בפרקים אלו מתואר האירוע המכונן של חציית הירדן והכניסה לארץ. התיאור מזכיר כמובן את קריעת ים סוף אך גם את יציאת מצרים וברית סיני. קודמות לו הוראות והכנות מדוקדקות. ננסה לעמוד על ההקשר הרחב של מעמד חציית הירדן ומשמעותו לדור הנכנסים לארץ ולדורות.
וַֽיִּקְרְא֥וּ בַסֵּ֛פֶר בְּתוֹרַ֥ת הָאֱלֹהִ֖ים - בקיאות
תוך כדי קריאה ועיון בפרק אנו מציעים להעזר בשאלות הבאות:
1.
"בזאת תדעון כי אל חי בקרבכם" (ג׳, ו׳). ארון ה׳ מוזכר בפרק עשר פעמים. בדקו מה הם הכינויים השונים שלו? מה מבטא כל כינוי?
2.
בחציית הירדן המתוארת בפרקנו מודגש המרחק שבין הארון למחנה ישראל. מדוע דווקא באירוע זה יש צורך בזהירות יתר ביחס לקרבה לארון ה׳? לברור סוגיית הקושי בשמירת מרחק מהקודש עיינו: ויקרא ט׳, א׳; י׳, א׳-ז׳; שמואל ב׳ ו׳, א׳-י"ד.
3.
מה ניתן ללמוד מפסוק ט"ו על אמונתם של ישראל בקב"ה. השוו לשמות י"ד, ח׳-י"ג.
1.
בדקו את מספר הפעמים שבהם מסופר על איסוף שתים עשרה אבנים בפרק. היכן מניחים אותן בכל פעם?
2.
להבנת סמליותו של המספר שתים עשרה החוזר בפרק בהקשרים שונים עיינו: בראשית מ"ט, כ"ח; יחזקאל מ"ז, י"ג; עזרא ו׳, י"ז.
מְפֹרָ֑שׁ וְשׂ֣וֹם שֶׂ֔כֶל - עיון
1.
בפרק ד׳ מוזכרים שלושה אירועים מרכזיים שארעו לעם ישראל: קריעת ים סוף, יציאת מצרים וברית סיני.
קריאת ים סוף ראו: יהושע ד׳, י"ח; יהושע ד׳, כ"ג
יציאת מצרים ראו: שמות י"ב, כ"ו-כ"ז; שמות י"ג, י"ד בהקבלה ליהושע ד׳, ו׳; ד׳, כ"א.
מעמד הר סיני ראו: שמות כ"ד, ד׳ בהקבלה ליהושע ד׳, ט׳.
לאור ההקבלות הנ"ל ולאור פסוקים ג׳, ז׳; ד׳, י"ד נסו להגדיר את מבנה הפרקים ואת משמעותם.
2.
"והיו האבנים האלה לזכרון לבני ישראל עד עולם" (ד׳,ז׳). מהי משמעותם וחשיבותם של זכרון והנצחה בחיי האומה ובחיים הפרטיים?
וַיָּבִ֖ינוּ בַּמִּקְרָֽא - הרחבה
"כי במקלי עברתי הירדן הזה"
ר׳ יהודה בר׳ סימון בשם ר׳ יוחנן אמר: בתורה בנביאים בכתובים מצינו שלא עברו ישראל את הירדן אלא בזכותו של יעקב. בתורה "כי במקלי עברתי את הירדן הזה" (בראשית ל"ב). בנביאים "והודעתם את בניכם לאמר ביבשה עבר ישראל את הירדן הזה" (יהושע ד׳). בכתובים, "מה לך הים כי תנוס הירדן תסוב לאחור...מלפני אלוה יעקב" (תהילים קי"ד). ומכוחו של יעקב יונקים גם הדורות הבאים עד בוא המשיח. "מטה עזך ישלח ה׳ בציון" (תהילים ק"י) זה המטה שהיה ביד יעקב היה ביד אהרון, והוא היה ביד דוד והוא היה ביד כל מלך ומלך עד שחרב בית המקדש וכן עתיד אותו המטה למסור למלך המשיח. (ילקוט שמעוני ח"א תשס"ג).