הלכות חציצה
- עירובין ד: חציצין דאורייתא עד מחיצות דאורייתא. גפ"ת, מהרש"א, תוס' ישנים, ריטב"א.
- סוכה ו. חציצין דאורייתא עד ו: מחיצין. גפ"ת.
- יבמות עח. אלא הא דאמר רבא נכרית מעוברת עד עח: דהיינו ריביתיה. גפ"ת.
- נדה סז. אמר רבה בר רב הונא עד סז: גזירה לגזירה.
- (מקוואות פ"ח משנה ה' ופ"ט משניות א'-ד' עם פי' הר"ש [בלא עיון ללקט ידיעות].)
- רא"ש הל' מקוואות סי' כ"ו בא"ד תוספתא השירים עד הוי חציצה. ושם אמר רבה בר בר חנה עד סוף הסימן.
- רמב"ם פ"א מהל' מקוואות הל' ז', י"ב. ושם פ"ב הל' ט"ו. ראב"ד כס"מ.
- תוה"ב בית ז' שער ז' (לב:) א"ר בר רב הונא נימא אחת עד א"ר לעולם.
- ר"ן פ"ב דשבועות ז. בדפי הרי"ף ד"ה דבר תורה.
- [חידושי מרן רי"ז הלוי על הרמב"ם הל' מקוואות פ"א הי"ב.
- אבי עזרי הל' מקוואות פ"ב הל' ט"ו.
- קובץ הערות בסוף הספר בהוספות אות ד'.]
- [סד"ט ס"ק א', ג', ד', ה', ט"ז, י"ז .
- ערוה"ש סעי' ו', ז', ח', י'.
- חכמ"א כלל קי"ט סי' א', ג'.
- חזו"א יו"ד סי' צ"ה ס"ק ג'.
- ביאור הגר"א ס"ק י', י"א.
- אג"מ יו"ד ח"א סי' צ"ז ענף א'.
- שו"ת שבט הלוי ח"ב סי' צ"ה.
- פרישה ס"ק כ"ג.
- פרדס רימונים פתיחה לסי' קצ"ח עמוד ט"ו ( בענין מקום כינוס שער).]
- שבת נז. מתני' במה אשה עד ולא בטוטפות. ושם בגמרא טבילה מאן דכר שמה עד נז: לא בטוטפות. גפ"ת. רשב"א (אמר רב נחמן).
- ר"ן כו. בדפי הרי"ף ד"ה בעי מיניה עד ד"ה מאי טוטפת.
- רא"ש פ"ו דשבת סי' א' עד אע"פ שגוזרין. ושם סי' ב' בא"ד גמ' טבילה עד ולא בטוטפת.
- רא"ש הל' מקוואות סי' כ"ה בא"ד אלו חוצצין עד קילקלי הלב.
- בעלי הנפש לראב"ד שער הטבילה סי' ב' הל' ה'- ו', וסי' ג' הל' א'- ב'.
- טור שו"ע יו"ד סי' קצ"ח סעי' ב'- ד', מ"ו.
- [סד"ט ס"ק ו', ח'- ט"ו.
- ערוך השלחן סעי' ט'.
- לבוש סעי' ג'.
- שו"ת מנח"י ח"ד סי' ל"ה.
- אג"מ אבן העזר ח"ד סי' כ"ג.]
- טור שו"ע או"ח סי' ש"ג סעי' א'.
- (הערה: טוב ללמוד קודם את המשניות והגמ' הבאות לקבל ההקיף ואח"כ לחלקו לפי הסעיפים וההלכות)
- מקוואות פ"ח משנה ה', פ"ט משניות א'- ד', פ"י משנה ח'. עם פירוש הר"ש, והרמב"ם, רע"ב ותוס' יו"ט.
- נדה סז. אמר רמי בר אבא עד אמר רבה בר רב הונא. תוד"ה לפלוף, פתחה עיניה (השני). תוה"ר, רמב"ן, רשב"א.
- רא"ש הל' מקוואות סי' כ"ה בא"ד קילקי הלב עד אינו חוצץ.
- תוה"ב בית ז' שער ז' (לג.) ושנינו בפרק תשיעי של מקואות עד תוספתא. ושם לעיל (לב:) תניא בתוספתא ר' שמעון שזורי אומר עד וקיימא לן כרבנן.
- מרדכי שבועות סי' תשנ"א.
- טור שו"ע יו"ד סי' קצ"ח סעי' ו'.
- [סד"ט ס"ק י"ז- י"ט.
- פרדס רימונים בפתיחה לסי' קצ"ח ח"ג.
- חכ"א כלל קי"ט סי' ג', ה'.
- ערוך השלחן סעי' כ"ג- כ"ט.
- תפארת למשה ס"ק י"ט.
