Save "Time in Outer Space
"
Time in Outer Space

What to Do When the Sun Doesn't Set - Four Opinions

1 - Have Really Long Days

רִבִּי נָתָן בְּשֵׁם רִבִּי מָנָא. מַעֲשֵׂה נִיסִּים נַעֲשׂוּ בְּאוֹתוֹ הַיּוֹם. עֶרֶב שַׁבָּת הָיָה וְנִכְנְסוּ כָּל־הָעַייָרוֹת לְהַסְפִּידוֹ. וְאַישֵׁרוֹנֵיהּ תְּמַנֵּי עֶשְׂרֵה (בניסָן) [כְּנִישָׁן] וְאַחְתּוֹנֵיהּ לְבֵית שָׁרַיי. וְתָלַת לוֹן יוֹמָא עַד שֶׁהָיָה כַּל־אֶחָד וְאֶחָד מַגִּיעַ לְבֵיתוֹ וּמְמַלֵּא לוֹ חָבִית שֶׁלְּמַיִם וּמַדְלִיק אֶת הַנֵּר. כֵּיוָן שֶׁשָּֽׁקְעָה הַחַמָּה קָרָא הַגֶּבֶר. שָׁרְייָן מְצִיקִין. אָֽמְרִין. דִּילְמָא דְחַלְּלִינָן שׁוּבְתָא. וָאָתִת בַּת קוֹל וְאָֽמְרָה לְהוֹן. כָּל־מִי שֶׁלֹּא נִתְעַצֵּל בְהֶסְפֵּידוֹ שֶׁלְּרִבִּי יְהֵא מְבוּשָּׂר לְחַיֵּי הָעוֹלָם הַבָּא

Rebbi Naḥman in the name of Rebbi Mana: Miracles happened that day. It was Sabbath eve and all the surrounding towns came together to eulogize him. They made him [Rebbi] rest in eighteen synagogues until they brought him to his resting place but the day extended for them until each one had time to get to his house, fill an amphora of water, and light the candles. When the sun set, the rooster crowed. They were anxious and said, maybe we did desecrate the Sabbath? There came a voice and said to them, every one who was not lazy for the eulogies of Rebbi shall be announced for the life of the Future World.

ותלת לון יומא. ונתארך להם היום שלא שקעה השמש בעונתה:

Their day was extended, as the sun did not set at its designated time.

There is however another possibility that, to this writer, seems to be the most cogent way of viewing "time" in the polar regions. It may be suggested that in the absence of the halakhic criteria of sunset and sunrise there is no halakhic day and hence no halakhic time. Locales in which that is the case have no time because they "transcend" time. The result would be that obligations with regard to time-bound mizvot are simply non-existent in such places.

Thus, since a day is defined as the period between sunset and the following sunset, allowing for variation in its beginning and end, the day of the week is the same throughout the globe. Since sunset and sunrise do not occur in approximately twenty-four hour sequences in the polar areas, any particular polar day could not be identified as the same day of the week recognized in other locales. Accordingly, there is no "day" at the North Pole and hence there are no festivals. Since there is no day to be divided into hours, there is no obligation with regard to reciting the Shema or any of the time-bound prayers.

...During the periods of the year in which there is sunrise and sunset, regardless of the brevity of the day or night, time-bound mizvot are fully binding and the day of the week as well as the date in those areas is identical to the day and the date everywhere else on the globe.

2 - Count Six 24 Hour Periods, the Celebrate Shabbat

אָמַר רַב הוּנָא: הָיָה מְהַלֵּךְ בַּדֶּרֶךְ אוֹ בַּמִּדְבָּר וְאֵינוֹ יוֹדֵעַ אֵימָתַי שַׁבָּת, מוֹנֶה שִׁשָּׁה יָמִים וּמְשַׁמֵּר יוֹם אֶחָד.

Rav Huna said: One who was walking along the way or in the desert, and he does not know when Shabbat occurs, he counts six days from the day that he realized that he lost track of Shabbat and then observes one day as Shabbat.

