saying that since this is done only for Purim joy, there is no prohibition; it is like [a male] cutting the hair of an underarm or ervah to avoid pain. [Per Bach, a male may not cut this hair for the sake of beautification. - MT]… In my humble opinion, R' Yehudah Mintz's words are clearly overridden by those of R' Eliezer of Metz, who prohibited such dress even at weddings. We see that even when this is done for joy of a mitzvah, we do not compare it to doing it in order to avoid pain[which is permitted]. Also, even doing it to avoid pain is permitted only when there is no other way, but there are many other ways to create joy for a groom and bride, and to celebrate Purim, without violating the prohibition of, "A man shall not wear the garment of a woman, etc." There is no doubt that R' Yehudah Mintz would not have written this, had the words of R' Eliezer of Metz not been hidden from him. R' Yehudah Mintz also wrote that since one may grab food from others on Purim without being charged with theft, one may also alter his clothing. This is shocking; regarding financial matters we do rule,"Beit din may declare property ownerless" (Gittin 36b), and so the latter day authorities have written that one should not summon people to court for Purim theft if it is kept within the norms of the city, as established by the city's leaders… but no court has the power to permit biblical or rabbinic prohibitions for the sake of the mitzvah of Purim joy!...Further, these people wear shatnez! Further, this causes men to be able to pass among women, and women among men, for the purpose of adultery! Further, it is particularly bad when they cover their faces with masks to avoid recognition! All we can say in this is, "Leave Israel be; even invoke this principle regarding biblical prohibitions. However, every person who feels awe of heaven should instruct his household and those who listen to his voice, lest they violate a prohibition on Purim or in gladdening a groom and bride. May blessing come to him, to remove stumbling blocks from the path of our nation, and no longer will they practice inappropriate customs.
לא תעדה כו'. כ' הב"ח דיש היתר בב' דברים...ע"ש שהאריך ואין דבריו מוכרחים כ"כ ומ"מ נראה דהיינו דוקא בתיקוני אשה אבל אם לובש ממש בגדי אשה עד שאינו ניכר שהוא איש וכן איפכא בכל ענין אסור וכ"כ הרא"מ בספר יראים דאסור ללבוש אפילו דרך עראי ובדרך שחוק שהרי לא חילק הכתוב ולפי שראיתי בני אדם לובשין במלבושי אשה וגם אשה במלבושי איש בדרך עראי במשתאות של חתן וכלה
ר' שבתי ב"ר מאיר כהן, ליטא 1621-1662. הספיק לכתוב ספרים רבים וחשובים, המפורסם בהם הוא הספר 'שפתי כהן' (בקיצור 'ש"ך') על שו"ע יו"ד,פירסם בקרקא בהיותו בן 24.
מה דעתו של הב"ח? ומה דעתו של ש"ך (שפתי כהן)?
האם בדור של היום יש עדיין חשש מטשטוש מגדרי? ומה אתםן חושביםות על המקום של הפרשנות הזו בעידן של היום?
האם ביטוי עצמי שמטשטש גבולות מגדר בהכרח גורר טשטוש מגדרי? ואם כן, האם הטשטוש במקרה כזה ספציפית הוא בעייתי בהלכה?
הגה...מה שנהגו ללבוש פרצופים בפורים וגבר לובש שמלת אשה ואשה כלי גבר אין איסור בדבר מאחר שאין מכוונין אלא לשמחה בעלמא וכן בלבישת כלאים דרבנן וי"א דאסור אבל המנהג כסברא הראשונה
מקור זה עוסק במעמד שמטרתו שמחה. במקורות קודמים לרוב דיברנו על סיטואציות יומיומיות, לעומת מקור זה שעוסק באירוע מיוחד בו יש מקום להיתר משום מנהג שנהגו כבר בימי אז. האם כיום בסיטואציות מסוימות שגם הן קשורות לשימוח אנשים לבישת פרצופים וביטוי עצמי הופעתי לזמן מוגבל כגון דראג יש מקום בהלכה?
נשימה ארוכה, זה היה קשה. אבל יש קרני אור בחושך
הרב זאב פרבר, 'יהודים אורתודוכסים טרנסג'נדרים' morethodoxy.org (מתורגם)
כשזה מגיע לחיוב מצוות אני מאמין שהבעיות העומדות בפנינו הם שונות לגמרי... כאן אני מאמין שזהות מינית משחקת תפקיד משנה לזהות חברתית. במילים אחרות, חיוב מצוות קשור לתפקיד המגדרי של האדם כזכר, במקרים אלו המין המורפולוגי (המראה של אבר המין) שיחק תפקיד מאוד מוגבל בהשוואה למין הפנוטיפי (סימני המין הנראים כלפי חוץ) הנראות המגדרית, והזהות המגדרית...
נראה ברור שאדם הנראה כשייך למגדר מסוים, ורואה את עצמו או את עצמה כשייך למגדר מסוים, אזי הוא או היא שייך/שייכת לאותו מגדר למטרות חברתיות. נקבה מורפולוגית (בעלת איברי מין חיצוניים נשיים) שרואה ומגדיר עצמו כגבר, שנראה כגבר בעזרת שימוש לבוש, הליכות, וטיפול הורמונאלי הרי שהוא מוגדר כגבר גם עבור חיוב במצוות, ואין צריך להוסיף שכל שכן עבור אלו שעוברים או עוברות ניתוח לשינוי מין.
במקורות שלמדנו עד כה נראה שעיקר האיסור נבע מטשטוש מגדרי, כיצד לדעתכםן מתיישבת דעת הרב זאב פרבר כשמדובר בזהות? האם לדעתכםן יש פתח לשיח אבינארי בנושא?