- שו"ת רעק"א קמא סי' ס'.
- שו"ת משיב דבר ח"ב סי' ל"ו.
- שו"ת פנים מאירות ח"ב סי' קמ"ז.]
- מקואות פ"ט משנה ב', ד'. עם הר"ש והרמב"ם.
- נדה סז. אמר רמי בר אבא עד אמר רבה בר רב הונא. תוד"ה לפלוף, פתחה עיניה (השני). רשב"א (גירסת הספרים).
- רי"ף פ"ב דשבועות ו: אמר רמי בר אבא עד אמר רבה (סוף העמוד).
- רא"ש הל' מקוואות סי' כ"ה בא"ד לפלוף שבעין וכו', סי' כ"ו עד תוספתא, ומעוד בתוספתא עד ואלו שאין.
- רא"ש הל' מקוואות סי' ל"ד בא"ד אמר שמואל כחול שבעין וכו', סי' ל"ה.
- בעלי הנפש לראב"ד שער הטבילה סי' ב' הל' ז', ח'.
- תוה"ב בית ז' שער ז' (לב.) אמר רמי בר אבא עד (לב:) ולהחמיר כדבריו.
- רמב"ם פ"ב מהל' מקוואות הל' א', ב', י"ד, כ'- כ"ב.
- טור שו"ע יו"ד סי' קצ"ח סעי' ז'- י'.
- [סד"ט ס"ק כ"א, כ"ג (עד מה שהק' הב"י), כ"ד.
- לחו"ש שמלה ס"ק י"ד.
- חכמ"א כלל קי"ט סי' ו', ז'. בינת אדם סי' י"ב.
- שו"ע הגר"ז או"ח סי' קס"א ס"ו.
- שו"ת מנח"י ח"ה סי' ק"י.
- חזו"א יו"ד סי' צ"ד ס"ק ה', ו', ח' ד"ה זו שיש לה.
- אג"מ יו"ד ח"א סוף סימן ק"ד ד"ה ולטעם.(בענין עדשות מגע)
- שו"ת מנח"י ח"ו סי' פ"ט. (בענין עדשות מגע)
- שו"ת שבט הלוי ח"ב סי' צ"ז (בענין עדשות מגע), ק"א.
- שו"ת כת"ס יו"ד סי' צ"א בד"ה היוצא לנו ובסוף התשובה ואחרי דברים וכו'.
- שו"ת צמח צדק סי' קנ"ח סק"ה.
- לבוש סעי' י'.
- שו"ת הר צבי יו"ד סי' קס"ה.
- שיעורי שבט הלוי ס"י אות ב'.]
- ר"ש פ"ט מקוואות משנה ד' בא"ד תניא בתוספתא עד אין חוצצין ובהמשך שם, פי' לא מטמאין עד אץ ברגלים.
- רמב"ם פ"ב מהל' מקוואות הל' ד'.
- רא"ש הל' מקוואות סי' כ"ו בא"ד השירין עד עוד בתוספתא.
- בעלי הנפש לראב"ד שער הטבילה סי' ב' הל' ו'.
- תוה"ב בית ז' שער ז' (לג.) תוספתא עד (לג:) שעה אחת.
- טור שו"ע יו"ד סי' קצ"ח סעי' כ"ג.
- [סד"ט ס"ק י', מ"ג, מ"ד.
- ערוך השלחן סעי ט',' נ"ב.
- לחו"ש שמלה ס"ק כ"ד.
- חכמ"א כלל קי"ט סי' ג',ד'.
- שו"ת מהר"י ברונא סי' ק"ח.
- פרדס רימונים מ"ז ס"ק ד' בא"ד לכן נראה.]
- מקוואות פ"י משנה ח' חץ שהוא תחוב. רמב"ם בא"ד שם והחץ. ר"ש ד"ה בזמן שנראה חוצץ. ד"ה תניא בא"ד הנכנס לו חץ עד ובעופות טהורין. ושם פי' בשל מתכת עד בטל אגב גופו.
- רא"ש הל' מקוואות סי' כ"ז בא"ד חץ שהוא וכו'.
- מרדכי סי' תשמ"ז תנן בסוף מקוואות עד ועל אשה.
- תוה"ב בית ז' שער ז' (לג:) חץ שתחוב עד סוף השער.
- טור שו"ע יו"ד סי' קצ"ח סעי' י"א.
- [סד"ט ס"ק כ"ה, כ"ו.
- חכמ"א כלל קי"ט סי' ח'.
- ערוך השלחן סעי' ל"ח.
- לחו"ש לחם ס"ק ל"ו.
- שו"ת רעק"א סי' ס' מריש דבריו (או עכ"פ מא"ד ולענ"ד יותר יפלא) עד וכל זה במקום.
