(ב) מראה פני כתיבת ס"ת לעם העומדים לימינו ולשמאלו ומחזירו לפניו ולאחריו שמצוה על כל אנשים ונשים לראות הכתב ולכרוע ולומר וזאת התורה וכו' תורת ה' תמימה וכו': הגה ונהגו לעשות כן אחר שקראו בתורה אבל כשמוציאין אותו אומר הש"ץ גדלו והקהל אומרים רוממו כו' אב הרחמים הוא ירחם עם עמוסים וכו' וי"א לומר על הכל יתגדל [מ"ס פי"ד וטור ומהרי"ל] וכן נוהגין ביו"ט ובשבת ויש להחזיק התורה בימין (מהרי"ל) וכשעולה הראשון לקרות אומרים ברוך שנתן תורה וכו': [כל בו]:
(2) One shows the writing of the Torah scroll to the people standing to his right and to his left, and then turns it to those before him and those behind him, for it is a mitzvah for all the men and women to see the writing and to bow and to say "Ve'zot Hatorah... Torat Hashem Temima etc." ("And this is the Torah... Hashem's Torah is Perfect etc."). Rem"a: And the custom is to do this after they read from the Torah, but when they remove it [from the Ark] they prayer leader says "Gad'lu" and the congregation answers "Romemu... Av Harachamim Hu Yeracheim Am Amusim etc."("Exalt... May the Father of mercy have compassion on the people borne by Him etc."). And some say to say "Al Hakol Yit'gadal [Masechet Sofrim - chapter 14, and the Tur and Mahari"l] and this is the custom on Shabbat and Yom Tov. And one [who carries the Torah] should hold the Torah on his right (Mahari"l). And when the first one goes up to read, they say "Baruch She'natan Torah etc." (Blessed is the One who gave the Torah etc.") [Kol Bo]
משנה ברורה ס׳׳ק י׳׳א בשם המג׳׳א
לראות הכתב – וטוב שיראה האותיות עד שיהיה יכול לקרותם כי כתבו המקובלים שעי׳׳ז נמשך אור גדול על האדם.
פסקי תשובות הערות, סימן קלד
ויש נוהגין להצביע באצבע הזרת לעבר הס"ת כשאומרים וזאת התורה ולנשקה, ומקורו קדמון (בס' מעם לועז פ' כי תבוא (כ"ו, כ"ז) ד"ה וכמה מנהגים, וכן מובא מנהג זה בספר החיים למהר"ח פאלג'י זצ"ל סי' ג' אות ו').
ילקוט מעם לועז, כי תבא
יש נוהגין לומר ׳׳וזאת התורה אשר שם משה לפני בני ישראל על פי ה׳ ביד משה,׳׳ ועף על פי ששני פסוקים נפרדים הם, אחד בפרשת ואתחנן והשנית בפרשת בהלותך, אבל רמז יש לתורה שבכתב ובתורה שבעל פה. ונהגו לומר עד פסוקים, כגון ׳׳עץ חיים היא,׳׳ ׳׳דרכיה דרכי נעם,׳׳ –– הכל לפי מנהג המקום. ונהגו להצביע באצבע הזרת לאבר הכתב ולנשקה.
The reason to point: Often when the Torah says "zeh" or "zos" it is referring to something that is right in front of you and that you can point to.
(ב) הזה. נתקשה משה על מולד הלבנה, באיזו שעור תראה ותהיה ראויה לקדש, והראה לו באצבע את הלבנה ברקיע ואמר לו כזה ראה וקדש (מכילתא דרבי ישמעאל י״ב:ב׳:ב).
(ב) עׇזִּ֤י וְזִמְרָת֙ יָ֔הּ וַֽיְהִי־לִ֖י לִֽישׁוּעָ֑ה זֶ֤ה אֵלִי֙ וְאַנְוֵ֔הוּ אֱלֹהֵ֥י אָבִ֖י וַאֲרֹמְמֶֽנְהוּ׃
He is become my deliverance.
This is my God and I will enshrine Him;
The God of my father’s [house], and I will exalt Him.
(ב) זה אלי. בכבודו נגלה עליהם והיו מראין אותו באצבע, ראתה שפחה על הים מה שלא ראו נביאים (מכילתא דרבי ישמעאל ט׳׳ו:א׳:ו):
(ב) אוחז. פירוש, משום דמלת זאת מורה באצבעו על הרמוז אליו, וכשדבר עמו ה' לא היה שם שום טמא. רא"ם האריך וקצרתי:
There are many more sources that indicate that zeh/zos indicate pointing with the finger.
Which finger to use:
1) The Hebrew word for pinkie is "zeres" which is also said by the urim vetumim. Just like the urim vetumim were consulted when they needed a guide so too the Torah is our guide.
2) The pinkie represents humility, since it's the smallest, and if one wants to learn Torah he has to have humility. Similar to how Har Sinai was "the humblest of mountains" and Moshe Rabbeinu was also the humblest of men (R' Sheinburg)
3) R' Chaim Pulagi (quoted in source 3): You should use the index finger because in tehilim there are several phrases, starting with "Toras Hashem temimah" have 5 words, corresponding to the 5 fingers of the hand, and the second word of each phrase is "Hashem." Therefore, when we point with our second finger we are saying that the whole Torah is Shem Hashem.
4) The 5 fingers correspond to the 5 senses and the pinkie corresponds to the sense of hearing, so we point with the pinkie to show that we want to here Torah (Rabbeinu Bechayai).
Summary:
It is not really a Halacha. It is a tiny bit of a minhag for Sefardim, and not at all for Ashkenazim.
-Rav Shlomo Zalman, R' Elyashiv, and all the other Ashkenazic gedolai yisrael did not point.