(טז) הוא היה אומר לא עליך המלאכה לגמר ולא אתה בן חורין לבטל ממנה אם למדת תורה הרבה נותנים לך שכר הרבה ונאמן הוא בעל מלאכתך שישלם לך שכר פעלתך ודע מתן שכרן של צדיקים לעתיד לבא:
(16) He [Rabbi Tarfon] used to say: It is not your duty to finish the work, but neither are you at liberty to neglect it; If you have studied much Torah, you shall be given much reward. Faithful is your employer to pay you the reward of your labor; And know that the grant of reward unto the righteous is in the age to come.
(ב) ולא אתה בן חורין להבטל ממנה. שלא תאמר הואיל ואינני חייב לגמור את המלאכה לא אעצר את עצמי אלא אלמוד בכל יום שעה אחת. לא כן הדבר כי עבד קנוי אתה עליה להגות בה יומם ולילה ואז תצליח את דרכיך ואז תשכיל:
(2) but neither are you free to desist from it: That you not say, "Since I am not obligated to finish the work, I will not pain myself, but rather I will study one hour each day." The matter is not like this, as you are an acquired slave to [the work] to 'meditate over it day and night' 'and then you will make your paths successful and then you will be enlightened.'
(א) לילך מב"ה לבית המדרש ובו ב סעיפים:
אחר שיצא מבית הכנסת ילך לבית המדרש ויקבע עת ללמוד וצריך שאותו עת יהיה קבוע שלא יעבירנו אף אם הוא סבור להרויח הרבה: הגה ואף מי שאינו יודע ללמוד ילך לבית המדרש ושכר הליכה בידו או יקבע לו מקום וילמוד מעט במה שיודע ויחשוב בעניניו ויכנס בלבו יראת שמים (הר"י פ"ק דברכות):
(1) To go from the Synagogue to the House of Study (2 Paragraphs)
After he leaves the synagogue, he goes to the house of study and fixes a time to study [Torah]. And it is necessary that this time be fixed, such that he does not skip it even if he believes he can earn much [money]. Rama: And even one who does not know how to study should walk to the house of study, and he will have the reward for walking [there]; or he should fix a place and study a little of what he knows and think about his affairs and bring fear of the Heavens into his heart (Ri in the first chapter of Berakhot).
(ג) (ג) ללמוד - חייב אדם ללמוד בכל יום תורה שבכתב שהוא תנ"ך ומשנה וגמרא ופוסקים ובעלי בתים שאינם לומדים רק ג' או ד' שעות ביום לא ילמדו בגמרא לחוד דבזה אינו יוצא אלא צריך שילמוד דוקא גם ספרי פוסקים כל אחד כפי השגתו [שו"ע יו"ד וש"ך שם]:
(ד) הוא היה אומר עשה רצונו כרצונך כדי שיעשה רצונך כרצונו בטל רצונך מפני רצונו כדי שיבטל רצון אחרים מפני רצונך
(4) He used to say: do His will as though it were your will, so that He will do your will as though it were His. Set aside your will in the face of His will, so that he may set aside the will of others for the sake of your will. Hillel said: do not separate yourself from the community, Do not trust in yourself until the day of your death, Do not judge your fellow man until you have reached his place. Do not say something that cannot be understood [trusting] that in the end it will be understood. Say not: ‘when I shall have leisure I shall study;’ perhaps you will not have leisure.
רוח חיים פרק ב ד
עשה רצונו כרצונך - ... רצה לומר לפחות תחלוק את היום לחצאין שלא תהיה מלאכתך עיקר והתורה טפילה ח"ו כי הנה המלאכה צריכה שתהיה רק כדי חיותו כדי שיהיה לו פנאי לעסוק אח"כ בתורה כמ"ש אמר רבא ביומא ניסן וכו' כי היכי דלא תטרדו במזונייכו כולא שתה. ובזה יעשה לך הקב"ה רצונך כרצונו. ר"ל שאפילו העת שתעסוק בפרנסה יחשוב לך הקדוש ברוך הוא כאילו עסקת בתורה אחר שהפרנסה לא היה רק על אופן הנ"ל ולא סגי בלאו הכי כדי שלא להטיל עצמו על ציבור.