- שו"ת כת"ס יו"ד סי' צ"א בא"ד אלא דראיתי בסד"ט עד והנה במרדכי.
- פרדס רימונים שפתי חכם ס"ק י"ז בד"ה ובדברינו אלה עד ד"ה עוד ראיתי, וד"ה והנה לדעת עד ד"ה שוב.
- אג"מ יו"ד ח"ב סי' פ"ז.
- שו"ת דובב מישרים ח"ג סי' מ' אות א'.
- קובץ תשובות ח"א סי' פ"ח.]
- [בענין שן תחובה:
- שו"ת אמרי אש סי' ע"ה, ע"ו.
- שו"ת גידולי טהרה סי' ס"ב.
- שו"ת מהרש"ם ח"א סי' ע"ח.
- בענין סתימות קבועות בשיניים:
- חכ"א כלל קי"ט סי' י"ח. בינת אדם סי' י"ב.
- שו"ת מהרש"ם ח"א סי' ע"ט.
- לחו"ש לחם סוס"ק ס'.
- אג"מ יו"ד ח"א סי' צ"ז ענף ו'.
- בענין סתימות זמניות בשיניים:
- אג"מ יו"ד ח"א סי' צ"ז.
- שו"ת שואל ומשיב תנינא ח"ג סי' ק"ח.
- שו"ת דברי מלכיאל ח"ה סי' ק"ח.
- חלקת יואב יו"ד סי' ל'.
- שו"ת אבני נזר יו"ד סי' רנ"ג אות כ"ג.
- שו"ת חלקת יעקב ח"א סי' קל"ז אות ג' וח', וח"ב סי' קע"ב.]
- מקוואות פ"ט משנה ב' ושרף היבש וגלדי צואה שעל בשרו, והמלמולין עד באבק שעל רגליו. ר"ש, רא"ש, רמב"ם.
- מקוואות פ"ט משנה ד' ושרף הלח ולכלוכי צואה שעל בשרו. רמב"ם.
- רא"ש הל' מקוואות סי' כ"ו וגלדי צואה עד תוספתא. עוד בתוספתא עד לחים אין חוצצין.
- מרדכי סוף סי' תשמ"ח כתב הרא"ם עד ורוק לח הוא.
- רמב"ם פ"ב מהל' מקוואות הל' א', ב'. כס"מ שם.
- טור שו"ע יו"ד סי' קצ"ח סעי' י"ב- ט"ז.
- [סד"ט ס"ק כ"ט, ל'.
- חכ"א כלל קי"ט סי' ט', י'.
- חזו"א יו"ד סי' צ"ד אות ח'.
- השמטה מהגהות הרב שלמה הכהן בסוף מחצית השקל.]
- רא"ש הל' מקוואות סי' כ"ז עד וחץ.
- תוה"ב בית ז' שער ז' (לג:) נשים שצובעות עד בין נשואה לפנויה.
- תוה"ב הקצר (לב.) צבעים שעל ידי הנשים עד קוץ שתחוב באדם.
- מאירי נדה סו: ד"ה זה שביארנו בא"ד ומכאן כתבו גדולי הדור שהנשים שצובעות.
- טור שו"ע יו"ד סי' קצ"ח סעי' י"ז.
- [סד"ט ס"ק ל"ג, ל"ד.
- חכמ"א כלל קי"ט סי' י"א ובינת אדם שם ס"ק י"ב.
- שו"ע או"ח סי' קס"א ס"ב ומ"ב שם ס"ק י"ד.
- לבוש סעי' י"ז.
- שו"ת פני אריה סי' ו'.
- אג"מ יו"ד ח"ג סי' ס"ב.]
- מקוואות פ"ט משנה ב' ובצק שתחת הציפורן.
- מקוואות פ"ט משנה ד' וצואה שתחת הציפורן וצפורן המדולדלת. ר"ש ד"ה תניא בא"ד צואה שתחת עד חוצצין ורא"ש בשם התוספתא.
- רא"ש הל' מקוואות סוף סי' כ"ו צואה שתחת הציפורן עד זו אינה חוצצת, וסי' ל"ה ונהגו הנשים עד דבר חצץ.
- תוה"ב לרשב"א בית ו' שער ה' (עג.) וצואה שתחת הצפורן עד וכיוצא בו.
- תוה"ב הקצר בית ז' שער ז' (לב.) הטיט והבצק עד ושלא כנגד המלמולין.
- תוס' נדה דף סז. ד"ה לפלוף בא"ד וצואה שתחת.
- מרדכי סי' תשמ"ז בסו"ד וצואה שתחת הציפורן עד תניא בתוספתא. והגה שם. ושם בהמשך המרדכי ועל אשה שהיה לה נפח עד ואם לאו חוצץ.
- רשב"א חולין קז. ד"ה הא דאמרינן לעיל.
- רמב"ם פ"ב מהל' מקוואות הל' א', ב', י"ד.
- טור שו"ע יו"ד סי' קצ"ח סעי' י"ח - כ"ב.
- [מג"א או"ח ריש סי' ש"מ, משנ"ב שם ס"ק ג' וביאור הלכה שם ד"ה וחייב (בעיקר מואשה ששכחה).
- ביאור הלכה או"ח סי' קס"א סעי' א' ד"ה הוא צריך לנקרן.
- סד"ט ס"ק ל"ט , מ"א, מ"ב.
- חכמ"א כלל קי"ט סי' י"ב- ט"ז.
- ערוה"ש סעי' מ"ה- מ"ח, נ'.
- לחו"ש לחם ס"ק מ"ח, נ"א. שמלה ס"ק כ"ב.
- תוה"ש סי' קצ"ז ס"ק ב'.
- שו"ת אחיעזר ח"ג סי' ל"ג אות א'.
- אג"מ יו"ד ח"ב סי' פ'. וסי' פ"ח בד"ה ועוד הא.
- שו"ת חת"ס יו"ד סי' קצ"ה.
- דעת תורה סעי' כ"ב בשם שו"ת פנ"י.
- שיעורי שבט הלוי סעי' כ"ב.]
- קידושין כה. אמר עולא הכל מודים בלשון עד סוף העמוד. גפ"ת, רשב"א (הא דאמרינן), ריטב"א (מקום הראוי).
- נדה סו: ואמר רבא לעולם ילמד עד ואמר רבא טבלה ועלתה. תוד"ה כל הראוי (בא"ד וא"ת אמאי לא בעינן).
- מקוואות פ"ח מ"ה בית הסתרים. ר"ש שם ד"ה אינם צריכים.
- רא"ש הל' מקוואות סי' כ"ה עד תנן בפרק שמיני. ושם סי' ל"ה בא"ד וצריכה לחצות בשיניה.
- בעלי הנפש לראב"ד שער הטבילה סי' ב' הל' א', ב'.
- תוה"ב בית ז' שער ז' (לב:) א"ר לעולם ילמד עד וקיימא לן כרבנן.
- טור שו"ע יו"ד סי' קצ"ח סעי' כ"ד- כ"ו.
- [סד"ט ס"ק כ"ג מא"ד ומדי עברי עד סוף הס"ק. ושם ס"ק מ"ח- נ"א.
- חכמ"א כלל קי"ט סי' ב', י"ז. ושם כלל ק"כ סי' י"ג וי"ד. ושם כלל קכ"א באמצע סי' א' ותנקה צואת החוטם עד ותסיר מגופה כל בגדיה.
- לחו"ש לחם ס"ק ס"ב, ס"ד.
- ערוה"ש סעי' נ"ג- נ"ז.
- מקור חיים ס"ק פ"א, פ"ה.
- שו"ת נוב"י קמא סי' ס"ד ותניינא סי' קל"ה.
- שו"ת רעק"א סי' ס' בד"ה וכל זה במקום גלוי עד ועל הנוגע בדין הבדיקה.
- שו"ת אבני נזר יו"ד סי' רנ"ה אות ב', סי' רנ"ז אות ח' וסי' רס"ח אות ב'.
- שו"ת חת"ס יו"ד סי' קצ"ב.
- חזו"א יו"ד סי' צ"ה ס"ק ג'.
- בית לחם יהודה ס"ק ו'.
- שו"ת בית שערים יו"ד סי' רע"ט, ר"פ.
- שו"ת לב אברהם ח"א סי' ע"ט.
- שו"ת חשב האפוד ח"ב סי' קל"ח.]
- מקוואות פ"ח משנה ה' עד כאילו לא טבלה. ר"ש שם ובפרק י' משנה ח' ד"ה מפני.
- נדה סז. א"ר יוחנן פתחה עיניה ביותר עד אמר רבא בר ר"ה. גפ"ת (דלג ד"ה פתחה עיניה שניה).
- רא"ש הל' מקוואות סי' כ"ה בא"ד תנן בפרק שמיני עד האוחז באדם. ושם סי' ל"ד, ל"ה.
- בעלי הנפש לראב"ד שער הטבילה סי' ב' הל' ג', ח', ט'.
- תוה"ב בית ז' שער ז' (לב:) ואם תאמר מאי שנא פתחה עד להחמיר כדבריו.
- ר"ן פ"ב דשבועות (ו.) ד"ה קרצה שפתותיה. ושם (ו:) ד"ה ולית הלכתא.
- טור שו"ע יו"ד סי' קצ"ח סעי' כ"ז, ל"ח, ל"ט.
- [סד"ט ס"ק נ"ד, נ"ה.
