(20) Adah bore Jabal; he was the ancestor of those who dwell in tents and amidst herds. (21) And the name of his brother was Jubal; he was the ancestor of all who play the lyre and the pipe.
אבי ישב אהל ומקנה. הוּא הָיָה הָרִאשׁוֹן לְרוֹעֵי בְהֵמוֹת בַּמִּדְבָּרוֹת, יוֹשֵׁב אֹהָלִים חֹדֶשׁ כָּאן וְחֹדֶשׁ כָּאן בִּשְׁבִיל מִרְעֵה צֹאנוֹ, וּכְשֶׁכָּלֶה הַמִּרְעֶה בְּמָקוֹם זֶה הוֹלֵךְ וְתוֹקֵעַ אָהֳלוֹ בְּמָקוֹם אַחֵר. וּמִדְרַשׁ אַגָּדָה בּוֹנֶה בָתִּים לַעֲ"זָ, כְּמָה דְּאַתְּ אָמַר סֵמֶל הַקִּנְאָה הַמַּקְנֶה (יחזקאל ח'), וְכֵן אָחִיו תּוֹפֵשׂ כִּנּוֹר וְעוּגָב לְזַמֵּר לַעֲ"זָ:
אבי יושב אהל ומקנה THE FATHER OF SUCH AS ABIDE IN TENTS AND OF SUCH THAT HAVE CATTLE — He was the first of those who pastured cattle, and he dwelt in tents, a month here and a month there, on account of the pasture necessary for his sheep; for when the grass was finished in one place he went away and pitched his tent in another place. There is a Midrashic statement (Genesis Rabbah 23:3) that he built temples for idol worship, (for ומקנה may be read ומקנה –– provoking jealousy), just as you say, (Ezekiel 8:3) "the image of jealousy which provoketh God to jealousy" (המקנה); similarly his brother handled the harp and guitar to make music for idol worship.
וְשֵׁם אָחִיו יוּבָל הוּא הָיָה אֲבִי כָּל תֹּפֵשׂ כִּנּוֹר וְעוּגָב, אַדְרִיכוֹלִין וּבוּרְבָּלִין.
כּוֹרַבְלִין m. pl. (χοραύλης) flute-players accompanying the chorus of dancers. Gen. R. s. 23; s. 50 (variously corrupted), v. אִדְרַבְלָא.
ותלד עדה. ...זכתה שבנה הי' רבן של כל יושבי אהלי ה' וכן היושבי מקנה היו ג"כ פרושים במדברות ומתבודדים לעבודתו יתברך שמו והוא הי' רבן.
And Adah bore... She merited that her son would be the leader of all who dwell in the tents of G-d. So too, those who dwelled with herds were also secluded in the wilderness, devoted to private service of G-d, blessed be His name, and he was their leader.
ותלד עדה. מספר שע"י בני למך נתחדש המסחר והמלאכות. שיבל היה אבי יושב אהל ומקנה. שהתחילו להשתמש בבע"ח בעבור צמרם וחלבם, או אפשר התחילו לאכול מבשרן הגם שנאסר להם. וממנו למדו לעשות אוהלים לרעות המקנה ועשו מקנה וקנין בהם עד שהתחיל אצלם הקנין והמסחר, והענין של שלי ושלך, וידוע שהמסחר י"ל שורש גדול בקורות האדם.
And Adah bore. This episode recounts how trade and craft were developed through the children of Lemach. Yaval was the progenitor of those who dwell in tents and with herds, meaning that he began working with animals for their wool and milk, or perhaps he began the practice of farming them for meat even though it was forbidden to them. And from him they learned how to make tents and to raise livestock and acquiring more, eventually developing the concept of acquisition and commerce and the concept of personal property ownership. And it is known that the history of human civilization is deeply rooted in trade.
ושם אחיו יובל. ...והוא היה ההתחלה אל הזמר והנגון ע"ד קחי כנור סובי עיר זונה נשכחה, שכן היה דרך המתעתעים לשיר שיר הזונה גם בבתי משתיהם גם בבתי אליליהם, שהגם שאח"כ שב הנגון לדבר נכבד, הממציא הראשון היה להמשיך לב נשים, וע"כ נקרא שמו עוגב מלשון שיר עגבים:
And his brother's name was Yuval. ... And from him began singing and music, in the manner of "Take a lyre, go about the town, harlot long forgotten." (Isaiah 23:!6) For this is the way of the frauds [idol worshippers] to sing the song of the harlot in their taverns as well as in their houses of worship. For even though eventually music would become respectable, it was originally invented to draw the hearts of women. Therefore [the instrument] is called ugav (pipe organ) from the phrase "shir agavim" (love songs).
יובל. ג״כ מלשון הובלה כי הוא הרגיש דהמקנה נמשך אחר השיר ע״כ המציא לעסק המקנה כלי שיר עד שהי׳ אבי כל תפש כנור ועוגב. שני מיני כלי שיר אלו פעולתן מתחלפות. כנור יותר מסוגל למנוחה ושינה. ועוגב להיפך מרעים את הרעיון. ושתי פעולות אלו נדרש להמקנה כל אחד במועדו:
Yuval. Etymologically related the word hovalah (bringing), because he intuited that the livestock would be drawn after the music. Therefore he invented musical instruments for use with the animals, becoming the ancestor of all who play the lyre and the pipe. These are two types of musical instruments which serve different purposes. The lyre is particularly suited for restfulness and sleep. The pipe is the opposite - it stimulates hunger. These two effects are both required for tending to livestock, each in its appropriate time.
וזהו ענין יובל אבי כל תופש כנור כו' פי' יובל לשון הולכה שמוביל וממשיך למעלה ע"י כנור ועוגב בחי' שיר כנ"ל שע"י השיר הוא העלייה...
