Parshah Rabbit Hole - Noach: Broken stars, Teleportation and Circadian Rhythm

(כב) עֹ֖ד כׇּל־יְמֵ֣י הָאָ֑רֶץ זֶ֡רַע וְ֠קָצִ֠יר וְקֹ֨ר וָחֹ֜ם וְקַ֧יִץ וָחֹ֛רֶף וְי֥וֹם וָלַ֖יְלָה לֹ֥א יִשְׁבֹּֽתוּ׃

(22) So long as the earth endures, seedtime and harvest, cold and heat, summer and winter, day and night shall not cease.”

ויום ולילה לא ישבתו. מִכְּלָל שֶׁשָּׁבְתוּ כָּל יְמוֹת הַמַּבּוּל, שֶׁלֹּא שִׁמְּשׁוּ הַמַּזָּלוֹת, וְלֹא נִכַּר בֵּין יוֹם וּבֵין לַיְלָה (ב"ר פכ"ה ופ' ל"ד):
ויום ולילה לא ישבתו DAY AND NIGHT SHALL NOT CEASE — From this we may infer that they (day and night) ceased during the period of the Flood, for the planetary system did not function, so that there was no distinction between day and night (Genesis Rabbah 34:11).

ויום ולילה וכו׳ שלא שמשו וכו׳ שמוש המזלות הוא היקפם וסיבוב׳ בגלגל ושימוש זה הוא מה שנתבטל בימות המבול...

...ואמנם היה קצת אורה בעולם מחמת השמש שהיה עומד ברקיע ומאיר כמו שמאיר בבקר...

Day and Night etc., did not function etc. The function of the celestial bodies is their orbit, and this is the function that was suspended during the flood...

...However, their was a small amount of light in the world because of the sun that was standing in the sky and shone as it does at dawn.

...אע"פ שהיו סובבים סביב הארץ כמנהגם ואע"פ שגדר היום הוא עליית השמש על הארץ והלילה הוא שקיעתו תחתיה ה"מ בהיותו מאיר אבל כשאינו מאיר הרי הוא כשאר חלקי הגלגל ולא יהיה אז לא יום ולא לילה...

...Even though they were orbiting around the earth as usual, and even though "day" is normally defined by the rising of the the sun and "night" by its setting, when is this the case? When it is shining. But if it is not shining, then it like any other part of the celestial sphere and there is no day and no night [caused by its rising and setting].

...נח וכל אשר אתו בתיבה אינם נחשבין שארית בארץ אלא כאלו היו בעולם אחר ואינם בזה העולם כלל, וזהו שבמדרש שכל י"ב חודש לא שמשו המזלות, כי המזלות הם אמצעים להשפע וחיות העולם, ואז שחיות נח וכל אשר אתו בתיבה לא הי' דרך המזלות, א"כ לא הי' יורד השפע דרך המזלות כלל ונחשב שלא שימשו אז בעולם:

... And Noah and everything that was with him on the ark were not considered remnants [of human civilization and life] on earth. Rather, it was as if they were in a different world and not in this world at all. And this is what is described in the Midrash, that during the entire 12 months [of the flood] the mazalos did not function, because the mazalos are the means through which life force is transmitted into the world. But since at that time the life force Noah and everything that was with him on the ark did not come through the mazalos, therefore there was no transmission through the mazalos at all, and it is considered as though they were not functioning in the world at that time.

ולפ"ז דכל שנות המבול היה העולם כולו חושך, מוכרח דבימי החשך שלא שמשו המזלות נחלק הזמן ההוא לימים ולילות, שכל כ"ד שמות נחשבו ללילה ויום, דהא כתיב להדיה ויהי המבול ארבעים יום וארבעים לילה...

...ולא אמרינן כל ימי החשך נחשבים עונה אחת של לילה ארוכה, וא"כ ה"ה אצל יושבי הצירים דיש להם כמה ימים וחודשים שהם חושך, דנחשבים כך בודאי כל כ"ד שעות הם לילה ויום

According to the opinion that during the entire duration of the flood the whole world was dark, one must say that during those days of darkness, time was was [still] divided into days and nights, and that every 24 hour period was considered a day and night. Since it is clearly written "The rain fell on the earth forty days and forty nights."...