- ערוה"ש סעי' נ"ח- ס', פ"ו.
- לחו"ש שמלה ס"ק ל'.
- אג"מ יו"ד ח"א סי' צ"ח ענף א'. והאריך ביסוד זה שם מסי' צ"ט עד סי' ק"ג. ועיין בסוף סי' ק"ד מד"ה אבל.]
- שו"ת הרשב"א ח"ג סוף סי' רכ"ד (ולא עוד אלא וכו').
- טור שו"ע יו"ד סי' קצ"ח סעי' ל"ה- ל"ז.
- [שו"ת זכרון יוסף המובא בסד"ט הנ"ל בס"ק כ"ג בד"ה ומדי.
- חזו"א יו"ד סי' צ"ה ס"ק א'- ד'.
- סד"ט ס"ק ע"א, ע"ב, ע"ג (סו"ד מהו אם המים), ע"ו.
- לחו"ש לחם ס"ק צ"ה , שמלה ס"ק ל"ח.
- חכמ"א כלל קכ"א סי' ח', ט'.
- ערוה"ש סעי' פ"ב- פ"ה.
- אג"מ יו"ד ח"א סי' ק"ו.]
- תוספתא בפ"ח המובא בר"ש במקוואות פ"י מ"ח נכנסו צרורות עד פרה ששתתה. וביאורו של הר"ש בזה.
- מקוואות פ"ט משנה ב' ולא יטבול באבק שעל רגליו.
- תוספתא בפ"ח המובא בר"ש במקוואות פ"י מ"ד היו רגליו מלאים אבק עד טהור.
- רמב"ם פ"ב מהל' מקוואות הל' ח'- י'.
- בית יוסף שו"ע יו"ד סי' קצ"ח סעי' מ"ב- מ"ה.
- [סד"ט ס"ק פ"ג.
- חכמ"א כלל קכ"א סי' ז'.
- בית לחם יהודה על סעי' ל"ג.
- פתחא זוטא מהדו"ת ס"ק י"א.
- שו"ת רעק"א סי' ס' בד"ה תו כתב ידידי הרב עד מ"ש רומכ"ת. ושם ד"ה גם יש לקיים דברי ידידי.
- ערוה"ש סעי' פ'.
- אג"מ יו"ד ח"א סי' ק'.
- שו"ת אבני נזר יו"ד סי' רנ"א.
- שו"ת דברי מלכיאל ח"ב סי' נ"ה.
- פתחי תשובה ס"ק ט"ז בסוגריים.
- שו"ת מהרש"ם ח"א סי' מ"ו.]
- מקוואות פ"ח משנה ה' האוחז באדם ובכלים עד בית הסתרים. ר"ש ורמב"ם שם.
- רמב"ם פ"ב מהל' מקוואות הל' י"א. כס"מ.
- רמב"ן הל' נדה פ"ט הט"ז.
- תוה"ב בית ז' שער ז' (לב:) האוחז באדם עד (לג.) כל שכן דעדיפא. בדה"ב ומשמ"ה שם.
- תוה"ב הקצר בית ז' שער ז' (לב.) היתה חברתה עד צבעים.
- טור שו"ע יו"ד סי' קצ"ח סעי' כ"ח.
- שו"ע יו"ד סי' ק"כ סעי' ב' וט"ז שם.
- [שו"ת משאת בנימין סי' פ"א.
- שו"ת מהר"י ברונא סיי ק"ו, ק"ז.
- סד"ט ס"ק נ"ו, נ"ז, נ"ח.
- ערוה"ש סעי' ס"ב.
- בית מאיר על סעי' כ"ח.
- אג"מ יו"ד ח"ב סי' פ"ה.]
- תוספתא מקוואות פ"ה הל' י' הקופץ לתוך המקוה עד סוף הפרק.
- רמב"ם פ"א מהל' מקוואות הל' ט'.
- טור שו"ע יו"ד סי' קצ"ח סעי' כ"ט.
- [סד"ט ס"ק נ"ט.
- מחצית השקל על הש"ך ס"ק ל"ט.]
- מקוואות פ"ז משנה ז' הטביל בו עד שהמים מקדימים. ר"ש ורא"ש שם.
- נדה סו: אמר רב שמואל בר רב יצחק עד סז. ביומי תשרי.
- רי"ף פ"ב דשבועות (ו:) אמר רב שמואל בר' יצחק עד כהוגן.
- רמב"ם פ"א מהל' מקוואות הל' י"א.
- בעלי נפש לראב"ד שער הטבילה סי' א' הל' ג' ,וסי' ג' הל' ז' וח'.
- רא"ש הל' מקוואות סי' ל"ג, וסוס"י כ"א הטביל בו את המטה.
- תוה"ב בית ז' שער ז' (לב.) א"ר שמואל בר רב יצחק עד ולא טבלה שפיר.