(א) דין ההולך במדבר בשבת

ההולך במדבר ואינו יודע מתי הוא שבת מונה שבעה ימים מיום שנתן אל לבו שכחתו ומקדש השביעי בקידוש והבדלה ואם יש לו ממה להתפרנס אסור לו לעשות מלאכה כלל עד שיכלה מה שיש לו ואז יעשה מלאכה בכל יום אפילו ביום שמקדש בו כדי פרנסתו מצומצמת ומותר לילך בו בכל יום אפי' ביום שמקדש בו:

(1) The Law of Someone Who Is Wandering in the Desert on Shabbat, 2 Seifim: 1. One who is wandering in the desert and does not when is Shabbat, counts seven days from the day he realized he did not know, and sanctifies the seventh day with Kiddush and Havdalah. If one has sustenance, one is forbidden from doing any work whatsoever until he uses what he has, and thereafter one should do work each day, even on the day he sanctifies, to achieve minimal sustenance. One is permitted to walk every day, even on the day he sanctifies.

יעקב עמדין, מור וקציעה סימן שמד
צ"ע איך ינהגו היושבים או נוסעים במדינות הסמוכות לקוטב, שלפי רוב הקורבה, מתארך היום, יש שיהיה חודש או שני חדשים יום אחד, וכן יותר, עד שימצא מקום יתארך היום חצי שנה, וכן הלילה חצי שנה, ותחת הקוטב לא יש יום ולילה כלל אלא כל השנה כולה הוא בין השמשות שם, לפי שאין באותו מקום עלית ושקיעת השמש, כי המשוה הוא אופקם, א"כ כיצד יעשו שם שבת. ונ"ל שיש למנות שם שבעה ימים שוים של כ"ד שעות שוות שלנו, ומחשב מיום שהגיע לשם, מונה הימים בשעות, ומקדש שביעי, כדרך שנזכר לעיל להולך במדבר.

Yaakov Emden, Mor U'ketziah

We require clarification how those living or traveling in regions near the poles should conduct themselves. Due to their proximity to the pole, the day can be greatly extended—sometimes lasting one or two months, or even longer—until reaching places where the day lasts six months and the night another six months. At the pole itself, there is no day or night at all; the entire year is like twilight, as the sun neither rises nor sets there because the equator is their horizon.

If so, how should Shabbat be observed there?

It seems to me that one should count seven equal days of 24 standard hours, starting from the day they arrive at that location. They should count the days in hours and sanctify the seventh day, following the method mentioned earlier for someone traveling in the desert.

(א)...וע' במור וקציעה באותם שנוסעים תחת קוטב שהיום מתארך חודש וב' חדשים ויש ששה חדשים יש למנות וא"ו ימים של כ"ד שעות שלנו:

And see in Mor U'Ketziah regarding those who travel under the polar regions, where the day extends for a month or two months, and for six months one needs to count six days of 24 of our hours.

3 - Every orbit of the sun in the sky is one day. Keep the zmanim based on where you left from.

אולם עיקר ספקתינו הוא רק במדינה צפונית בקיץ שאין שם לילה ממש כלל רק נשף ביוני ויולי. מתי יהיה זמן ק"ש ותפלה וציצית ושבת.

ולכאורה יש להסתפק ג"כ במי שקרה לו שיבא בקיץ סמוך להנארדפאל. ששם יש איזה חדשים רצופים בקיץ יום ממש. ורואים החמה מקפת כל האופק סביב מזרח דרום מערב צפון. והאיך יתנהג הישראלי הבא לשם עם הספנים שהולכים לשם לצוד התנינים הגדולים (וואללפישע). מתי זמן תפלתו וק"ש שחרית וערבית ומתי ישבות שבתו.

י"ל שם סימן אחר יש לו. דשם השמש מקיף מכל הד' רוחות כל כ"ד שעות. א"כ יודע שכל הקפה א' שתעשה השמש. ידע שהוא יום אחד. וא"כ אם יבוא לשם לפי חשבונו ביום א' ידע שהקפה השביעית שתעשה השמש הוא יום שבת. ואע"ג שזמן שחרית וערבית שלו לא ידע. ועי"ז לא ידע ג"כ מתי זמן כניסת ויציאת שבת.

למשל שיבא שם בשעה ו' שעל אוהר שלו. והוא לפי חשבונו שעה ו' לאחר חצות יום א'. יחשוב עוד ה' פעמים כ"ד שעות או ה' הקפות השמש עד נקודה ההיא. ואז יתחיל למנות ולשבות שבתו כ"ד שעות. ועכ"פ נ"ל שאם עשה אז מלאכה אינו חייב מיתה ולא חטאת דלא עדיף ממי שהלך במדבר ואינו יודע מתי שבת (כשבת דף ס"ט ב'): ולפ"ז אם יהיו שם ב' אנשים א' מאמעריקא וא' מאייראפא כ"א ישמור שבתו לפי המקום שיצא משם ואין חיוב סקילה וחטאת לשום א' מהן מדאין חייבים כן רק מדרבנן.

