Save "Kabbalistic Tu B'Shevat"

Questions for Discussion

While reading, consider these questions:
Does Tu B'Shevat (the 15th of Shevat) appear in your text? If so, what is its purpose?
What do these texts tell us about the relationship between trees and people?
What do these texts tell us about the relationship between trees and God?
What relationship to the environment is being described?
יום ט״ו בשבט אף כי הוא מימי השובבים אין בו תענית כי הוא ראש השנה לפירו׳ האילן ובתקון המעשה אשר יעשה היום על הפירות בו נעשה תקון צדיק חי העולמים בסוד הנזכר בזוהר בראשית ביומא תליתאה עבד׳ ארעא איבין מחילא דהאי צדיק דכתיב ויאמר אלהים תדשא הארץ וגו׳ עץ פרי דא עץ הדעת טוב ורע דאיהו עביד איבין ופרין עושה פרי דא צדיק יסוד דעלמא וכו׳. ‏
Explanation for the Tikkun of FruitAlthough the 15th of Shevat occurs during the “days of the Shovavim,” it is not a fast day, since it is the New Year’s Day for the fruit of the tree. Through the tikkun that is performed on this day with fruit, the sefirah,”Tsaddik, Life of the Worlds,” is aroused. This mystery is mentioned in the Zohar, Bereshit, “on the third day, the earth made fruit from the potency of that [supernal] Tsaddik. As it is written, ‘And God said, let the earth bring forth… fruit trees that produce fruit…‘ ‘Fruit trees‘ refers to ‘the tree of the knowledge of good and evil‘ that bears fruit. ‘That produce fruit‘ alludes to Tsaddik, the foundation of the world….”
ומנהג טוב להולכים בתמים להרבות בפירות בעצם היום הזה ולומר דברי שירות ותשבחות עליהן כאשר הנהגתי לכל החברי׳ אשר עמדי. ‏‏
It is a good custom for the faithful to eat many fruits on this day and to celebrate them with words of praise, just as I have instructed my companions.
. . .
ולתקון הדבר הזה יאותה לנו בעצם היום הזה לאכול כל מיני פירות ולברך עליהן בכוונה זו כי חביבה מצוה בשעתה.‏
In order to effect this tikkun, it is fitting for us to eat all kinds of fruit on this very day and to bless them with this intention. For a mitzvah is best when performed at the proper time.
ובזוהר פרשת שמות דף ט״ו ז״ל אמר ר׳ יהודה מ״ד גם זה לעומת זה עשה האלהים כגוונא דרקיעא עבד קב״ה בארעא וכולהו רמיזא למה דלעילא דכד הוה חמי רבי אבא חד אילנא דאיביה אתעביד עופא דפרח הוה בכי ואמר אי הוו ידעין בני נשא למאי רמיזאן וכו׳ דא״ר יוסי א׳לנין אינון דאתחזי מינהון וחכמתא כגון חרובא דקל פסתוקא וכדומה לון כולהו בחד רתיכא אתרכיבו כל אינון דעבדין פירין ואינון רברבין בר מתפוחים רזא חדא אינון בר משבילין וכו׳ דכל חד מאינון זוטרי בר מאזובא מאימ׳ חדא אתילידו כל עשבין דארעא דאתמני עליהון רברבין תקיפין בשמיא כל חד וחד רזא בלחודיי כגוונא דלעילא וכו׳. ‏
According to the Zohar, “R. Yehudah said, why is it written, ‘even this God made corresponding to that?‘God made the earth to correspond to the firmament. Everything [below] alludes to what is above. For when R. Abba would see a certain tree whose fruit would change into a bird that flew from it, he would weep and say, ‘if human beings only knew to what this alludes….’ As R. Yose said, these trees from which wisdom can be learned, such as the carob, palm, pistachio, and the like were all borne in one chariot. All those [trees] that bear fruit, except the apple tree, allude to one supernal mystery…. And all the small ones, except for the hyssop, are the offspring of one mother. In heaven, powerful intermediaries are placed over each of the earth’s plants, and each has its own mystery, just as above.”
ומהרח״ו זלה״ה ביאר שיש ל׳ מיני פירות האילן ובעולם הבריאה עשרה מהן לעומ׳ י׳ ספירות שלה ומפני שהם רחוקי׳ מן הטומאה וקרוב לאצילות אין להם קלי׳ לא בפנים ולא בחוץ ונאכלין כמו שהן. ואלו הן ענבים תאנים תפוחים אתרוגים לימוני״ם אגסים חבושום תותים שורב״אש חרובין.
R. Hayyim Vital explained that there are thirty kinds of fruit trees. Ten [have their divine roots] in the World of Creation, corresponding to the ten sefirot of that world. Since their roots are far removed from tuma’ah and close to the purely divine World of Emanation, they have no shell, either within or without. They may be eaten as they are. They include the following: grapes, figs, apples, citrons, lemons, pears, quince, strawberries, sorbs, and carob.
ועשרה מיני פירו׳ הם העולם היצירה והן סוד י״ס דיצירה שהם בנונים בין עולם הבריאה ובין עולם העשיה שאינן קרובות לטומאה כמו עולם העשיה ולא רחוקים כמו עולם הבריא׳. ‏
There are ten types of fruit [whose roots are] in the World of Formation. Esoterically, they correspond to the ten sefirot of Formation, which are intermediate, between the World of Creation and the World of Making. They are neither as close to the forces of evil as [the sefirot] of the World of Making nor as distant as the [sefirot] of the World of Creation.
ולכן גרעיני הזרע בתוך הפרי אינו נאכל לפי שאינן רכים כגרעינים שבתוך הפירות דבריאה. ואלי הן זתים תמרי׳ גודגוניו׳ שופאייפ״אש פרישקו״ש זירגואי״לאש משמישי״ש גינדא״ש אקאאני״ש נישפ״ולאש.
Consequently, the seed kernels within the fruit are not eaten, since they are not soft like the seeds within the fruit that correspond to the World of Creation. They include: olives, dates, cherries, jujubes, persimmons, plums, apricots, hackberries, lotus fruit, uzerar.
ועוד י׳ מיני פירו׳ יש בעול׳ העשי׳ לעומת י״ס ולכן נאכל מה שבפני׳ ונזרק מה שבחוץ שקליפת הפרי היא מחיצה בינו ובין עולם התמורות כדי שלא יקבל טומאה וז״ס היצר הרע והקליפה דבוקה בנפש ואלו הן רמונים אגוזים שקדים ערמונים לוזים הנקרא אלביאנ״אש אלונים הנקרא אלביו״טאש בלעז פריסין פניוני״ש פסתו״קיש מאוזי״ז. ‏
There are ten other kinds of fruit [whose roots are] in the World of Making, corresponding to the ten sefirot[of that world]. Consequently, we eat what is within and discard what is without. For the fruit’s shell is a barrier between it and the World of Delights, so that it will not take on the impurity [of the evil forces]. This is the esoteric meaning of the evil urge and ‘the kelippah‘ cleave to the nefesh. The following correspond to sefirot of the World of Making: pomegranates, walnuts, almonds, pistachio, chestnuts, hazelnuts, acorns, coconut, pine nuts, peanuts.
צא ולמד כי אין דבר גשמי פה למטה שאין דוגמתו למעלה כי גבוה מעל גבוה שומר וגבוהים עליהם ואשר המה בעולמות התחתונים המה צל העליונים כי אם לא היה מצל לא היה צל. ‏
Consequently, we learn that there is no physical thing here below that does not correspond to something above. “For one is protected by another on a higher level, and both of these by still higher ones.” As things are below, so they are above. For there would be no shadow if there were no one to cast it.