- תוה"ב הקצר בית ז' שער ז' (לא:) אשה לא תטבול עד לטומאה ולטהרה, ושם (לב:) לא תטבול אשה עד עלתה לה טבילה.
- ר"ן פ"ו דשבת (כט: בדפי הרי"ף) ד"ה ודאמרינן ועביד להו מפצי.
- טור שו"ע יו"ד סי' קצ"ח סעי' ל', ל"ג, ל"ד.
- [סד"ט ס"ק ס', ס"א, ס"ט, ע"ג.
- ערוה"ש סעי' פ'.
- חכמ"א כלל קכ"א סי' ו', ובינ"א שם סי' י"ד.
- חזו"א יו"ד סי' צ"ה אות ה'.]
- נדה סו: אמר רבא אשה לא תעמוד עד בעיתא.
- מקוואות פ"ה משנה א', ב' עם פי' הר"ש והרא"ש.
- רא"ש הל' מקוואות סי' ט' וסי' ל"ב.
- בעלי הנפש לראב"ד שער הטבילה סי' א' הל' ד'.
- ר"ן פ"ב דשבועות (ו:) גרסי' בגמ' אשה לא תעמוד עד גזירת מרחצאות.
- תוה"ב בית ז' שער ז' (לא.) גרסינן בפרק תינוקת אמר רבא עד מקבלת טומאה. בדה"ב שם.
- תוה"ב הקצר בית ז' שער ז' (ל.) אין טובלין בכלי עד דבר תורה.
- רמב"ם פ"א מהל' מקוואות הי"א, ושם פ"ט הל' ט', י'.
- שו"ת הרשב"א ח"א סי' תתכ"ח.
- טור שו"ע יו"ד סי' קצ"ח הל' ל"א, ל"ב.
- שו"ע יו"ד סי' ר"א סעי' י"ב. ש"ך שם ס"ק ל"ז.
- [סד"ט ס"ק ס"ג.
- חכמ"א כלל קכ"א סי' ה'.]
- רא"ש הל' מקוואות סי' כ"ח.
- תוה"ב הקצר בית ז' שער ז' (לב:) האשה צריכה שתעמוד עד סוף השער.
- בעלי הנפש לראב"ד שער הטבילה סי' א' הל' ז'.
- טור שו"ע יו"ד סי' קצ"ח סעי' מ'.
- [סד"ט ס"ק ע"ח, ע"ט.
- חכמ"א כלל קכ"א סי' ד'.
- ביאור הלכה סוס"י ע"ה בא"ד ודע עוד וכו'.]
- [סד"ט ס"ק פ"א.]
- [סד"ט ס"ק פ"ח.
- חכמ"א כלל קי"ט סוס"י ד' וכן אם לפעמים. ושם כלל קכ"א סוס"י א' ואם יש בגופה.
- מג"א סי' כ"ז ס"ק ד'.]
- חולין לא. אתמר נדה שנאנסה עד לא: אמר רבא שחט פרה. גמרא רש"י. רשב"א (לגזור משום, ולענין פסק).
- רמב"ם פ"א מהל' מקוואות הל' ח'. כס"מ שם.
- ר"ן פ"ב דחולין (ז.) ואמרינן בגמ' דנדה עד דרבי יוחנן כלל.
- הגהות אשר"י פ"ב דחולין סי' ח' ד"ה נדה שנאנסה.
- בית יוסף שו"ע יו"ד סי' קצ"ח סעי' מ"ח.
- [סד"ט ס"ק צ"א.
- אג"מ יו"ד ח"ב סי' צ"ו.
- שו"ת שבט הלוי ח"ה סי' קכ"ה.]
הלכות חפיפה
זמן עשיית החפיפה
- בבא קמא פב. שתהא אשה חופפת עד פב: תיקן חפיפה. גפ"ת. ורש"י לעיל בעמוד ד"ה האשה חופפת.
- נמוקי יוסף פ"ז דב"ק (ל.) ד"ה חופפת.
- נדה סו. אמר רבא (סוף העמוד) עד סו: [ומשרו מזייא. ושם בהמשך ואמר רבא טבלה ועלתה עד] ולמטבל בליליא. עם תוד"ה [כל וד"ה] אם בא"ד ושוב פירש ר"ת. רשב"א (אמר רבא, ואמר רבא בא"ד עוד כתב הראב"ד). מאירי.
- בעלי הנפש לראב"ד שער הטבילה סי' ג' הל' א', ג'.
- תוה"ב בית ז' שער ז' (לא.) דבר תורה האשה בודקת עצמה עד אמר רב הונא. ושם בקצר (ל:) הטובלת צריך שלא יהא עד חפיפה צריכה להיות.