עוד נ"ל שרשאים להתפלל שחרית וערבית ולומר מעריב ערבי' ויוצר אור אע"ג שלהן לילה כיום יאיר. אפ"ה הן לפי מקומן אומרים כך:

However, our main doubt is only in a northern country during the summer, where there is no real night at all, only twilight in June and July. When are the times for Shema, tefillah, tzitzit, and shabbat?

However, it seems there is also a doubt regarding someone who arrives in the summer near the North Pole, where there are certain months in summer where it is truly day all the time. The sun circles around the horizon in all directions—east, south, west, and north. How should the Jew, who comes there with the hunters who go there to hunt whales (Whaling boats), behave with regard to his prayers, the Shema, Shacharit, and Maariv? When is the proper time for his Shabbat observance?

One might say that he has a different sign, as there the sun circles around all four directions for 24 hours. Therefore, whenever the sun completes one full circle, he knows that it is one day. So, if he arrives there on a Sunday, he will know that the seventh complete circle of the sun will be Saturday. Even though he will not know the exact times for his Shacharit or Maariv, he can still deduce when the entrance and exit of Shabbat are.

For example, if he arrives there at 6:00 by his clock, which is 6 hours after noon on Sunday, he can calculate the time by counting five more 24-hour periods or five complete solar circles until the sun reaches the same point again. He can then begin to observe Shabbat in 24-hour increments.

In any case, it seems that if he does work during this time, he is not liable for the death penalty or a chattat, as it is no different than someone traveling in the desert who doesn't know when Shabbat starts. According to this, if there are two people—one from America and one from Europe—each of them should observe Shabbat according to the place from which they came, and neither of them would be liable for stoning or a sin offering, as this is only a rabbinic obligation.

It also seems that they are permitted to pray Shacharit and Maariv and say "Maariv Aravim" and "Yotzer Or" even though for them night is like day. Nevertheless, they would recite these prayers according to their respective locations.

(5) Shaarey Teshuvah (ad loc.) applies the same principal of the selection of a time for the Sabbath to those who live in the northern latitudes and do not know the day and the hour of Sabbath, just as the man in the desert does not know the day of the Sabbath. The statement of Margolis is as follows: "Those who journey near the North or South Pole where the day lengthens into a month or two months and sometimes even six months, should count six days of twenty-four hours". In other words, the Jew in the Artic latitudes selects a time and an hour-length equivalent to those in the lower latititudes, This is the best that he can do.

(6) Dr. Pool reports that such is actually the practice among communities of northern Norway and Sweden. They follow the hours for the Sabbath independently of their sunset and follow that of Hamburg.

(7) Jewish soldiers in the northern latitudes should pick the hours of the Sabbath as observed in New York or Seattle and fix their Sabbath Service accordingly, regardless of whether twilight (in summer) or darkness (in winter) has yet come.

4 - Use the circles of the sun. Every circle is a day.

תשובות והנהגות כרך ה סימן פד
ונראה שקבלנו את התורה עם הזמנים כפי שהם בעולמינו, ומי שיצא חוץ לעולם זה הפקיע עצמו ממצוות התלויות בזמן כמו שבת ורגלים או יום ולילה בק"ש ותפלה, ואסור להפקיע עצמו מחיובי התורה כיון שאנו עבדים להקב"ה לשמור מצוותיו, וכעין זה הבאתי בח"א (סי' שט"ו) בענין מקומות שאין שם יום במשך כמה חדשים, שחילופי הימים באותם מקומות הוא כשהשמש מגיעה במצב הקרוב ביותר למקום שאז הוא יום לרגע כמימריה, אבל אסור לגור שמה, כיון שמבטל מצוות התלויות ביום,

