(ט) וַיִּשְׁמַ֗ע אֶל־תִּרְהָ֤קָה מֶֽלֶךְ־כּוּשׁ֙ לֵאמֹ֔ר הִנֵּ֥ה יָצָ֖א לְהִלָּחֵ֣ם אִתָּ֑ךְ וַיָּ֙שׇׁב֙ וַיִּשְׁלַ֣ח מַלְאָכִ֔ים אֶל־חִזְקִיָּ֖הוּ לֵאמֹֽר׃
(9) But [the king of Assyria] learned that King Tirhakah of Cush had come out to fight him; so he again sent messengers to Hezekiah, saying,
ממלכת כוש, שכנתה של מצרים מדרום, מילאה תפקיד חשוב בהיסטוריה המקראית למרות היותה אחת הממלכות הפחות מוכרות. לפי מלכים ב' יט:9, "תרחקה מלך כוש" נחלץ לעזרתו של חזקיהו נגד סנחריב מלך אשור, כאשר כוחותיו הטילו מצור על ירושלים בשנת 701 לפנה"ס. ללא סיוע כזה, קשה לדמיין שממלכת יהודה הייתה שורדת. סביר להניח שיהודה הייתה הולכת בדרכה של ממלכת ישראל - התפשטה לארבע הרוחות, ולא תחזור לעולם.
ארץ כוש הייתה ידועה בשמות רבים לאורך ההיסטוריה. המצרים הכירו את הארץ כוש. עבור היוונים והרומאים הייתה זו אתיופיה (או אתיופיה - אם כי אין להתבלבל עם האומה המודרנית הממוקמת על קרן אפריקה). הערבים מימי הביניים התייחסו למדינה בשם נוביה.
ללא קשר לשם שבו הוא נודע, כוש מילא תפקיד מעניין בהיסטוריה של כנען, מצרים והמזרח הקדום הרחב יותר בכללותו.
כוש, המוזכר כ-54 פעמים בתנ"ך העברי, מופיע בספרים ההיסטוריים - במיוחד מלכים ודברי הימים - וכן בנביאים. ישעיהו, ירמיהו, יחזקאל ונחום כולם מזכירים את כוש או את הכושים.
פרשנותו של לביץ'
בתוך שלטונות שונים של כוש יש מספיק ראיות כדי להראות "פזורה כושיית" את פיזורם של אזרחי כוש/כוש אל מחוץ למולדתם הקדומה (ארץ ישראל) והתיישבותם לאחר מכן באזורים אחרים של הגלובוס.
פירוש רש"י Chabad.org
האם אינך כמו בני הכושים לי: למה שאמנע מלדרוש גמול על שלא תשוב אלי? האם לא באתם מבני נח כמו שאר העמים? כמו הכושטים שאתה דומה להם, כפי שנאמר: (יר' יג, כג) "האם כושי ישנה את עורו...? אז האם תוכל להשתפר".
והנה..... אז האם תצליחו להשתפר?
הוגנות ערך הליבה
היררכיה באמריקה' כפי שאנו רואים בתורה, ההבדלים ביחס לבני אדם. נראה שיש תחושה שהחיים מוערכים היום וכל האנשים צריכים לשאול את השאלה כפי ששאל רש"י ... "או מצורע כתמיו". מה צריך כדי שעם וציוויליזציה ישנו את הכתמים או את צבע העור שלה? האם נוכל להתאים לדיפלומטיה של 613 מצוות? כי אפילו עכשיו ה' שואל את כולנו אם אנחנו מסוגלים לשנות.
הוגנות ערך הליבה
משנת 2009 עד 2016, ממשל אובמה קבע מספר מדיניות שמטרתה להפחית את האפליה הממסדית נגד מיעוטים גזעיים/אתניים בארצות הברית, כולל מדיניות בתחום הבריאות, קבלה לקולג', דיור והלוואות הוגנת. עם זאת, עם ממשל טראמפ מתחיל להתגלגל בחזרה למאמצים אלה ב-2017, עתיד הפחתת ההטיה הגזעית באמצעות מדיניות פדרלית וההשפעות הנובעות מכך על קבוצות מיעוט הפכו לא ברורים. בעוד שסקרים אחרונים תיעדו פערים גדולים בין לבנים לשחורים באמונותיהם הכלליות לגבי אפליה בארצות הברית כיום, תשומת לב מועטה ניתנה בסקרי דעת קהל להבנת פערים בחוויות אישיות של אפליה. מטרת מחקר זה הייתה לבחון את מידת האפליה שחווים מבוגרים שחורים באמריקה בהשוואה ללבנים בתגובה לוויכוח הלאומי ההולך וגובר על אפליה בארצות הברית כיום, תוך התבססות על מודולי שאלות ממחקרים קודמים בתחום.
The Kingdom of Cush, Egypt’s neighbor to the south, played an important role in biblical history despite being one of the lesser known kingdoms. According to 2 Kings 19:9, “Tirhakah, King of Cush” came to the aid of Hezekiah against Sennacherib, king of Assyria, when his forces laid siege to Jerusalem in 701 B.C.E. Without such aid, it is hard to imagine that the Kingdom of Judah would have survived. Judah would have likely gone the way of the Kingdom of Israel—spread to the four winds, never to return.
The land of Cush has been known by many names throughout history. The Egyptians knew the land as Cush. To the Greeks and Romans it was Aethiopia (or Ethiopia—though not to be confused with the modern nation located on the Horn of Africa). The medieval Arabs referred to the country as Nubia.
Regardless of the name by which it was known, Cush played an interesting role in the history of Canaan, Egypt, and the wider ancient Near East as a whole.
Mentioned some 54 times in the Hebrew Bible, Cush features in the historical books—specifically Kings and Chronicles—as well as the prophets. Isaiah, Jeremiah, Ezekial, and Nahum all make mention Cush or the Cushites.
Levitch's Commentary
Within various reigns of Cush there is enough evidence to show "a Cushite diaspora" the dispersion of the citizens of Cush/Kush out of their ancient ancestral homeland (the Land of Israel) and their subsequent settlement in other parts of the globe.
Rashi's Commentary [Chabad.org]
Are you not like the children of the Cushites to Me: Why should I refrain from exacting retribution upon you do not return to Me? Have you not come from the sons of Noah like the other nations? Like the Cushites whom you resemble, as the matter is stated: (Jer. 13:23) “Will a Cushite change his skin…? So will you be able to improve.”
And there it is ..... So will you be able to improve?
Levitch Commentary
A hiarchery in America' as we see in the Torah, the differences on how persons are treated. There seems to be a sense that lives are valued today and all persons should ask the question as Rashi asked .... "or a leopard his spots?" Or an Ashkenazi their skin hue? Or a Jew their evil ways? What does it take for a nation and civilization to change its spots or skin color? Can we conform to the diplomacy of the 613 mitzvot? Becasue even now Hashem is asking us all if we are capable of change.
Core Value Fairness
From 2009 to 2016, the Obama administration established several policies aimed at reducing institutional discrimination against racial/ethnic minorities in the United States, including policies in health care, college admissions, housing, and fair lending.However, with the Trump administration beginning to roll back these efforts in 2017, the future of reducing racial bias through federal policy and the resulting effects on minority groups have become uncertain. While recent surveys have documented large gaps between whites and blacks in their general beliefs about discrimination in the United States today, little attention has been paid in public opinion polling to understanding disparities in personal experiences of discrimination. The objective of this study was to examine the extent of discrimination experienced by black adults in America compared to whites in response to a growing national debate about discrimination in the United States today, building on question modules from prior studies in the field.