(טז) רַ֗ק מֵעָרֵ֤י הָֽעַמִּים֙ הָאֵ֔לֶּה אֲשֶׁר֙ יְהֹוָ֣ה אֱלֹהֶ֔יךָ נֹתֵ֥ן לְךָ֖ נַחֲלָ֑ה לֹ֥א תְחַיֶּ֖ה כׇּל־נְשָׁמָֽה׃ (יז) כִּֽי־הַחֲרֵ֣ם תַּחֲרִימֵ֗ם הַחִתִּ֤י וְהָאֱמֹרִי֙ הַכְּנַעֲנִ֣י וְהַפְּרִזִּ֔י הַחִוִּ֖י וְהַיְבוּסִ֑י כַּאֲשֶׁ֥ר צִוְּךָ֖ יְהֹוָ֥ה אֱלֹהֶֽיךָ׃
הזוהר אומר שאלו היו מתגיירים מצריים:
מי היו 'המון המעורב'? האם הם היו לידיים, אתיופים או
קפריסין? האם לא כולם היו מצרים, והאם לא כולם באו
ממצרים? אם הם היו מורכבים מתערובת של אומות רבות ושונות, לא היה נעשה שימוש במקום זאת פועל הרבים אלו (עלה)
של יחיד עלא
The Zohar says these were Egyptian converts: Who were the 'mixed multitude'? Were they Lydians, Ethiopians, or Cyprians? Were they not all Egyptians, and did they not all come from Egypt? If they had consisted of a mixture of many different nations, would not the plural verb alu (went up) have been used instead of the singular alah
אולם למעשה, ההמון המעורב כלל כולו מעם אחד שכל חבריו
דיברו בשפה אחת, דהיינו, כל מכשפי מצרים וכל שלה
קוסמים, כמו שכתוב ואז פרעה, מצדו, זימן את
חכמים והמכשפים; והקוסמים המצרים, בתורם,
עשו את אותו הדבר עם הכישופים שלהם
In fact, however, the mixed multitude consisted entirely of one people all the members of which spoke one language, namely, all the sorcerers of Egypt and all its magicians, as it is written Then Pharaoh, for his part, summoned the wise men and the sorcerers; and the Egyptian magicians, in turn, did the same with their spells
כי הם רצו להתנגד
מעשיו הנפלאים של הקדוש ברוך הוא. כאשר ראו את האותות ואת המופתים אשר עשה משה במצרים הם
בא אל משה להתגייר. אמר הקדוש ברוך הוא למשה: "עשה
אל תקבל אותם!" משה ענה, "ריבון היקום, כעת לאחר שראו את כוחך הם רוצים לקבל את שלנו
אמונה, תן להם לראות את כוחך בכל יום והם ילמדו את זה
אין אלוהים כמוך." ויקבל אותם משה (זוהר,
שמות, סעיף 2, 191a-b, תרגום סונצ'ינו).
for they wanted to oppose the wonderful works of the Holy One, blessed be He. When they beheld the signs and the wonders which Moses wrought in Egypt they came to Moses to be converted. Said the Holy One to Moses, "Do not receive them!" Moses, however, replied, "Sovereign of the universe, now that they have seen Thy power they desire to accept our Faith, let them see Thy power every day and they will learn that there is no God like unto Thee." And Moses accepted them (Zohar, Exodus, Section 2, 191a-b, Soncino translation).
המטרה שלי היא להשיג הבנה מקיפה של מפות היסטוריות כדי להמחיש את הדמוגרפיה של גזעים עתיקים, שכן התורה אינה מספקת דמוגרפיה גזעית ספציפית. היבט זה של המחקר שלי מתמקד בהבנת הארכיאולוגיה, האפיסטמולוגיה והמגוון האתני של אומות עתיקות שונות ברחבי העולם. אני לא שואף להיתפס כמומחה תיאורטי; במקום זאת, המטרה שלי היא לתפוס את האלמנטים הבלתי נראים של ההיסטוריה. ניכר כי קיים ידע מהותי לגבי ניצול המשאבים וההישגים של מדינות אפריקה והיבשת כולה. יתר על כן, אנו חיים בחברה שלעתים קרובות מחלקת אותנו לפי לאום, אך תורתו של התורה מאחדת אותנו, מתעלה מעל האמונות הפוליטיות והזהות הגזעית שלנו.
מקובל להודות שגורמים היסטוריים תורמים למאבקים המתמשכים של אפרו-אמריקאים עם זהותם. ברצוני להדגיש כי השתייכות לקהילה היהודית היא אופציה מעשית למי שמחפש אותה, בהנחיית הסמכות הרבנית ועקרונות התורה. עם זאת, תפיסת הזהות היהודית עשויה להיראות לעיתים כיוצאת מן הכלל, מכיוון שחלק מהיחידים עלולים להסס לאמץ או להכיר במקומם בתורת התורה.
אני מאוד מקווה שנוכל להמשיך ללמוד אחד מהשני. כיהודי צבעוני בולט, אני שואף לטפח סביבה נקייה מאיבה, שבה נוכל לעסוק בדיונים דומים לאלו של חכמי ישראל, לחקור פירושים על התורה ולהרהר במקורותיהם של עמים מגוונים, לאפשר ליחידים מכולם. גזעים לשגשג ביחד.
Dr. Levitch's Commentary
My objective is to gain a comprehensive understanding of historical maps to visualize the demographics of ancient races, as the Torah does not provide specific racial demographics. This aspect of my research focuses on comprehending the archaeology, epistemology, and ethnic diversity of various ancient nations worldwide. I do not aspire to be perceived as a theoretical expert; rather, my aim is to grasp the unseen elements of history. It is evident that there exists substantial knowledge regarding the exploitation of the resources and achievements of African nations and the continent as a whole. Furthermore, we live in a society that often divides us by nationality, yet the teachings of the Torah unite us, transcending our political beliefs and racial identities.
It is commonly acknowledged that historical factors contribute to the ongoing struggles of African Americans with their identity. I wish to emphasize that belonging to the Jewish community is a viable option for those who seek it, guided by rabbinic authority and the principles of the Torah. However, the perception of Jewish identity can sometimes appear exclusionary, as some individuals may be reluctant to embrace or acknowledge their place within the Torah's teachings.
I sincerely hope that we can continue to learn from one another. As a prominent Jew of color, I aspire to foster an environment free from animosity, where we can engage in discussions akin to those of the sages of Israel, exploring commentary on the Torah and reflecting on the origins of diverse peoples, allowing individuals of all races to thrive together.