[וראיתי הודעה מרבנים באמריקה וקנדה לקהלה בטרונדהיים שבנורווגיה שאצלם במשך כמה חדשים בשנה אין להם חושך כלל, והורו להם שי"ב שעות משש עד שש הוא יום (והיינו משש שעות קודם חצות היום הממוצע במשך כל השנה עד שש שעות לאחר חצות הוא יום), ואח"כ י"ב שעות משש שש עד הוא לילה, וכבר ביארתי כמה פעמים (עיין ח"א סי' שט"ו) שאין הדין כן אלא שבאמת אין אצלם לילה כלל שלחושך קרא לילה, ומ"מ מידי יום כשמגיע השמש למקום הכי רחוק אז הוא לילה לרגע כמימריה ומתחלף אח"כ ליום הבא, ולכן אסור לגור במקומות האלו שמפקיע עצמו מחיובי לילה (וכן להיפך במקומות שאין אצלם יום כלל אין להם חיובי יום, ומ"מ מידי יום כשמגיע השמש למקום הכי קרוב אז הוא לילה לרגע כמימריה ומתחלף ליום הבא, ואסור לדור שמה שמפקיע עצמו מחיובי יום)].

2003: Ilan Ramon Goes up to the ISS on the Space Shuttle Columbia

תשובת הרב לוי יצחק הלפרין שליט"א

ראש המכון המדעי טכנולוגי להלכה

וכ"ה בשו"ע או"ח שד"מ סע"א ההולך במדבר ואינו יודע מתי שבת מונה שבעה ימים וכו' ע"ש וכל זה שלא ישתכח תורת שבת ואעפ"י שאינו שבת התירו לו לברך ולקדש... ומסתבר מאד מאד שלא ישתכח עוד מצוות בחלל יש לומר שצריך לקיים את המצוות לפי שעות היום למשל אם יצא ממקום מסוים בשעות שקיעת החמה ביום ג. שימנה עשרים וארבע שעות ליום ואז יניח תפילין למשל אבל שיעשה אותו אחרי שנים עשר שעות בערך שיתייחס לו כיום ויניח אותו כשעובר במקום ששם יום וכן אז יקרא קריאת שמע ותפילת שחרית ואח"כ לפי זמן זה

וכן יצטרך לזכור את יום החודש ויספור לפי"ז ולפי הלוח שיקח אתו ימים כמספר עשרים וארבע שעות ליום ולפי הלוח לנהוג ימי ראה"ש יום הכפורים כדינם ותקיעת שופר...

ומש"כ שהאיש רוצה להתחיל לספור משעות ומימים שנוהג באר"י התשובה פשוטה יוכל לעשות כן שאם ידע בזמן שיהיה מעל אר"י בפעם הראשונה את השעה המדויקת שם והיום בשבוע המדויק והיום בחודש עם החודש שיתחיל לספור משם ויתנהג משם והלאה כאמור.

The response of Rabbi Levi Yitzchak Halperin, shlit"a,
Head of the Scientific-Technological Institute for Halacha

As found in the Shulchan Aruch, Orach Chaim 344:1, regarding one who is in the desert and does not know when Shabbat is, they count seven days, etc., and the reasoning is to ensure that the sanctity of Shabbat is not forgotten. Even though it is not the actual Shabbat, they are permitted to recite the blessings and sanctify the day.

It is very logical that in a similar situation in outer space, mitzvot should also not be forgotten. It can be said that one must fulfill mitzvot according to the hours of the day. For example, if a person departs from a certain place during sunset on a Tuesday, they should count 24 hours for a day. They would then put on tefillin approximately 12 hours later when it would represent morning for them in the place they left. They would recite the Shema and pray Shacharit, and afterward follow this timeline.

They would also need to keep track of the months, counting days as 24-hour periods based on the calendar they take with them. This would guide them regarding Rosh Hashanah, Yom Kippur, and other holidays. For example, they would sound the shofar...

As for the question regarding someone wanting to align their observance with the times and days as practiced in the Land of Israel, the answer is straightforward. They may do so, provided they know the exact time, day of the week, and date of the month in Israel at the time they initially leave the Earth's orbit. From that point onward, they should align their observance accordingly based on that starting reference point.

Rabbi Yitzchak Shmuel Schechter, Dayan of the bet din for monetary issues and head of the Kollel in Kiryat Sanz

He concludes with three possibilities:
1 - Yaabetz (Mor U'keziah) - day is 24 hours long everywhere and follow times from where you came (although the ikar time is Israel)
2 - Tifferet Yisrael - 7 rotations is a week (like the Radbaz). Unsure how the TI would act in this case.
3 - His teacher the Divrei Yetziv (Yekusiel Yehudah Halberstam) says to follow Israel time like the Kuzari.
If you finish a chag, and then go to a place where it is still chag, you do not have to celebrate the chag again.
Shabbat (and almost all zman issue) become a derabanan (Tif Yisrael) or a zecher (Divrei Yatziv)
Tefilot - daven all three in 24 hours based on the times you're keeping.

