To hear is to open oneself up to vulnerability, change, contingency. |
“The Language of the Unheard” Rev. Dr. Martin Luther King, Jr, "The Other America,' April 1967
|
- What have you been able to hear in the last year that you weren’t able to previously?
- What voices are you failing to hear (our own, others', the earth's)? What prevents us from hearing, or makes it hard to do so? What helps us to listen better?
- What might change if we were able to listen/ hear more? What opportunities are missed when we fail to do so?
- How does oppression, overwhelm, or trauma impact our ability to listen? To be creative and imagine?
בפסוק הן בנ"י לא שמעו כו' ואני ערל שפתים. פרשנו כבר כי ע"י שבנ"י לא שמעו לכן הוא ערל שפתים. כי הנביא מתנבא בכח שמיעת בנ"י כדכ' נביא מקרבך כו' והנה כ' שמעה עמי ואדברה ואחז"ל אין מעידין אלא בשומע
וזה הי' עיכוב עשרת הדיברות. והי' הדיבור בגלות כל זמן שלא הוכנו המקבלים לשמוע דבר ה'.
ובמד' ולא שמעו אל משה שהי' קשה להם לפרוש מע"ז [עבודה זרה]. כמ"ש איש שקוצי עיניו לא השליכו. ואין הפי' דוקא עבודה זרה ממש. רק עבודה שהיא זרה להם
כי השמיעה צריך להיות פנוי מכל דבר כמ"ש שמעי בת כו' והטי אזנך ושכחי עמך ובית אביך. וזה עיקר הגלות גם עתה מה שא"י להתפנות ולשכוח הבלי עולם להיות הלב פנוי לשמוע דבר ה' בלי מחשבה זרה
כמ"ש ול"ת אחרי לבבכם כו'. וז"ש איש שקוצי עיניו לא השליכו. ולכן בגלולי מצרים הלכו. כי אם היו מוכנים לשמוע דבר ה' היו נגאלים מיד.
והנה עתה שכבר ניתנה התורה לבנ"י. וכ' קול גדול ולא יסף. לא פסק. ואומרים בכל יום שמע ישראל ה' אלקינו כו'. והוא המאמר אנכי ה"א. אשר לא פסק. אבל צריכין להכין עצמו לשמוע פרשת ק"ש בלי מחשבה זרה. ולכן מקדימין יצ"מ לק"ש[יציאת מצרים לקריאת שמע]. שע"י גאולת מצרים יכולין להיפנות ממ"ז להיות מוכן לשמוע דבר ה'.
וכמ"ש ולא שמעו כו' מקוצר רוח ומעבודה קשה שהוא שליטת הגוף על הנשמה ורוח. ובשבת היפוך מזה שיורד נשמה יתירה וכל איש ישראל פונה עצמו עכ"פ מל"ט מלאכות. לכן הוא זמן שיכולין לשמוע דבר ה':
"Indeed, the children of Israel have not listened to me, so how will Pharoah listen, since I am a man of uncircumcised lips." The prophet prophesies by the power of those who listen. This is the meaning of "a prophet from your midst...[to him you shall listen]" [Deut 18:15]; it also says: Hear, my people, and I will speak" [Ps. 50:7]. The rabbis teach that a witness must be one who can hear.
This is what delayed the giving of the Ten Commandments. Speech was in exile as long as those who were to receive Torah had not yet readied themselves to hear the word of God.
When it says [of the people in Egypt] that "they did not listen to Moses" [Ex. 6:9], the Midrash says that it was hard for them to abandon their "foreign worship." Thus it is said: " No one would cast away the abomination of their eyes" [Ezek. 20:8] This does not necessarily refer to idols, but to worship that was foreign to them.
Hearing requires being empty of everything. "Hear, O daughter, and see, give ear; forget your people and your father's house" [Ps. 45:11]. This is the essence of exile today as well: our inability to empty ourselves, to forget this world's vanities (hevel) so that we empty the heart to hear [divinity] without any distracting thought.
This is the meaning of the verse: Do not turn after your hearts [or after your eyes]" Num. 15:39]. And it was because "no one would cast away the abominations of their eyes' that they walked about amid 'the idols of Egypt." Had they been ready to hear God's word, they would have been redeemed immediately.
Now Torah has already been given to Israel by "a great voice that did not cease" [Deut 5:19]. It has never stopped. Each day we say: Hear O Israel, YHVH our God, YHVH is One.: [Deut 6:4]; this is the voice saying: " I am YHVH your God"; it has never stopped. But, we have to prepare ourselves to truly hear the Shema without any distracting thought.
That is why we mention the Exodus [in the Song at the Sea] before the Shema. By being redeemed from Egypt, we are emptied of all distractions and become ready to hear God's word.
And it's written, "And they didn't listen... from kotzer ruach* and hard labor." [Ex. 6:9]This is the ruling of the body over the soul and spirit. And on Shabbat it's the opposite- when an extra soul descend and each person turns inward from the work of the week (lit. the 39 categories of labor associated with building the mishkan that are forbidden on Shabbat). Therefore [Shabbat] is a time that we are able to hear the word of God.