And this is the idea behind Yuval, "Ancestor of all who hold a lyre...". The name Yuval is related to the word for walking, because it transports and draws upward through the lyre and pipe organ in a manner of song through which, as mentioned above, ascent is affected...
והנה עיקר הביטול יש לאין הוא במעשה הקרבנות שנפש הבהמות הוא מבחי׳ פני שור מהשמאל. וע״י הקרבן עולה ונכללת בשרשה בבחי׳ פני שור שבמרכבה ולכן היה השיר על הקרבן וכמ״ש מזה בד״ה ושם אחיו יובל, ומשם הוא עולה למעלה מעלה עד רום המעלות...
The primary example of nullifying the "something" to the "nothing" is through the animal sacrifices which were given in the Temple. The animal soul stems for the "face of the ox on the left." (Ezekiel 1:10), and through sacrifice it ascends to and is incorporated into its root - the face of the ox on the chariot. Therefore the sacrifices were accompnied by song - as is mentioned in the explanation of "his brother's name was Yuval." It [the animal soul] ascends to greater and greater heights...
וכתב יוסיפון במקום הנזכר שממהלומות תובל קין בפטיש על הברזל והנחשת למד יובל אחיו מלאכת הנגון...
According to Josephus, from the sound of Tuval Kayin hammering on iron and copper, his brother Yuval learned the craft of music...
ואחותו נקראת נעמה לפי שהמציאה ענין הנעימות ונגון הפה ולזה פירשו בתרגום ירושלמי ואחתיה דתובל קין נעמה היא הות ברת קינין וזמרין אולי שכיון לומר שהיא התחילה לעשות השירים כי כאשר יובל אחיה היה מנגן היתה נעמה עושה שירין וקינות להסכים עם אותו נגון...
And his sister was called Naamah because she invented the concept of singing and vocal music. For this reason the Targum Yerushalmi interprets the verse as "the sister of Tuval Kayin was Naamah. She was the master of elegies and songs." Perhaps the intention was to express that she was the originator of singing because when her brother, Yuval, was playing music, Naamah would create songs that fit with each musical composition...
ופי' אבי ראשון. ונכתב כל זה לידע האיך נתפשטו האומנות בעולם. וכן סיפר לקמן מדור הפלגה לידע האיך נתחלקו האומות לקצות הארץ להוציא מדעת האפיקורסים שאומרים העולם קדמון ח"ו.
The meaning of "ancestor" is "first." All of this is written in order to make it known how various skills and trades were proliferated throughout the world. So too, the story of the Generation of Division (Tower of Babel) is told in order to make known how human beings spread across the earth, to negate the beliefs of the heretics who say that the world is ancient, G-d forbid.
וַאֲחוֹת תּוּבַל קַיִן נַעֲמָה, אָמַר רַבִּי אַבָּא בַּר כַּהֲנָא, נַעֲמָה אִשְׁתּוֹ שֶׁל נֹחַ הָיְתָה, לָמָּה הָיוּ קוֹרִין אוֹתָהּ נַעֲמָה, שֶׁהָיוּ מַעֲשֶׂיהָ נְעִימִים. וְרַבָּנָן אָמְרֵי נַעֲמָה אַחֶרֶת הָיְתָה, וְלָמָּה הָיוּ קוֹרִין אוֹתָהּ נַעֲמָה, שֶׁהָיְתָה מַנְעֶמֶת בְּתֹף לַעֲבוֹדַת כּוֹכָבִים.
And the sister of Tubal-Cain was Na’amah. Rabbi Abba bar Kahana said: Na’amah was Noah’s wife. Why was she called Na’amah? Because all of her deeds were pleasant (ne’imim). The Rabbis said this is a different Na’amah. Why was she called Na’amah? Because she beat on a drum to draw people to idol worship.
ובבראשית רבה (בראשית רבה כ״ג:ג׳) יש אומרים אשתו של נח היתה ולמה היו קורין אותה נעמה שהיו מעשיה נאים ונעימים נתכוונו לומר שהיה לה שם בדורות ההם כי היתה צדקת והולידה צדיקים ולכן יזכירנה הכתוב ואם כן נשאר לקין זכר מעט בעולם ואם נאמר שאינה האשה שהוליד נח ממנה שלשת בניו אם כן אין בזה טעם להזכירה ומדרש אחר לרבותינו...
In Bereshith Rabbah there are some Rabbis who say that Naamah was Noah’s wife. “And why did they call her Naamah [which means lovely]? Because her deeds were lovely and pleasant.” By this the Rabbis meant to say that she was famous in those generations because she was a righteous woman and she gave birth to righteous children. This was why Scripture mentioned her. If so, a small remembrance of Cain was left in the world. However, if we say that she was not the woman from whom Noah begot his three sons, there is no reason for Scripture mentioning her. However, our Rabbis have another Midrash concerning her...
רַבִּי בָּא אָמַר, אִמָּן שֶׁל שֵׁדִים הָיְתָה, וְהוֹלִידָה אוֹתָם. דְּהָא אִימָּא דְּאַשְׁמְדַאי, מַלְכָּא דְּשֵׁידֵי, נַעֲמָה שְׁמָהּ.
Rabbi Ba said she was the mother of sheidim and that she gave birth to them, because the name of the of mother of Ashmedai, king of the sheidim, was Naamah.
At the time when the day was supposed to become sanctified, the souls of the sheidim came out in order for their bodies to be created, but the day was sanctified [as Shabbos] and their bodies were not created, and the world remained incomplete and lacking. When the Jews were sanctified and their spiritual level reached its full potential, and the Levites were on the left side, they then repaired the blemish on the left side of the world....