בירידה מפסגת הר מירון לכיון חורבת שמע, אנחנו נתקלים לפתע בגוש אבן מסיבי שמזדקר כלפי מעלה. אבן זו (שנוצרה בצורה טבעית ע"י הגשמים והרוחות) מכונה בשם "כסא אליהו"
האגדה מספרת שבאחרית הימים יישב אליהו הנביא על הכיסא ויתקע בשופר לבשר על בוא המשיח. לקיים את דברי הפסוק: "הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ לָכֶם, אֵת אֵלִיָּה הַנָּבִיא, לִפְנֵי בּוֹא יוֹם ה', הַגָּדוֹל וְהַנּוֹרָא. וְהֵשִׁיב לֵב-אָבוֹת עַל-בָּנִים, וְלֵב בָּנִים עַל-אֲבוֹתָם"
המקום חביב במיוחד על חסיד ברסלב שנוהגים להתבודד באזור . כידוע חסידי ברסלב נוהגים ליסוע בראש השנה לקברו של רבי נחמן בעיר אומן באוקראינה. אבל כל שנה, מתקיים "קמפינג" של חסידים, שאין ידם משגת ליסוע לאומן, והם בוחרים לעשות את ראש השנה בהר מירון והם מתמקמים ליד כסא אליהו (כחלק מהזיהוי הרוחני שרואה קשר עמוק בין רבי נחמן מברסלב לבין רבי שמעון בר יוחאי שקבור במירון), לצערי חלק מאותם חסידים השחיתו את הסלע וכתבו עליו "נ נח נחמן מאומן"
אתם מוזמנים לשבת בצילו של "כסא אליהו" (האמיצים שבינכם מוזמנים לטפס לראש "הכסא") ולהאזין לשיר " על כפיו אתו יביא" שעוסק באליהו הנביא
על כפיו יביא- מילים: יורם טהרלב. לחן: יאיר רוזנבלום
ברחובנו הצר גר נגר אחד מוזר
הוא יושב בצריפו ולא עושה דבר.
איש אינו בא לקנות, ואין איש מבקר,
ושנתיים שהוא כבר אינו מנגר.
והוא חלום אחד נושא עוד בלבבו
לבנות כסא לאליהו שיבוא,
על כפיו אותו יביא, לאליהו הנביא.
והוא יושב ומחכה לו
כבר שנים חולם הוא שיזכה לו,
על סודו שומר ומחכה לו מתי כבר יגיע היום.
ברחובנו הצר גר סנדלר אחד מוזר
הוא יושב בצריפו ולא עושה דבר.
מדפיו הריקים מכוסים באבק
כבר שנתיים מונח המרצע בשק.
והוא חולם כי נעליים הוא תופר,
בן על הרים ינוו רגלי המבשר.
על כפיו אותן יביא, לאליהו הנביא.
והוא יושב ומחכה לו...
בירושלים ישנו איש לגמרי לא צעיר,
שבנה הרבה בתים בכל פינות העיר.
הוא מכיר כל סמטה, כל רחוב ושכונה,
הוא בונה את העיר כבר שבעים שנה.
והוא חולם כי, כמו שאת העיר בנה,
יניח למקדש את אבן הפינה.
על כפיו אותה יביא אליהו הנביא.
והוא יושב ומחכה לו...
דף הלימוד שעוסק בגלוגלים שעברה דמותו של אליהו הנביא, מנביא קנאי ששוחט את נביאי הבעל, לסנטה קלאוס יהודי שמחלק מתנות בליל הסדר כתבתי כלימוד לקרן הכרמל (המוחרקה, המקום שבו על פי המסורת התקיים מעמד הר הכרמל ובו שחט אליהו אל נביאי הבעל).
אם אתם מעונינים ללמוד את הדף כאן, אז אתם מוזמנים להיכנס לקישור הבא:
+___________
בינתיים אתם מוזמנים להביט בנוף ולהאזין לפיוט "לכבוד חמדת לבבי" שעוסק בהגעתו של אליהו במוצאי שבתות
כסא אליהו שנועד לברית מילה. כסא מהמאה ה-17 באיטליה. מתוך אתר בית המכירות "תירוש"
השם כסא אליהו דבק בסלע כבר במאה ה-18, כפי שמופיע בספר "אהבת ציון" , חיבור של הנוסע רבי שמחה בן יהושע מזאלוזיץ שהצטרף לעלית החסדים במאה ה-18 וכותב בספרו כך:
ומהעמק הזה נראה הר גבוה ותלול מאוד. ואמר לי ר' שמואל מהדובשוב: ומה אתה רואה בראש ההר? השבתי: אין לי ראייה רחוקה, אבל כמדומה לי שאני רואה מצבת אבן בראש ההר מנגד. ויאמר: זו האבן מחוברת ויוצאת מההר, והאבן גדולה, וקבלה בידם שקורין את האבן 'כסא של אליהו ז"ל'. ורציתי לעלות לשם ולראות מקרוב, אבל הוא מהלך יום העליה והירידה מזה לזה".
הרב מולא מתתיה גרג'י שעלה לארץ ישראל ברגל מאפגיסטן בשנת 1906 כתב בספרו כך: "ומשם עולים לגובה ההר, ויש שם אבן גבוה ואומרים שמשם יתגלה משיח".
בהערת אגב: דמותו של הרב ג'רג'י היא דמות מופלאה הוא עלה לארץ ברגל, התגורת בירושלים והיה הרב הראשי של הקהילות הבוכריות והאפגניות בעיר. הרב ג'רג'י היה גם תלמיד חכם, גם איש ציבור וגם חוקר. הוא כתב ספר פרשנות על המקרא ועל הנביאים, ובנוסף כתב ספר היסטוריה שבו הוא חוקר את תולדות יהודי אפגנסטן. הוא נקבר בהר הזיתים בירושלים. הרב ג'רג'י , כמו הרבה מרבני המזרח, איננו מוכר בחברה הישראלית. בדפי הלימוד שלי ניסיתי מעט לתקן את המעוות ולתת מקום לחכמים יוצאי המזרח
תמונה מתוך: לטייל עם נילי ומעיין https://travelwithnilma.com/tag/%D7%9B%D7%A1%D7%90-%D7%90%D7%9C%D7%99%D7%94%D7%95/