- ר"ן פ"ב דשבועות (ו.) ד"ה אמר רבא אשה לא תחוף עד ד"ה קמטיה.
- רמב"ם פ"ב מהל' מקוואות הל' ט"ז, י"ח.
- רמב"ן הל' נדה פ"ט הל' א'- ד'.
- רא"ש הל' מקוואות סי' כ"ד, כ"ה (עד והצריכה רבי טבילה אחרת), ל"א, ל"ז בא"ד ודין חפיפה עד הסוף.
- שו"ת מהרי"ק שורש קנ"ט אות א'.
- טור שו"ע יו"ד סי' קצ"ט סעי' א', ב'.
- [סד"ט ס"ק ה', ו',ז', ט', כ"ה.
- חכמ"א כלל ק"כ סעי' א', ב'. וכלל קכ"א סעי' א'.
- לבוש סי' קצ"ח ס"א.
- או"ש פ"ד מהל' איסו"ב ה"ח.
- ערוך השלחן ס"ו.
- פתחי תשובה סי' קצ"ח ס"ק ט"ו.
- שו"ת מהר"ם בריסק ח"ג סי' י"ב.
- שו"ת מהר"ם שי"ק או"ח סי' קס"ב.
- אג"מ יו"ד ח"ג סי' נ"ו אות ב'.
- שו"ת שיבת ציון סי' מ"ב.
- שו"ת שבות יעקב ח"ב סי' ע"ח.
- דרכי תשובה ס"ק י"ג.
- שו"ת תשב"ץ ח"א סי' כ"ח.]
מצאה חציצה אחר הטבילה
- נדה סז: אמר רב הונא אשה חופפת עד סח. מתני'. גפ"ת. רשב"א.
- רי"ף פ"ב דשבועות (ז.) שלח רבין עד סוף הל' נדה. ר"ן שעליו שם.
- רא"ש הל' מקוואות סי' ל"ז עד ודין חפיפה.
- מרדכי הל' מקוואות סוף סי' תשמ"ח שלח רבי אבין עד סוף סי' תשמ"ט.
- בעלי הנפש לראב"ד שער הטבילה סי' ג' הל' ו'.
- תוה"ב בית ז' שער ז' (לא:) אמר רב הונא עד א"ר טבלה ועלתה. ושם בקצר (ל:) חפיפה צריכה להיות עד (לא.) דבר תורה.
- רמב"ם פ"ב מהל' מקוואות הל' ט"ז.
- טור שו"ע יו"ד סי' קצ"ט סעי' ג'- ז'.
- [סד"ט ס"ק י"א, י"ב, י"ג, י"ד, ט"ז, י"ז, י"ח, כ', כ"א..
- חכמ"א כלל ק"כ סי' ה'- י"א.
- ערוה"ש סעי 'י"ג.
- אג"מ יו"ד ח"ב סי' פ"א.
- רמ"א בשו"ע או"ח סי' תקנ"א סעי' ט"ז. ביאוה"ל שם ד"ה אם א"א.
- משנ"ב סי' תקנ"ד ס"ק י"ח ושעה"צ שם ס"ק כ"ד.
- שו"ע או"ח סי' תקי"א ס"ב. ביאוה"ל שם ד"ה אבל לא כל גופו.
- אג"מ או"ח ח"א סי' קל"ג.]
- נדה סו: ואמר רבא טבלה עד אמר רבא אשה לא. גפ"ת. רשב"א.
- נדה סז. אמר רב גידל א"ר נתנה תבשיל עד אימר ברדיוני נפל. גפ"ת. רשב"א.
- חולין י. איתמר השוחט עד מיתיבי שחט. תוד"ה עד. רשב"א (מתיב רבי אבא).
- רא"ש מקוואות סי' ל"א, ל"ד (עד אמר שמואל).
- בעלי הנפש לראב"ד שער הטבילה סי' ג' הל' ד', ה'. רז"ה שם.
- תוה"ב בית ז' שער ז' (לא:) א"ר טבלה ועלתה עד (לב.) א"ר שמואל בר רב יצחק. ושם בקצר (לא.) חפפה ועיינה עד (לא:) לעולם ילמד.
- רי"ף פ"ב דשבועות (ו:) אמר רבא טבלה עד אמר רב שמואל בר' יצחק. ר"ן שעליו.
- רמב"ם פ"ב מהל' מקוואות הל' י"ז, י"ט, כ"ג.
- טור שו"ע יו"ד סי' קצ"ט סעי' ח'- י"ג.
- [סד"ט ס"ק כ"ב, כ"ג, כ"ה, כ"ז-ל"ז, ל"ט.
- סד"ט סי' קצ"ח ס"ק נ', נ"א.
- חכמ"א כלל ק"כ סי' ט', י"ב- י"ח.