... And we do not say that all of the days of darkness were considered one long night. Therefore, the same is true of those who live in polar regions - for whom there are many days or months in which it is dark - that we certainly consider each 24 hour period as night and day.

עלה בלבי לחקור חקירה אחת בענין השבת, דידוע שהזמן של לילה ויום משתנה ממקום למקום מחמת הלוך השמש, ויש הפרש רב כמה שעות בין יושבי מזרח לבין יושבי מערב, ובין יושבי הרים גבוהים לבין יושבי עמקים כאן יום וכאן לילה, וכד נהיר לאלין חשיך לאילין והשתא יש לחקור אם אחד עשה התחלת השבת במקום שיתאחר שקיעת השמש, והלך באותו יום שבת עצמו על ידי שם וקפיצת הדרך למקום רחוק ששם מקדים שקיעת השמש, דנמצא הוא לא עמד אותו שבת כ"ד שעות אלא רק י"ח שעות או פחות איך יעשה, אם צריך למיזל בתר שקיעת השמש, וזה כיון ששקעה השמש ונעשית חשיכה הרי נעשה לו חול, ואע"פ שהוא לא שמר את מצות השבת אלא י"ח שעות בלבד, או"ד צריך לשמור קדשת שבת כ"ד שעות שלמים:

It arose in my heart to investigate an idea regarding Shabbos: It is known that the time of night and day change from place to place due to the path of the sun, and that there is a great difference - many hours - between those who dwell in the east and those who dwell in the west and between those who dwell in mountainous regions and those who dwell in valleys - in one place it is day and in another it is night. And when it daylight for some, it is dark for others. Therefore, it is worth exploring [the following scenario]: If one begins Shabbos in a place where sunset is later and - on that same day - they travel, through recitation of a Divine Name and teleportation, to a far away place where sunset is much earlier, and therefore it comes out that rather than experiencing 24 hours of Shabbos, they end up observing 18 hours or less, what should they do? Must they follow the sunset, and once the sun has set it is then a weekday for them, even though they only kept the mitzvos of Shabbos for 18 hours? Or, perhaps they must keep Shabbos for a full 24 hours.

רִבִּי נַחְמָן בְּשֵׁם רִבִּי מָנָא מַעֲשֵׂה נִיסִּין נַעֲשׂוּ בְּאוֹתוֹ הַיּוֹם. עֶרֶב שַׁבָּת הָֽיְתָה וְנִתְכַּנְּסוּ כָּל־הָעַייָרוֹת לְהַסְפִּידוֹ וְאַשֵׁירוֹנֵיהּ תְּמַנֵּי עֶשְׂרֵה כְּנִישָׁן וְאַחְתּוֹנֵיהּ לְבֵית שָׁרַיי וְתָלָה לוֹן יוֹמָא עַד שֶׁהָיָה כַּל־אֶחָד וְאֶחָד מַגִּיעַ לְבֵיתוֹ וּמְמַלֵּא לוֹ חָבִית שֶׁל מַיִם וּמַדְלִיק לוֹ אֶת הַנֵּר. כֵּיוָן שֶׁשָּֽׁקְעָה הַחַמָּה קָרָא הַגֶּבֶר שָׁרוֹן מְצִיקִין. אָֽמְרִין דִּילְמָא דְחַלְּלִינָן שַׁבָּתָא. יָֽצְתָה בַּת קוֹל וְאָֽמְרָה לָהֶן כָּל־מִי שֶׁלֹּא נִתְעַצֵּל בְהֶסְפֵּידוֹ שֶׁל רִבִּי יְהֵא מְבוּשָּׂר מֵחַיֵּי הָעוֹלָם הַבָּא בַּר מִן קַצְרָא. כֵּיוָן דְּשָׁמַע כֵן סְלַק לֵיהּ לְאִיגְרָא וּטְלַק גַּרְמֵיהּ וּמִית. נְפָקַת בַּת קָלָא וְאָֽמְרָה וַאֲפִילוּ קַצְרָא.

