Sukkot: The Anxieties of Universalism

In rabbinic thought, Sukkot is often presented – based on Biblical understanding – as a holiday representing the potential for all of humanity. What does this mean, and how might it speak to us today?

This session is part of Ideas for Today, curated courses by Hartman Institute scholars on the big Jewish ideas we need for this moment.

(יב) וּבַחֲמִשָּׁה֩ עָשָׂ֨ר י֜וֹם לַחֹ֣דֶשׁ הַשְּׁבִיעִ֗י מִֽקְרָא־קֹ֙דֶשׁ֙ יִהְיֶ֣ה לָכֶ֔ם כׇּל־מְלֶ֥אכֶת עֲבֹדָ֖ה לֹ֣א תַעֲשׂ֑וּ וְחַגֹּתֶ֥ם חַ֛ג לַה' שִׁבְעַ֥ת יָמִֽים׃ (יג) וְהִקְרַבְתֶּ֨ם עֹלָ֜ה אִשֵּׁ֨ה רֵ֤יחַ נִיחֹ֙חַ֙ לַֽה' פָּרִ֧ים בְּנֵי־בָקָ֛ר שְׁלֹשָׁ֥ה עָשָׂ֖ר אֵילִ֣ם שְׁנָ֑יִם כְּבָשִׂ֧ים בְּנֵֽי־שָׁנָ֛ה אַרְבָּעָ֥ה עָשָׂ֖ר תְּמִימִ֥ם יִהְיֽוּ׃

(12) On the fifteenth day of the seventh month, you shall observe a sacred occasion: you shall not work at your occupations.—Seven days you shall observe a festival of God.— (13) You shall present a burnt offering, an offering by fire of pleasing odor to God: Thirteen bulls of the herd, two rams, fourteen yearling lambs; they shall be without blemish.

Responsibility and Empowerment

מַה יּוֹנָה זוֹ מְכַפֶּרֶת עַל הָעֲוָלִים, כָּךְ יִשְׂרָאֵל מְכַפְּרִים עַל הָאֻמּוֹת, שֶׁכָּל אוֹתָן שִׁבְעִים פָּרִים שֶׁמַּקְרִיבִים בֶּחָג, כְּנֶגֶד שִׁבְעִים אֻמּוֹת שֶׁלֹא יִצְדֶּה הָעוֹלָם מֵהֶן...

"Your eyes are doves" - Just as a dove atones for evils, so Israel atones for all the nations; for all of the 70 bulls that we/they sacrifice on Sukkot corresponds to the 70 nations, so that the world will not be hurt by them.

Maintaining Hierarchy/Uniqueness/Particularism

(לה) בַּיּוֹם֙ הַשְּׁמִינִ֔י עֲצֶ֖רֶת תִּהְיֶ֣ה לָכֶ֑ם כׇּל־מְלֶ֥אכֶת עֲבֹדָ֖ה לֹ֥א תַעֲשֽׂוּ׃ (לו) וְהִקְרַבְתֶּ֨ם עֹלָ֜ה אִשֵּׁ֨ה רֵ֤יחַ נִיחֹ֙חַ֙ לַֽה' פַּ֥ר אֶחָ֖ד אַ֣יִל אֶחָ֑ד כְּבָשִׂ֧ים בְּנֵי־שָׁנָ֛ה שִׁבְעָ֖ה תְּמִימִֽם׃

(35) On the eighth day you shall hold a solemn gathering; you shall not work at your occupations. (36) You shall present a burnt offering, an offering by fire of pleasing odor to God; one bull, one ram, seven yearling lambs, without blemish;

פסיקתא דרב כהנא (מנדלבוים) פיסקא כח - ביום השמיני עצרת
א"ר פינחס בן חמ' שבעים פרים היו שהיו ישר' /ישראל/ מקריבין בחג כנגד שבעים אומות העולם שישבו בשלווה...

א' הק' בניי כל ימי החג אנו טורחין עם האורחים, אנו ואתם נסעוד היום הזה, הוי פר אחד איל אחד.

Pesikta de-Rav Kahana (Mandlebaum Edition) section 28 - Shemini Atzeret
Rabbi Pinchas son of Hama said: the 70 bulls that Israel would sacrifice on Sukkot corresponds to the 70 nations of the world, that they should live in tranquility...

God said: My children, throughout Sukkot, we toiled for the guests. Now, let's you and I eat together alone. This is why there is only 1 bull and 1 ram offered on Shemini Atzeret.

Our Loss is Their Loss/They Don't Know What They've Done

אָמַר רַבִּי (אֶלְעָזָר): הָנֵי שִׁבְעִים פָּרִים כְּנֶגֶד מִי — כְּנֶגֶד שִׁבְעִים אוּמּוֹת.

פַּר יְחִידִי לָמָּה — כְּנֶגֶד אוּמָּה יְחִידָה.

מָשָׁל לְמֶלֶךְ בָּשָׂר וָדָם שֶׁאָמַר לַעֲבָדָיו: עֲשׂוּ לִי סְעוּדָה גְּדוֹלָה. לְיוֹם אַחֲרוֹן אָמַר לְאוֹהֲבוֹ: עֲשֵׂה לִי סְעוּדָה קְטַנָּה כְּדֵי שֶׁאֵהָנֶה מִמְּךָ.

אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן: אוֹי לָהֶם לַגּוֹיִים, שֶׁאִבְּדוּ — וְאֵין יוֹדְעִין מַה שֶּׁאִבְּדוּ. בִּזְמַן שֶׁבֵּית הַמִּקְדָּשׁ קַיָּים, מִזְבֵּחַ מְכַפֵּר עֲלֵיהֶן. וְעַכְשָׁיו, מִי מְכַפֵּר עֲלֵיהֶן?

Rabbi Elazar said: These seventy bulls that are sacrificed as additional offerings over the course of the seven days of Sukkot, to what do they correspond? They correspond to the seventy nations of the world.

Why is a single bull sacrificed on Shemini Atzeret? It corresponds to the singular nation, Israel.

This is a comparable to a sovereign of flesh and blood who said to their servants: Prepare me a great feast that will last for several days. When the feast concluded, on the last day, the sovereign said to their beloved: Prepare me a small feast so that I can derive pleasure from you alone.

Rabbi Yoḥanan said: Woe unto the nations of the world that lost/destroyed something and do not know what they lost/destroyed. When the Temple is standing, the seventy bulls sacrificed on the altar during the festival of Sukkot atones for them. And now that the Temple is destroyed, who atones for them?

Why Do They Spurn our Gestures?

(ב) תחת אהבתי ישטנוני. ואילמלא ישראל לא היתה ברכה בעולם שנאמר (דברים כח ח) יצו ה' אתך את הברכה.

ואילולי ישראל לא היו המאורות זורחים שנאמר (ירמיה לג כה) אם לא בריתי יומם ולילה.

ולא היה המטר יורד שנאמר (דברים כח יב) יפתח ה' לך את אוצרו הטוב.

אמרו ישראל לאומות העכו"ם כל אלה עושה לכם הקב"ה בשבילנו ואתם שונאים אותנו.

תחת אהבתי ישטנוני. שבעים פרים אני מקריב בחג על שבעים אומות ואני מתפללת עליהם שירדו הגשמים. הוי תחת אהבתי ישטנוני. (ירמיה יח כ) הישולם רעה תחת טובה. הוי וישימו עלי רעה תחת טובה. לכך (תהלים סט יד) ואני תפלתי:

In exchange for my love, they loathed me: Without Israel, there would be no blessing in the world, as is said: God shall command a blessing with you (Deut. 28:8).

And if not for Israel, the luminaries would not shine, as is said, If not for My covenant day and night (Jer. 33:25).

And no rain would fall, as is said, "God shall open for you God's good storage (Deut. 28:12)

Israel said to the pagan nations: God does all this for you on our account, and yet you hate us.

In exchange for my love, they loathed me:

I sacrifice 70 bulls on Sukkot for the 70 nations, and I pray for them that rain will fall. This is what is meant by "In exchange for my love, they loathed me." "Will bad be paid for good? (Jer. 18:20)." Therefore, "And I, my prayer (is to You) (Psalms 69:14)."

Direct Competition

... שובע שמחות את פניך (תהלים טז:יא)...אילו שבע מצות שבחג, ארבעה מינים שבלולב, וסוכה, ושמחה, וחגיגה.

אם שמחה למה חגיגה, ואם חגיגה למה שמחה, א"ר אבין לשנים שנכנסו אצל הדיין ולית אנן ידעין הי דין הוא נציחייה, אלא מה דינסב ביין ידעין דהוא נציחא.

כך לפי שישראל ושרי אומות העולם ניכנסין ומקטרגין לפני הקב"ה בראש השנה, ולית אנן ידעין היילין אינון ניצוחייה,

אלא ממה שישר' יוצאין מלפני הקב"ה ולולביהם ואתרוגיהם בידיהם אנן ידעין דישר' אינון ניצוחייה.

לפיכך משה מזהיר את ישר' ואו' להם ולקחתם לכם ביום הראשון (ויקרא כג:מ).

...In Your presence is perfect joy (Psalms 16:11)...These are the 7 mitzvot of Sukkot: 4 species in the lulav, the sukkah, simcha (lit., joy; refers to a particular sacrifice) and hagiga (lit. celebration; refers to a particular sacrifice).

If we offer the simcha, why also offer the hagiga, and vice versa? Rabbi Avin said: This is like two who went before a judge, and we did not know who won. When one of them carries off the palm (bayyin), then we know that he is the victor.

So, too, when Israel and the heavenly counterparts (sare) of the nations enter before the Blessed Holy One on Rosh Hashana, bringing charges (meqatregin) against each other, we do not know which ones are victors.

But when Israel depart from the presence of the Blessed Holy One with their lulavs and their etrogs in their hands, we know that Israel are the victors.

Therefore, Moses warns Israel and says to them: And you shall take for yourselves on the first day (Lev. 23:40)

How Does This Story End?