(54) If there is no obligation with regard to time-bound mizvot in the polar regions because a person finding himself in such a locale has transcended time, the same is certainly true for a person on a space journey. If there is no halakhic time in the polar regions, a fortiori, there is no halakhic time in outer space. Outer space is literally "above" time,... Time-bound mizvot can no more be binding "above" or "outside" time than can mizvot contingent upon the sanctity of the land of Israel be biblically binding outside the confines of that country.

The basic principle is that for all halakhic purposes time is calculated at ground level.

But Shabbat for a person in a tower or on the roof of a tall building does not begin later than it does for a person standing in the street. Sunset is determined by observation at ground level but the time established in that manner is normative ad coelum. Thus, R. Moshe Feinstein, Iggerot Mosheh, Oraḥ Hayyim, III, no. 96, s.v. u-le-inyan, states unequivocally that an airplane traveler must determine the time for prayer on the basis of sunrise and sunset as observed at ground level. Hence if it is no longer Shabbat on the ground it is also no longer Shabbat in a dirigible or airplane flying above that spot. If that is true for an airplane passenger flying 35,000 feet above the ground it should also be true for a person in earth orbit higher in the sky. To be sure, once a person travels significantly beyond that point he is no longer "above" the earth or above a place in which conventional time exists; at that point he "transcends" time. But so long as he is in orbit it seems clear that he is indeed above an identifiable spot on earth and, accordingly, at any given moment time in the spaceship is identical to time at the spot that he is overflying.

For the Jewish astronaut orbiting earth, the day of the week is the same as it is on earth. But as he orbits earth every ninety minutes he will at one moment find himself over a geographic point where the Sabbath has already concluded but, since he is flying faster than earth's rotation, some minutes later he will find himself overflying a place where it is still Shabbat. That cycle can repeat itself over and over again in the course of a single Shabbat.

The strangeness of the result has led at least one scholar adopt a differing position. Nevertheless, it seems to this writer that the astronaut may perform acts of labor while overflying areas in which it is already night but is forbidden to perform such acts while overflying areas in which there is yet daylight and that in the course of a single day he will experience multiple alternating periods during which he is permitted to perform such acts and periods during which he is forbidden to do so.

This result notwithstanding, there is no reason why the astronaut should be required to recite kiddush or to offer any of the statutory prayers more than once during the course of a day. The astronaut is, in effect, "leaving" and "reentering" an identifiable day; having discharged the obligation of kiddush or prayer for that day, there is no factor that would generate a new obligation for that day.

תשובות והנהגות כרך ה סימן פד
אמנם אף שפטורין שם ממצות שבת, ולכן אין חיוב סקילה ככל מחלל שבת, מבואר בשבת (סט ב) באדם שנמצא במדבר ואינו יודע מתי שבת... ואם עבר על מה שצריך להזהר אינו חייב, ועיין ב"אור החיים" פרשת כי תשא (ל"א ט"ו) דיליף זאת מקרא ששת ימים תיעשה מלאכה וביום השביעי שבת שבתון עי"ש, הרי דאם אינו שובת בשבת צריך לשבות יום בשבוע, לכן נראה שאם נמצא בחלל יברור יום אחד לשבת, ונראה לעיקר שיבחר לשמור כפי זמן שבת בא"י כענין שכתוב כי מציון תצא תורה ודבר ה' מירושלם, ... ואף שיש מקום לומר שישמור שבת כפי מקום שיצא משם ונכנס לחללית, מ"מ כיון שאין במקום שנמצא שם גדר זמן כלל נראה שישמור כפי ארץ ישראל...

ולענין ק"ש נראה שיקרא כפי זמן שכיבה וקימה אצלו, כיון שזמן ק"ש תלוי בשכיבה וקימה ולא לפי חישוב יום ולילה, אלא שאצלינו קבלנו שתלוי בזמן הראוי לשכיבה וקימה, ואצלו בחללית נראה שיקרא עכ"פ בזמן שכיבה וקימה שלו, ודברים אלו לא קבלנו מרבותינו זצ"ל, וכל הדברים הם רק מסברא, ואם יבוא מי שדעתו רחבה ויקבע אחרת בטלה דעתי.