- לחו"ש ס"ק י"א, י"ג, י"ד.
- ערוה"ש סעי' כ"ג.
- אג"מ יו"ד ח"א סי' צ"ח ענף ב', ג'.]
ברכת הטבילה
- פסחים ז: דכו"ע עד לאור הנר. תוד"ה על הטבילה.
- רי"ף פ"ק דפסחים (סוף ג:) ומיבעי ליה לאיניש עד (ד.) ואין צריכין טבילה. ר"ן שם ד"ה חוץ וד"ה אבל.
- רא"ש פ"ק דפסחים סוס"י י' ומיבעי ליה לאיניש וכו'.
- ברכות כב: במתני' ירד לטבול וכו'. ושם כה: והרי לבו רואה את הערוה עד עקבו רואה את הערוה מותר. גפ"ת.
- בעלי הנפש לראב"ד שער הטבילה סי' ג' הל' ט', י'.
- טור שו"ע יו"ד סי' ר'.
- [באר היטב סוף ס"ק א'.
- דגמ"ר.
- ערוך השלחן סע' ד'.
- שו"ת תשובה מאהבה ח"ג סי' שס"ו גליון לסי' ר'.
- שו"ת חות יאיר סי' קפ"א.
- ספר חסידים אות שצ"ד.
- חקרי לב יו"ד סי' ל"א.
- חכמ"א כלל קכ"א סי' י"ד.
- בן איש חי שנה שניה פר' שמיני אות י"ט.
- שיעורי שבט הלוי.
- או"ח סי' ע"ד סעי' ד'. משנ"ב שם ס"ק ט"ו, ט"ז.
- משנ"ב סי' פ"ד ס"ק ד'.
- שו"ת חת"ס יו"ד סי' ר"ז.
- שו"ת דברי יציב ח"ז ליקוטים סי' פ"ג.]
זמן טבילה
טבילה בזמנה מצוה
- יומא ח. דתניא אחד זה עד אלא דכולי עלמא הני תנאי סברי טומאה דחויה היא בציבור. גפ"ת.
- נדה ל. וש"מ טבילה בזמנה מצוה. תוד"ה וש"מ. רשב"א (ש"מ טבילה).
- מרדכי שבועות סי' תשל"ד, תשנ"ב, תשנ"ג.
- הגהות מיימוניות פ"ד מהל' איסו"ב אות ד'.
- תרוה"ד סי' רנ"ה.
- טור שו"ע יו"ד סי' קצ"ז סעי' א', ב'.
- [נקודת הכסף.
- דגול מרבבה.
- תוה"ש ס"ק א', ב', ג', ה'.
- סד"ט ס"ק ג', ד' (הנה אף) , ה', ו', ח', ט' (בשו"ת חכ"צ), ט"ז (בסוף דבריו מכל הלין וכו').
- חכמ"א כלל קי"ח סי' ח'.
- אג"מ או"ח ח"ד סי' ע"ה ענף ב' ד"ה והנה אגב.
- אג"מ חו"מ ח"א סי' מ' ד"ה ובדבר טענת. ושם סי' מ"ב.
- שו"ת שבות יעקב ח"ג סי' ע"ז.
- ערוה"ש סעי' ח'.
- משנ"ב סי' שכ"ו ס"ק כ"ד. וביאור הלכה שם סעי' ח' ד"ה אדם. ושם משנ"ב ס"ק ז'.
- ביאור הלכה סי' שכ"ג סעי' ז' ד"ה ימלאנו.]
טבילה ביום
- נדה סז: אמר רב נדה בזמנה עד אמר רב הונא אשה. גפ"ת. רשב"א (א"ל ר' פפא, ר"ש אומר).
- נדה כט: תוד"ה ר"ש היא.
- רא"ש הל' מקוואות סי' ל"ו.
- בעלי הנפש לראב"ד שער הטבילה סי' א' הל' ה', ו'. רז"ה שם.
- תוה"ב בית ז' שער ז' (ל:) מאימתי זמן הטבילה עד (לא.) גרסינן בפרק תינוקת. בדה"ב ומשה"ב שם.
- תוה"ב הקצר בית ז' שער ז' (ל.) דבר תורה הזבה עד (ל:) הטובלת צריך.
- רמב"ם פ"ד מהל' איסו"ב הל' ו'- ח'.
- רמב"ם פי"א מהל' איסו"ב הל' י"ז. הגהות מיימוניות שם אות א', ט', י'.
- רמב"ן הל' נדה פרק א' הל' כ'.
- ר"ן פ"ב דשבועות (ו.) אמר רב נדה עד אמר רבא אשה לא תחוף.
- מרדכי שבועות סי' תשמ"ז עד נתר.
- טור שו"ע יו"ד סי' קצ"ז סעי' ג'- ה'.