(טז) וְהָיָ֗ה כׇּל־הַנּוֹתָר֙ מִכׇּל־הַגּוֹיִ֔ם הַבָּאִ֖ים עַל־יְרוּשָׁלָ֑͏ִם וְעָל֞וּ מִדֵּ֧י שָׁנָ֣ה בְשָׁנָ֗ה לְהִֽשְׁתַּחֲוֺת֙ לְמֶ֙לֶךְ֙ ה' צְבָ-א֔וֹת וְלָחֹ֖ג אֶת־חַ֥ג הַסֻּכּֽוֹת׃ (יז) וְ֠הָיָ֠ה אֲשֶׁ֨ר לֹֽא־יַעֲלֶ֜ה מֵאֵ֨ת מִשְׁפְּח֤וֹת הָאָ֙רֶץ֙ אֶל־יְר֣וּשָׁלַ֔͏ִם לְהִֽשְׁתַּחֲוֺ֔ת לְמֶ֖לֶךְ ה' צְבָ-א֑וֹת וְלֹ֥א עֲלֵיהֶ֖ם יִהְיֶ֥ה הַגָּֽשֶׁם׃

(16) All who survive of all those nations that came up against Jerusalem shall make a pilgrimage year by year to bow low to the Sovereign LORD of Hosts and to observe the Feast of Booths. (17) Any of the earth’s communities that does not make the pilgrimage to Jerusalem to bow low to the Sovereign LORD of Hosts shall receive no rain.

Part I: Look What We've Built!

אמר להם הקב"ה במאי עסקתם אומרים לפניו רבש"ע הרבה שווקים תקנינו הרבה מרחצאות עשינו הרבה כסף וזהב הרבינו וכולם לא עשינו אלא בשביל ישראל כדי שיתעסקו בתורה

אמר להם הקב"ה שוטים שבעולם כל מה שעשיתם לצורך עצמכם עשיתם תקנתם שווקים להושיב בהן זונות מרחצאות לעדן בהן עצמכם כסף וזהב שלי הוא שנאמר (חגי ב, ח) לי הכסף ולי הזהב נאם ה' צבאות

(First, the members of the Roman Empire enter. The Blessed Holy One says to them: With what did you occupy yourselves? They say before God in response: Ruler of the Universe, we have established many marketplaces, we have built many bathhouses, and we have increased much silver and gold. And we did all of this only for the sake of the Jewish people, so that they would be free to engage in Torah study.

The Blessed Holy One says to them: Fools of the world! Are you attempting to deceive Me? Everything that you did, you did for your own needs. You established marketplaces to place prostitutes in them; you built bathhouses for your own enjoyment; and as for the silver and gold that you claim to have increased, it is Mine, as it is stated: “Mine is the silver, and Mine the gold, said the Lord of hosts” (Haggai 2:8).

Part II: An Easy Mitzvah

אמרו לפניו רבש"ע תנה לנו מראש ונעשנה אמר להן הקב"ה...מצוה קלה יש לי וסוכה שמה לכו ועשו אותה... ...ואמאי קרי ליה מצוה קלה משום דלית ביה חסרון כיס מיד כל אחד [ואחד] נוטל והולך ועושה סוכה בראש גגו והקדוש ברוך הוא מקדיר עליהם חמה בתקופת תמוז וכל אחד ואחד מבעט בסוכתו ויוצא...

והאמר רבא מצטער פטור מן הסוכה

נהי דפטור בעוטי מי מבעטי

The gentiles say before God: Ruler of the Universe, give us the Torah afresh and we will perform its mitzvot. The Blessed Holy One says to them...I have an easy mitzvah to fulfill, and its name is sukkah; go and perform it...

And why does God call the mitzva of sukkah an easy mitzvah to fulfill? Because performing the mitzvah involves no monetary loss. Immediately, each and every gentile takes materials and constructs a sukkah on top of their roof. And the Blessed Holy One sets upon them the heat of the sun in the season of Tammuz, i.e., the summer, and each and every one who is sitting in the sukkah cannot stand the heat, and kicks their sukkah and leaves...

But doesn’t Rava say that one who suffers in the sukkah is exempt from performing the mitzva of sukkah, and under these circumstances even a Jew is permitted to leave the sukkah? If so, why are the gentiles criticized for leaving?

Granted that one is exempt from performing the mitzvah and is permitted to leave his sukkah, but should one kick it?

For Further Reading:

Jeffrey L. Rubenstein, “An Eschatalogical Drama: Bavli Avodah Zarah 2a-3b,” AJS Review 21, no. 1, 1996, pp. 1-37

Jeffrey L. Rubenstein, “Sukkot, Eschatology and Zechariah 14,” Revue Biblique 103, no. 2, April 1996, pp. 161-95

https://sukkahcity.com/

https://www.youtube.com/watch?v=CENM8DPjY3k


The Shalom Hartman Institute is a leading center of Jewish thought and education, serving Israel and North America. Our mission is to strengthen Jewish peoplehood, identity, and pluralism; to enhance the Jewish and democratic character of Israel; and to ensure that Judaism is a compelling force for good in the 21st century.

[email protected] | shalomhartman.org