ויפקח אלהים את עיניה ותרא באר מים. פירוש כנזכר למעלה שהבאר היה לעיניה רק שלא ראתה אותו וכשפקח אלהים עיניה ראתה, וזה פירוש הכתוב (במדבר כ', ח') ודברתם אל הסלע לעיניהם כי הן המים לעיניהם הוא ואך שאין רואין אותו כי המים רוחנית הוא, מתת אלהים הוא, פעם נראה ופעם אינו נראה, והבן.
"And God opened her eyes and she saw a well of water." The explanation above was that the well was in her eyes only when she saw it, and when God opened her eyes she saw it, and this is consistent with the meaning of another verse (Numbers 20:8)
"and you shall speak to the rock before their eyes" - they didn't see it for the water was spiritual, from the source of God, so sometimes you see it and sometimes you don't, so understand this!
Our sages, however, maintained that she was actually a different wife [to Abraham]. Rabbi Yehudah haNasi reasoned: Hagar and Keturah were one and the same person, since it is written about Isaac: And Isaac came from the way of Beer-lahai-roi (Gen. 24:62); that is, from the well of which it is written: And she called the name of the Lord that spoke to her, You are a God of seeing (ibid. 16:13). From this you learn that she must have been Hagar.9A well opened for Hagar after she and Ishmael were sent away (Gen. 21:19). God saw her plight.
. וירא והנה באר בשדה, “he looked, and behold here there was a well on a field.” Every single one of our patriarchs had an encounter with a well and in each case the well was an allusion to future happenings. In Yitzchak’s case the well he encountered was called באר מים חיים. (26,19) Bereshit Rabbah 70,8 explains that to the Jewish people Torah is equivalent to spring water.
בזוה"ק פי' חקת התורה ולפעמים כתיב וזאת התורה. ופי' שחקת היא תורה שבע"פ שגוף התורה למעלה מהשגת אדם. וכתיב אשר שם לפני בני ישראל. וחקת החקיקה בלב האדם ובמעשיו. וכן שמעתי מאא"ז מו"ר ז"ל פי' במחוקק כו' שדברי תורה נחקקים בגוף האדם. וזה ענין תורה שבע"פ להמשיך הארת התורה לכל מעשה בפרטות. כי בודאי בכל דבר יש הארה מהתורה שהרי באורייתא ברא קוב"ה עלמא. רק שנגנז ואינו ניכר וצריכין למצוא הארת התורה הגנוזה במ"ב. ופי' חקת כמ"ש עשה תורתך קבע. הפי' להיות נקבע בגוף האדם ידיעת התורה כיתד שלא תמוט. ואיתא בגמ' חסידים ראשונים עשו תורתן קבע ומלאכתן עראי זה וזה נתקיימו בידן. נראה הפי' שגם בכל מלאכה שעשו הי' העיקר הלימוד שמכל דבר יש לאדם ללמוד רצון השי"ת ומי שעושה הכל לשם שמים בדביקות יוכל למצוא הארת התורה כנ"ל. וז"ש תורתן כי היגיעה במעשה גשמיי להיות עפ"י התורה נק' תורת האדם כמ"ש רש"י תהלים א' משעמל בה נקראת תורתו כו'. וז"ש שהי' הקביעות ועיקר מעשיהן בחי' תורתן וגוף המלאכה הי' עראי וטפל כנ"ל. וממילא נמשך גם הגשמיות אחר השורש וכמ"ש ז"ל שהצדיקים מקיימין העולם שנברא בעשרה מאמרות שמביאין כח השורש לתוך ההעלם כמ"ש במ"א. וכתיב החכם עיניו בראשו ג"כ הפי' כנ"ל שמתדבק תמיד בשורש וכח הראשית וההתחלה של כל דבר והוא כח חיות השי"ת כנ"ל. וכ"כ שאו מרום עיניכם וראו מי ברא אלה. שבכל דבר אף שנראה מרוחק ומתנגד להקדושה אעפ"כ באמת כח והחיות רק מהשי"ת וז"ש במד' מי יתן טהור מטמא כו' יחידו של עולם כי ע"י הביטול להשורש יוכל לטהר עצמו אף שנטמא. וזה ע"י תשובה שרוצה לחזור לשורשו ומתיישב מאין באתי ומברר אצלו שכל החיות מהשי"ת ומבטל עצמו להשורש עי"ז נדחה כל הטומאה כנ"ל. וז"ש מי ברא אלה אף שנראה נפרד ומתפשט לעניני עוה"ז וגשמיות. עכ"ז באמת מי ברא אלה. ג"כ רק מהשי"ת ויחידתו רק שכן רצונו שיהי' נסתר כנ"ל:
On the matter of “the song of the well, rise up well and answer her.” Because the opening of the well is dependent on the awakening of
בור the Children of Israel, as it is written: “Drink water from your cistern, and flowing waters from within your באר well.” (Proverbs 5, 15) We have taught that cistern is gathered waters, and the hint is to the ways of nature. Because it is established from creation that everything will act according to nature. But “the flowing waters from within your well” is the opening of the source and the root, the aspect of the wellspring. And this is the aspect of Shabbat. And this is the root of all the blessings, as it is brought in the holy Zohar that manna is not found on Shabbat but all blessings are dependent on it.
The mouth of the well was created on Shabbat evening at twilight as it is written: “Drink water from your cistern, and flowing waters from within your well.” Cistern is gathered waters and well is the flowing fountain. And in every person of Israel there is a point of life, as it is written: “And He blew into his nostrils the breath of life,” (Genesis 2, 7) It is just that a person has to find this point. And this is the work of a person, to draw all of his actions to this point. And this is “drink water from your cistern.” And this is the work of the days of the week. And on the holy Shabbat, 'flowing water from within your well,” because the fountain is opened and new light comes and this is the extra soul.
(translation via Diane Bloomfield)
Wellsprings and Visions - Rabbi Julie Hilton Danan, wellspringsofwisdom.com
The Hebrew word for “well,” Be’er, באר can be read, “to elucidate, make clear.”
The Hebrew word for “spring,” Ma’ayan, is related to the words for “eye” and “looking” (ayin, ayen, עין).
Hagar, the mother of Ishmael, speaks to an angel at Ein Hamayim (spring or “eye” of water) at Be’er Le-Chai Ro’i באר לחי רואי (which could mean, poetically, “Well of the Life-Source, the One who sees me”), Genesis 16:7-15), and is later saved in the desert when God “opens her eyes” shows her a well of water (Genesis 21:19).
Wellsprings, water underground, suggests the messages that appear to us through dreams, meditations, creative explorations, and synchronicity (meaningful coincidences). These are experience that can open our eyes and help us find the depths within our souls.
Consider and Comment: Do you have time and space in your life to dream, meditate, and engage in creative pursuits? What are the wellsprings of your inspiration?