Rebbi Nahman in the name of Rebbi Mana: Miracles happened that day. It was Sabbath eve and all the surrounding towns came together to eulogize him. They made him [Rebbi] rest in eighteen synagogues until they brought him to his resting place but the day extended for them until each one had time to get to his house, fill an amphora of water, and light the candles. When the sun set, the rooster crowed. They were anxious and said, maybe we did desecrate the Sabbath? There came a voice and said to them, every one who was not lazy for the eulogies of Rebbi shall be announced for the life of the Future World, except the fuller. When the latter heard this, he ascended the roof, threw himself down, and died. There came a voice and said, including the fuller.

אלא נ"ל לעולם היתה אותה לילה שלימה בי"ב שעות כמנהגה, ומה שקרא הגבר תכף אחר ששקעה חמה היינו כי טבע הגבר למנות כ"ד שעות מחצות לחצות וקורא, ולכן הטבע המוטבע בו מאת הבורא יתברך על הקריאה הזאת שיהיה קורא בחצות שהוא כ"ד שעות מחצות שקרא בו אתמול, הכריח אותו לקרא גם באותה הלילה אחר שש שהוא בשעה כ"ד מקריאתו בחצות של ליל שישי.

...However, it appears to me that that night lasted a complete 12 hours, as usual. And the fact that the rooster crowed immediately after sunset, this was because the nature of the rooster is to wait 24 hours from one midnight to the next midnight and then crow. Therefore, the nature that was ingrained in it by the Creator, to crow at midnight - which is 25 hours after the previous midnight - compelled it to crow also on that night after 6 hours, which is the 24th hour from the last time it crowed at midnight on Thursday night.

לֹא־תְבַעֲר֣וּ אֵ֔שׁ בְּכֹ֖ל מֹשְׁבֹֽתֵיכֶ֑ם בְּי֖וֹם הַשַּׁבָּֽת׃ (פ)
You shall kindle no fire throughout your settlements on the sabbath day.

...מיהו נראה דליכא שום סברה להסתפק בזה, מאחר דאנו רואין מדינה זו שובתת ביום שבת, ובמדינה אחרת הם עושים חול את הזמן הזה עצמו שעושים כאן שבת, והיינו טעמא משום דגבי שבת כתיב בכל מושבותכם דהולכים בו אחר המקום...

...ואם נאמר לו שישבות בחול הגמור והודאי עוד שעות בשביל להשלים כ"ד שעות, ה"ז מחזי חוכא ואטלולא וה"ז דומה כמי שלא שמר שבת ביום השביעי ובא לשבות בחול ביום ראשון תשלומין לשבת, דודאי מעשה שטות הוא זה...

... However, it seems that there is no logical reason to be doubtful about this. Since we see that in this country we rest on Shabbos, and in another country it is a weekday, at the exact same time that it is Shabbos here. This is because with regard to Shabbos it is written "in all the places you live." Meaning that we act in accordance with the [time of one's current] location...

...And if you would say to someone that they should rest for additional hours during a time which is clearly and certainly a weekday, to complete the 24 hours [of Shabbos], this would be utterly ridiculous. It would be as if someone who did not observe Shabbos on Saturday would try to observe Shabbos on Sunday to make up for Shabbos, which would obviously be silly.

וזמן חצות ..היא עת רצון למעלה בכל זמן ובכל מקום ואף שהימים והלילות משתנים לפי האקלימים וריחוק המדינות זו מזו ממזרח למערב אין בכך כלום וכמו זמן קריאת שמע ותפילה וזמן כניסת שבת ויו"ט שהוא ג"כ בכל מדינה ומדינה לפי זמן הימים והלילות שלה (כי עת רצון שלמעלה ויחודים עליונים שבקריאת שמע ותפילה וקדושת שבת ויום טוב הוא למעלה מגדר המקום והזמן רק שמאיר למטה לכל מקום ומקום בזמנו הראוי לו...)

... The time of midnight is an auspicious time above, in every time and place. And even though the days and nights shift according to longitudinal position and the great distances between one country and another from east to west, this is completely insignificant. The same is true for the time for reciting Shema and for prayer, and the time at which Shabbos or Yom Tov begin, which are also determined by the times of day and night in each geographical location (because an auspicious time above, and supernal unifications of Shema and prayer and the sanctity of Shabbos and Yom Tov transcend space and time, but shine below in each place in its appropriate time...)