(יט) תחלת דינו של אדם על ת"ת ואחר כך על שאר מעשיו:
(ה) רבי נחוניא בן הקנה אומר כל המקבל עליו עול תורה, מעבירין ממנו עול מלכות ועול דרך ארץ. וכל הפורק ממנו עול תורה, נותנין עליו עול מלכות ועול דרך ארץ:
(5) Rabbi Nehunia ben Hakkanah said: whoever takes upon himself the yoke of the Torah, they remove from him the yoke of government and the yoke of worldly concerns, and whoever breaks off from himself the yoke of the Torah, they place upon him the yoke of government and the yoke of worldly concerns.
ר' נחוניה בן הקנה אומר כל המקבל עליו עול תורה מעבירין ממנו עול מלכות. אחר שעושה התורה עיקר ומלאכתו עראי, הקב"ה ישמרהו מכל רע, וישמור את נפשו שלא יצטרך לבטל מלימוד תורה ולא יתננו בלב המלך הלוקח נפשות לעשות מלאכתו, וינצל ממלאכת המלכים לעשות רצון אביו שבשמים, לעסוק בדברי תורה: ועול דרך ארץ. שלא יצטרך לעשות מלאכה הרבה לצורך פרנסתו ובמעט יספיק לו לכדי חייו, כי מלאכת הצדיק מתברך ונפשו שמחה בחלקו: וכל הפורק ממנו עול תורה נותנין עליו עול מלכות. שהוא חושב לעשות מלאכתו הרבה אם יניח מלאכת התורה והשם מפר מחשבותיו ויתן בלב המלך לקחתו לעשות לו מלאכה. כי כ פלגי מים לב מלך ביד ה' על כל אשר יחפץ יטנו(משלי כ"א א'): ועול דרך ארץ. שיהא טורח ונודד אחר מחייתו ולא יוכל למצאה. גם כי ימצאנה לא ישמח בחלקו וכל ימיו בהבל יגע להעשיר ולהוסיף עושר על עושרו וכענין שנאמר (קהלת ה' ט') אוהב כסף לא ישבע כסף ונמצא כל ימיו מכאובים ויוצאין בעמל וביגיעה ולא יהיה לו מנוחה לעולמי עד: